ettbarnsmammaen Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Verdens skjønneste lille nusse ligger her på gulvet og leker og pludrer fornøyd, men mat: -Nei takk! Det skal vi ha oss frabedt! Det eneste som duger er puppen. En gang imellom har vi en heldig dag, i går spiste hun litt, men i dag er det helt umulig å få i henne mer enn et par teskjeer samme hva som tilbys. Og mamma er naturligvis ganske fortvilet, og sier gang på gang at hun ikke orker mer. Har nettopp prøvd med en matrett jeg har funnet her inne. Hun takker nei til de fleste glass, så vi tenkte at hun kanskje ville ha noe med litt mer smak. Jeg lagde derfor Kylling fra Kardemommeby.-Nei takk! sa hun til min hjemmmelagde kyllingrett som jeg selv syntes smakte nydelig. Da hadde hun først fått litt pupp og deretter takket nei til grøt. Denne gangen gren hun faktisk på nesen av de to skjeene jeg greidt å lure inn i munnen hennes. Så prøvde vi et glass med Hipp, Gulrøtter og mais med kalvekjøtt. "Nei takk!" Pappa fant ut at hun sannsynligvis ikke var sulten, men da jeg til slutt tilbød brystet igjen, var det IKKE "Nei takk!" Og om to dager er hun åtte måneder! Er Reveenka og jeg de eneste her inne som sliter med matingen av vår små??????
lifa og Eline Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Ettersom jeg har ett lite matvrak, som foreløbig spiser det hun blir tilbudt har jeg ingen råd. Men jeg tenker stadig på dere og lurer på hvordan det går med matingen av datteren deres. Føler absolutt med dere, for det er en slitsomm situasjon dere er i.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Har du prøvd å ikke tilby puppen hver gang hun nekter å spise? Utifra det du skriver så ender det ofte opp med pupp istedetfor fast føde og da er hun jo så smart den lille prinsessen din at hun vet hva som skal til. Mulig jeg er helt på viddene, men hva med å kun gi pupp til morgen og kvelds og en gang el to på dagen, men kun etter at hun har spist litt....uff nei...ser jo at det sikkert ikke er lett heller. Tar hun ikke flaske heller? Og istedet for å tilby nye ting hele tiden, så kjør på faste måltider med de samme rettene og vær like sta som henne:-) Sikkert lettere sagt enn gjort, men kanskje hun får for mange valg og har knekt koden for lenge siden om at hvis jeg nekter så gir mamma seg og jeg får pupp - det beste i hele verden! Dette er ikke ment som noen som helst kritikk altså, bare forslag, som du kanskje allerede har testet ut:-) Skjønner at det må være helt forferdelig med matnekt, men hun er jo frisk og fin ellers og det er jo tross alt det viktigste. Ikke alle har lubne lår og dobbelthaker heller! Og så er hun jo strålende blid og fornøyd - og det er jo helt supert!!! Hun er jo så søt nussa di og jeg håper vi treffes snart igjen:-) Ønsker deg lykke til med utfordringene! Klem fra
Gummelillan Skrevet 10. september 2006 #4 Skrevet 10. september 2006 Min mellomste var litt sånn. Var veldig glad i puppen og likte dårlig int ;-)ro til mat. Og pupp var faktisk aller best på natten... Det endte opp med at jeg sommeren i fjor, da Hannah var nesten 11 mnd, oppdaget at jeg da ammet henne gjerne 5-6 ganger på natten og hun spiste minimalt på dagen... Kanskje ikke så rart for hun hadde jo verdens deiligste melkefontene å ta av på natten ;-) Vel, da jeg til slutt våknet opp og innså at dette ikke kunne fungere sluttet jeg med amming helt (prøvde først å kutte ut nattammingen, men hun var for sta på dagen til at det gikk så da ble det best å slutte helt for oss). Etter dette begynte hun å spise litt mer, men fortsatt er hun ganske så småspist og vanskelig i matveien, helt annerledes enn storesøster. Vi har innsett at det er slik hun er og prøver å lage minst mulig oppstyr rundt dette. Og faktisk, hvis ingen lokker og lager så mye styr rundt henne, hender det faktisk at hun selv innser at litt mat ikke er dumt.. Og i dag er hun riktignok ikke den største 2-åringen, men ikke så veldig mye mindre enn snittet.
Gjest Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 Min var et matvrak inntil han var 9 mnd da begynte han å nekte mat og ville bare ha melk..... og jeg fikk halvveis panikk og trodde han ville sulte ihjel han spise ikke på 1 uke. Bare drakk melk............................ men det var bare tennene som kom..... har din fått tenner, eller har du kjent etter om det har blitt klumper som snart bryter igjennom???
ettbarnsmammaen Skrevet 10. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2006 Pupp før eller etter mat: Hørte først at en alltid skal tilby puppen på begynnelsen av et måltid fordi de små bør få drikke seg utørste før de får noe mer. Dessuten stimulerer et sultent barn brystet bedre enn ett som har spist noe annet først. (Viktig tanke når en sliter med melkemengden.) Søkte i forrige uke råd hos en ernæringsfysiolog som sa at de bør få fast føde først, da den inneholder flere kalorier enn melken. Jeg har hele tiden latt henne suge litt før den andre maten. Har ofte tilbudt bryst etter maten også, men hvis hun har spist greit med grøt eller middag, vil hun aldri ha bryst etterpå. Faste måltider: Vi har forsøkt å ha faste måltider i ca tre måneder, grøt formiddag og kveld og middag en gang mellom disse. Pupp har hun fått i kombinasjon med disse måltidene og innimellom hvis hun har hatt lyst på. Vi begynte med grøt da hun var ca fire måneder fordi jeg hadde lite melk, men det tok over en måned før hun spiste mer enn et par skjeer. Mht. middag spiste hun i begynnelsen en linserett som jeg laget selv. Jeg tenkte så at det kunne være greit om hun spiste noe annet også, i tilfelle vi skulle reise bort i ferien. Prøvde diverse glass som ble avvist inntil vi fant Mors lapskaus fra Småfolk. Den likte hun, så den har vi kjørt på i hele sommer. Jeg har vært ganske bestemt hele tiden og har ikke tilbudt noe annet hvis hun ikke har villet ha grøt eller middag, men da hun gjentatte ganger nektet plent å spise grøt, ble det til at jeg ga henne middag flere ganger om dagen i stedet. Og da vi veide henne for en uke siden og så at hun hadde GÅTT NED 200 GRAM, var det slutt på prinsippfastheten. Følte bare at jeg måtte få i henne mat!!!!!!!! Flaske: Frem til påske tok hun flaske dersom hun ikke først hadde fått pupp. Etter den tid har det vært full flaskenekt. Nattmåltider: Hvis jeg hadde hatt et barn som hadde lagt på seg skikkelig eller som hadde hatt litt å gå på, kunne jeg ha eksperimentert litt mer, men med den vektutviklingen vi har sett i det siste tør jeg rett og slett ikke å ta ifra henne nattmåltidene. Hun suger bra da, og jeg som hele tiden har slitt med melkemengden, har nå bra med melk. Er redd den også vil bli redusert dersom jeg ikke lar henne suge tilstrekkelig. Jeg har egentlig ingen tro på at hun vil spise så mye mer om dagen hvis hun blir fratatt nattmåltidene. Hun har alltid vært småspist, spist lite og ofte. Det virker også som hun har problemer med å konsentrere seg om spisingen på dagtid. Det er så mye annet spennende å se på. Amming: Jeg har ikke lyst til å gi opp ammingen nå når jeg endelig, etter å ha strevet i måned etter måned, har bra med melk. Hun merker nok også at det er mye mer melk her enn det noen gang har vært, for etter at puppenektperioden var over, har hun kost seg mer med puppen enn noen sinne. Tenner: Hun har fått to tenner nede og tre til har kommet halvveis frem oppe. Huff, det ble visst rene avhandlingen dette her….. Tror bare jeg får konkludere med at jeg har fått et barn som ikke er glad i mat/ikke liker å spise, og da er nok smaken på maten underordnet. Det virker som hun har bestemt seg for at spising ikke er noe for henne: ”-Nei takk! Dette er altfor kjedelig! Tror jeg står over dette her!”
Gummelillan Skrevet 10. september 2006 #7 Skrevet 10. september 2006 Huff, ja, det må være ganske så frustrerende dette. Håper dere finner ut av det! Min mellomste la ikke på seg et gram fra hun var 9 måneder til hun var ett år, men etter dette gikk det faktisk rette veien - hun fikk faktisk litt mer matlyst av å begynne i barnehagen ;-) Nå veier hun nøyaktig 12 kilo og det er jo ikke så værst akkurat for en to-åring. Det utrolige hos oss er jo at minstesnuppa på snart 5 måneder er straks 8,5 kilo! Så jeg ser for meg at hun nok kommer til å ta igjen storesøster om ikke sååå lenge.. Og disse to har samme mor og samme far og har fått tilbud om akkurat det samme her i livet så langt? Så noen unger er nok bare småspiste og heller litt vel sultne på livet ;-)
ettbarnsmammaen Skrevet 10. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2006 Det er en liten trøst å høre at noen har vært borte i det samme! Småspist og sulten på livet.....det var godt sagt! Det er nok Nussa mi i et nøtteskall. Når et barn IKKE VIL spise, nytter det ikke å få dyttet inn noe! Hvor gammel var din da hun begynte i barnehage? Brukte vel mye energi der, noe som kanskje førte til at hun følte sult?
Gummelillan Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Hun begynte rett før hun fylte ett år og det var da det egentlig endret seg. Fortsatt spiser hun til tider minimalt her hjemme, men spesielt lunch i barnehagen går nå bra. Er nok både det at de bruker litt ekstra med energi der og ikke minst det at det er mange barn der som hun gjerne "hermer" etter. Da blir maten litt mer spennende enn når mamma maser som verst ;-) Men lettere sagt, enn gjort. Har hatt langhelg på hytta nå og da tar jeg oss i å gjøre det likevel. For blir jo litt fortvilet når ungen nekter å spise noe som helst (dvs ikke helt sant. Yoghurt og blåbær har gått ned som bare det i helgen...;-))
♥Snulder Skrevet 10. september 2006 #10 Skrevet 10. september 2006 Her har det vært matstreik ganske lenge nå... Hun vil bare ha store mengder melk - får flaske. Hun begynte med dette i sommer, så vi trodde det var varmen som gjorde at hun var mest tørst... men hun er sånn enda. Har vent seg til at hun skal ha på natta igjen og:) Spiser bare noen få skjeer/biter med fast føde. Det eneste jeg får i henne litt mer av er yoghurt og most banan. Da spiser hun ca 1/2 banan og 0,5 dl yoghurt. Men hun er trulten og god, så det er helt klart at hun får i seg nok næring!
ettbarnsmammaen Skrevet 10. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2006 Hvor gammel er hun? Får hun mme eller vanlig melk?
♥Snulder Skrevet 10. september 2006 #12 Skrevet 10. september 2006 Hun er 11 mnd og får mme. Amme til hun var 8,5 mnd cirka.
ettbarnsmammaen Skrevet 10. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2006 Mme gir dem jo flere kalorier enn morsmelk, som er ganske lett fordøyelig. Ønsket du å slutte å amme?
♥Snulder Skrevet 10. september 2006 #14 Skrevet 10. september 2006 Ja.. jeg innbilte meg at hun skulle sove litt mer på natta.. Hun var våken omtrent annenhver time for å puppe. Og det hjalp... en stund. Nå er hun våken i snitt 2 ganger pr. natt. Forlanger melk på flasken. Nekter å drikke vann.
Ronja65 Skrevet 10. september 2006 #15 Skrevet 10. september 2006 Det du beskriver, har jeg også opplevd med min eldste på snart 16 år. Dårlig vektoppgang, spiser dårlig. Mat var en evig pina. Hun var frisk og rask, og hadde normal utvikling sån ellers. Men hennes vekt var en mareritt. Husker min vennine var helsesøster og tok henne med seg hjem for å lære henne ta flaske når hun var 4-5 mnd gammel, fordi vi trodde den gang at jeg ikke hadde nok melk. Men ikke hjalp det å slutte amme, nei da... Fortsatte på den samme måten. Idag er hun en nett og frisk, 16 åring, som går på videregående og er skoleflink. Sort belte i taekwondo har hun også fått. Spiser som en mus fortsatt. Jeg valgte tilslutt og se an barnet og ikke vekten. Det gikk jo bra, heldigvis. Vet ikke om dette var til noen trøst. Du kjenner jo henne best, kanskje du bare skal prøve å ta det med ro? Lykke til
ettbarnsmammaen Skrevet 10. september 2006 Forfatter #16 Skrevet 10. september 2006 Takk for dette innlegget påske-06. Det er noe sånt jeg har lengtet etter å høre. Nå vet jeg at det i hvert fall er et par til her inne foruten meg selv som har erfaring med småspiste barn. Godt å høre at barn kan utvikle seg normalt selv om de spiser som en mus! Og Nussa mi er jo sunn og frisk, men veldig slank. Jeg får prøve å slappe av, men lurer likevel på om jeg skal ta en tur innom helsestasjonen igjen en eller annen gang......
Ronja65 Skrevet 10. september 2006 #17 Skrevet 10. september 2006 Selv synes hun det er dumt at hun kun er 158 cm lang og har 35 i sko. Hun er nå 16 1/2 år, så det er spørs om hun vokser noe mer. Men dum er hun som sagt ikke:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå