Gå til innhold

Blir ikke kvitt brystbetennelsen..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søndag for en uke siden fikk jeg brystbetennelse. Kom veldig plutselig med 40 i feber, følte meg kjempe dårlig! Dro til legen på mandag og fikk antibiotika. ( De siste gangene jeg har fått antibiotika for ulike betennelser har det ikke virket, så jeg tror jeg er resistent... Forklarte dette til legen min, men han mente jeg tok feil.)

Jeg har ennå ikke blitt bra. Var på legevakta fredag kveld. Jeg forklarte legen der at jeg sannsynligvis er resistent, men det kunne han ikke tro. Han skrev ut mer antibiotika der jeg skulle øke dosen.

Men ennå har jeg like vondt!

Jeg tror jeg også har lite melk nå, sikkert fordi jeg er sliten og har mye vondt. Gutten vår er urolig og utilfreds og vil ikke ha puppen. (Han fikk litt mme i tidligere i dag, da roet han seg.)

Hva kan jeg gjøre?

Jeg har dusjet mye i varmt vann og jeg masserer brystet hver gang han ammer. Ammer ca hver 2. time eller oftere.

Har dere noe tips jenter?

Føler meg så motløs nå, og har vel mest lyst til å gi opp hele amme-greiene, men så har jeg jo så lyst til å få det til også!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg og har brystbetennelse nå, fikk pencilin kur til 535 kr (!!!!) og en nesespray som skulle hjelpe til med utdrivningen. med manuell pumpe klarte eg å få ut 5 til 10 ml, men har leid meg en eletrisk pumpe på apoteket å nå får eg ut opp til 25 ml og puppen er mye bedre allerede etter 2 dager.

eg gir hun mat fra den andre puppen bare foreløpig, for hun blir illsint ved den andre puppen, for hun får ikkje ut noe særlig. Så gir eg hun mme.

føler det samme som deg ang amme-greiene.. det er et styr nå, men har ikkje lyst å gi opp heller..

Kor gammel er gutten din? jenta mi er 3 uker på torsdag..

(håper du skjønner det eg skriver, pencilin og ammetåke tar på gitt hehe :) )

Skrevet

Pencilin kur til 535 kr ??? Det var dyrt! Er allergisk mot pencilin jeg, derfor får jeg antibiotika. Gutten min er 4 uker, så jeg synes det er tidlig å gi opp ammingen allerede nå. Men ettersom antibiotikaen ikke ser ut til å hjelpe, vet jeg ikke hva annet jeg skal gjøre. Klarer tydligvis ikke å få betennelsen bort ved å massere heller...

Har pumpet litt jeg også. Får ikke ut noe mer enn deg. Har også denne nesesprayen. Den hjalp til å begynne med, men nå får jeg ikke igang denne refleksen verken ved amming eller pumping...

Skrevet

Kanskje du har fått feil type antibiotika? Tok legen din bakterie prøve? Jeg fikk diclocil, var på ammepoliklinikken på Bærum sykehus. Fastlegen min hadde ikke peiling. Når du har brystbetennelse er melkeproduksjonen nedsatt, den vil ta seg opp igjen etterpå. Jeg fikk beskjed om at dersom klumpene i brystet ikke forsvant i løpet av antibiotika kuren skulle jeg komme tilbake og ta ultralyd. Ellers gjør du alt riktig. Lykke til!!

Skrevet

Hvis du er bedre har antibiotikakuren nok hjulpet. Uansett, du er ikke resistent. Ingen personer blir resistente, men bakterier kan bli, men det er lite sannsynlig at de er det. Få stammer i Norge er det.

Det som kan være er at denne typen antibiotika ikke fungerer på den typen bakterier du har. De fleste brystbetennelser er en type akterier streptokoker tror jeg), og mange leger gir antibiotika spesifikt mot denne. Hvis det er en annen type kan det være de ikke fungerer. Derfor, hvis du ikke er bedre, så gå tilbake til legen, og få ny antibiotika. Husk å ta ut kuren selv om du er bedre.

Og husk å melke ut godt fra puppen selv om den er vond.

Skrevet

Legen min tok ikke noe bakterie prøve. Jeg reagerte litt på det, har lest at man skal ta prøve av både brystet og melken. Legen skjekket ingenting... (Men jeg regner jo med at han vet hva han gjør...)

De siste gangene jeg har hatt behov for antibiotika, har jeg vært lagt inn på sykehus og fått det intavenøst. Men antibiotikaen har ikke virket da heller... (Måtte opperere etter flere innleggelser.) Er derfor redd jeg er resistent... Men det kan vel kankje være andre årsaker til at det ikke virker på meg..?

Skrevet

Glemte å si at det tok en uke før jeg var helt bra igjen, nesten lengre og tror jeg.

Skrevet

Hei! dette er en hilsen fra en annen som også er mye plaget med brystbetennelse, og som vet hvor forferdelig dette svineriet er...

Først av alt: Gratulerer med gutten! Jeg har også en baby på 4 uker, ei nydelig jente. Dette er mitt tredje barn, og jeg har vårt plaget med betennlser etter hvert barn. Nå har jeg hatt to betennelser på rad de siste ukene, og endelig er jeg sånn nogenlunde på beina igjen.

Jeg er nok av den uheldige typen som lett får tilstoppede melkeganger, og dermed lett betennelse.

Nå skal jeg gjøre følgende, etter råd fra andre som har hatt samme problem;

* Gå mest mulig uten bh. Stroppene på bh'en strammer gjerne litt og kan presse på allerede anstrengte områder som lett kan bli tilstoppet.

* Drikke mange liter vann om dagen.

* Ta Lecitintabletter kjøpt på helsekost.

*Være veldig påpasselig på at jeg ikke skal fryse, ullsokker og ullinnlegg.

* Passe på at jenta tømmer puppen så langt det lar seg gjøre ved hver amming.

Jeg legger meg til i senga med en gang jeg merker tendensene til vondt, ammer og pumper og drikker vann..

Dette er vonde greier, men jeg har ammet mine barn leeeenge likevel. Det går an, bare en kommer over de kjipe betennelsene.

God bedring!

Skrevet

Jeg hadde brystbetennelse sist gang. Jeg ble ikke helt selv etter antibiotika. Løsningen for meg var akupunktur, Etter 1. gangen kjente jeg det strømmet i puppen, kulene ble løsere. Hadde time også dagen etter fordi det var så ille. Etter det ble jeg HELT kvitt brystbetennelsen. Hvis du bor i nærheten av Oslo anbefaler jeg Balder klinikken.

Skrevet

kjøp lecithin på helseskost - det løser opp fettet i melka slik at den renner lettere. 3000 -4000 mg pr dag - trappes saakte ned -1 tbl i uka, altså fra evt 4 tabl .så går du ned til tre i enuke så to tbl u uka og vedlikeholdsdose på 1 tbl - 1200mg.

ellers kan du lese på ammedebatten, ammehjelpen.no- taevt kontakt med ammehjelper -eller legen tar kontakt med nasjonalt ammesenter på riksen (gro nylander og co)

Skrevet

og du bør helt klart ta melkeprøve for å finne ut hva slgs bakterier det er, evt og av sår hvis du har det.!!!!!!!!!!! link på ammedebatten ang behandling av brystbet. skriv den ut og ta med til legen

Skrevet

Når du står i dusjen, få først igang melka (sånn at det kommer ut), ha på olje (f.eks. olivenolje), masser fra klumpen og ut mot brystknoppen. Etterpå må ungen suge masse på akkurat den puppen i mange forskjellige vinkler.

Hvis man trenger litt mer hjelp, så gå til en homopat eller gå direkte til et apotek med homopatpiller, og kjøp "Belladonna C200". 3 stk piller blandes i 1/2 liter vann. Smådrikkes utover dagen. Jeg har prøvd det en gang, og da holdt det med en dag, men fortsett opptil tre dager hvis du trenger det.

Jeg har hatt tilstoppet melkegang ca 6 ganger med masse feber og vondt, men har faktisk ikke tenkt på å få antibiotikakur mot det. Jeg tror leger er litt vel raske å skrive ut sånt.

Jeg har ofte fått problemet i forbindelse med økt soveperiode hos unge, som gjør at jeg har gått med sprengte bryst. Sprengte bryst og vind og kulde er en dårlig kombinasjon.

Homopaten jeg gikk til sa at det holder ikke bare å holde brystene varme, man må tenke på armene også. Hvis man står og roter i fryseren i lengre tid, er det som å be om å få betennelse.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips dere!!!

drar på helsekost i morgen og kjøper Licitin! Og at det er lurt å gå uten bh viste jeg ikke! Trodde det var bra å gå med bh jeg, for å holde det hele på plass. Men så feil kan man ta! Og kankje jeg skal få satt noen nåler også, om det kan hjelpe! Nå ble jeg gla', trenkte noen råd og tips ja!!!

Skrevet

Hei Ruske-Sara

Tar en tur på appoteket å kjøper disse Belladonna C200 i morgen jeg. Tusen takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...