Gå til innhold

Barnevakt - hva betaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var lite respons på småtroll 0-1 år, prøver her i stedet:

Dersom dere har en ungjente til å sitte barnevakt en kveld, hva gir dere i lønn? F.eks. fra kl. 19- 01. Gir dere timelønn, eller en fast pris pr. kveld?

Vi hadde en 16-åring fra nabolaget til å sitte barnevakt en kveld i forrige helg, for første gang til vår sønn på 9 mnd. Vi hadde skiftet bleie og hatt på nattdrakt, og jeg ga pupp før vi dro. Hun ga ham grøt og la han ned. Dvs. èn times arbeid. Deretter var det TV-titting og tilgang til PC. Vi hadde kjøpt inn masse snop, potetgull, pizza og brus.

Jeg spurte henne hva som var vanlig å få, og hun sa 60 - 70 kroner pr. time!! Jeg må si jeg ble sjokkert! Det var ca dobbelte av det jeg hadde tenkt.

Snakket med min søster, og hun mente det samme som meg, hadde vært noe annet om hun skulle male ytterveggen, det hadde vært arbeid. Nå satt hun to hus bortenfor og så på TV i stedet for i sofaen hjemme (mens junior sov), jeg har vanskelig for å se at det er verd 60-70 kr. pr. time.

Er det bare jeg som er gniten, eller er det flere som synes dette er overbetalt "arbeid" for en 16-åring?

Tilleggsspørsmål: Vi holder på å pusse opp, hva om jeg ber henne passe han noen timer på dagtid i helgene sånn at vi får gjort noe, hva ville dere gitt i timelønn da?

Det er jo tross alt mer arbeid å passe en våken, aktiv unge, enn se på TV mens han sover.

Vil gjerne sammenligne med dagmamma. Vår sønn skal begynne hos en dagmamma som er utdannet førskolelærer (hun har, som oss, ikke fått BH-plass, og skal være hjemme med sin datter, en annen jente og vår sønn), er hvit og skal ha 5.200,- pr.mnd. Nå vet ikke jeg hva de betaler i skatt, kan ikke være mye, men hvis jeg antar 20%, sitter de igjen med drøyt 4000 pr. mnd, dvs. 1000,- pr. uke = 200kr pr. dag. Da snakker vi om en 8-9 timers arbeidsdag.

Hvordan man da kan si at en 16-åring skal ha 60-70 kroner timen går over min forstand!

Kom med synspunkter andre mammaer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å betale ca 200 kr for en kveld. Gir ikke timebetaling om kveldene, men trillejenta mi får 20-25kr timen for å trille. 60-70 kr i timen er aaaaaalt for mye......det kan vel ikke stemme?

Dagmammaen vår tar 45 kr timen, og da kan jo ikke ei på 16 ta 60-70kr. Finn en ny passepike :)

Skrevet

Har en tanteunge på 17 år som pleier å sitte barnevakt hos oss. Betaler henne ca kr 200-250 for en kveld og da får de mat, brus, chips og snop utenom. Det mener jeg er mer enn nok. Skal vel ikke bli ruinert bare fordi vi skal ut en kveld.

Passer hun barna mine på dagtid betaler jeg ca kr 30-35 i timen.

Skrevet

trillepiken vår på 12-13 år får 30 kr timen på dagtid. Hun har passet snuppa en gang på kveldstid en fredag eller lørdag. Da fikk hun ca 50kr timen, men så var vi bare borte 2-3 timer. Fikk godteri og brus i tillegg. Hadde gitt maks 200-250 kr for en kveld i helgen og 150 for en vanlig kveld. De sitter jo egentlig bare og ser på tv likevel, så det er jo ganske godt betalt igrunn...

Skrevet

Poenget må vel være at hun "kaster" bort kvelden sin hos deg...poenget er jo å tjene penger. Det er INGEN jente på 16 år som prefererer å sitte barnevakt fremfor å fly ute med venniner hvis det ikke var for pengene...

Dessuten...hvis man jobber på en jobb i norge på kveld el natt som det er snakk om her får man jo penger uansett om man sitter stille, sover, ligger osv..

Da snakker vi vanlig timelønn fra 18 år og oppover kanskje 180 kr timen...så da synes jeg vel at du skal gi din barnevakt i alle fall under halvparten!!

Jeg synes personlig det er horribelt om det skulle vært sånn som du mente jeg...dessuten vil jo de fleste 16 åringene heller ha pengene, enn at du kjøper snop og brus for flere hundre kroner.

Skrevet

Kommer selvfølgelig an på hvor lenge hun sitter, men jeg ville lagt meg på kanskje 50 kr i timen dersom hun skulle sitte 8 timer liksom. Har i alle fall gitt søstra til sambo 200 kr for å sitte her i ca 3 timer.

Skrevet

før jeg selv ble mamma i fjord, pleide jeg og typen sitte barnevakt for en bekjent, og det var for 2 barn,. en på ca 1 år, og en på 10år.

Og vi fikk 150kr for hele kvelden fra kl.19-02. Men det var familie så jeg klagde ikke, men jeg synes det var litt kjipt betalt da:0)

Men jeg synes det blir altfor mye med 70kr timen. Da synes jeg heller du skal spørre ho først,om ho vil sitte barnevakt, og tjene fks. 200 (250kr) for kvelden. Da er det selv opp til henne.-

Jeg forstår jo også at ungdommen gjerne vil tjene litt penger, men hvis du er nødt til å gi henne 500kr + mat osv blir det dyrt.

Før jeg ble 18 år og jobbet på offentlig sykehus, så hadde jeg timelønn på 72kr, men når man sitter barnevakt og slipper å betale skatt, skal hun ikke ta så mye.

Men dere får snakke med henne først og spørre hva hun skal ha for en kveld. ikke i timen-

mvh

Skrevet

Vi pleier å betale 200 kroner for barnevakt en kveld, uansett om de sitter 2 eller 6 timer...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...