Gå til innhold

Barnevakt - hva betaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var lite respons på småtroll 0-1 år og 1-2 år, prøver her i stedet:

Dersom dere har en ungjente til å sitte barnevakt en kveld, hva gir dere i lønn? F.eks. fra kl. 19- 01. Gir dere timelønn, eller en fast pris pr. kveld?

Vi hadde en 16-åring fra nabolaget til å sitte barnevakt en kveld i forrige helg, for første gang til vår sønn på 9 mnd. Vi hadde skiftet bleie og hatt på nattdrakt, og jeg ga pupp før vi dro. Hun ga ham grøt og la han ned. Dvs. èn times arbeid. Deretter var det TV-titting og tilgang til PC. Vi hadde kjøpt inn masse snop, potetgull, pizza og brus.

Jeg spurte henne hva som var vanlig å få, og hun sa 60 - 70 kroner pr. time!! Jeg må si jeg ble sjokkert! Det var ca dobbelte av det jeg hadde tenkt.

Snakket med min søster, og hun mente det samme som meg, hadde vært noe annet om hun skulle male ytterveggen, det hadde vært arbeid. Nå satt hun to hus bortenfor og så på TV i stedet for i sofaen hjemme (mens junior sov), jeg har vanskelig for å se at det er verd 60-70 kr. pr. time.

Er det bare jeg som er gniten, eller er det flere som synes dette er overbetalt "arbeid" for en 16-åring?

Tilleggsspørsmål: Vi holder på å pusse opp, hva om jeg ber henne passe han noen timer på dagtid i helgene sånn at vi får gjort noe, hva ville dere gitt i timelønn da?

Det er jo tross alt mer arbeid å passe en våken, aktiv unge, enn se på TV mens han sover.

Vil gjerne sammenligne med dagmamma. Vår sønn skal begynne hos en dagmamma som er utdannet førskolelærer (hun har, som oss, ikke fått BH-plass, og skal være hjemme med sin datter, en annen jente og vår sønn), er hvit og skal ha 5.200,- pr.mnd. Nå vet ikke jeg hva de betaler i skatt, kan ikke være mye, men hvis jeg antar 20%, sitter de igjen med drøyt 4000 pr. mnd, dvs. 1000,- pr. uke = 200kr pr. dag. Da snakker vi om en 8-9 timers arbeidsdag.

Hvordan man da kan si at en 16-åring skal ha 60-70 kroner timen går over min forstand!

Kom med synspunkter andre mammaer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ei nabojente på 13 år som trillepike for et par år siden. Da betalte jeg henne 20 kroner for ca en time. (Mamman til jenta syntes det var mye) 16 år krever kanskje litt mer betalt, men 60-70 kroner timen er jo helt sinnsykt! En voksen dagmamma får jo mellom 30 og 40 kroner i normal timelønn.

Skrevet

Jeg betaler veldig bra, men så lager jeg ikke i stand pizza eller snop. Litt smågodt og brus, men husker fra min tid som barnevakt at jeg ikke spiste av det likevel. De pengene går heller til barnevakta. Jeg har en voksen barnevakt som får minimum 50 kr timen, alt ettersom når og hvor lenge hun sitter. Kortere vakter gir høyere timelønn for å si det sånn. Hun er veldig dyktig og når han er våken leker hun med han og gir han full oppmerksomhet den tiden vi er borte og vi betaler godt for dyktige folk.

Skrevet

Hei, vi betaler 50 kr timen til ei jente på 14 år. Hvis hun har med seg venninner er betalingen det samme, så gjør de eventuelt opp seg imellom etterpå. Det er gjerne på dagtid/helg, slik at vi får gjort unna annet arbeid med hus og hjem. Da leker de sammen enten i hagen vår, eller drar på tur o.l. Er kanskje mye, men da har vi vært fall ikke dårlig samvittighet for event. underbetaling, og vi er veldig fornøyd med barnevakten. Jenta vår på 2 år koser seg sammen med henne!

Skrevet

Hei! Vi har en 14 år gammel jente som sitter ganske ofte + tar eldstemann med ut på tur på fridagen hennes fra bh. Hun får 30 kr timen for å trille - tror faktisk det er bra betalt, i alle fall her vi bor. Når hun sitter barnevakt, betaler jeg ikke alltid akkurat pr time, men dersom hun sitter feks fra halv ni til halv tolv, får hun seg en hundrelapp. De gangene vi skal på fest og går ganske tidlig og kommer sent hjem, får hun 200-250. Mye penger for en 14-åring og ikke så veldig mye jobb for dem!

Tror ikke alltid at du skal høre på 16-åringer om penger... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...