Gå til innhold

Trenger deres erfaringer ang. søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 5,5 mnd. gamle datter sover så dårlig på dagtid.

Hun legger seg kl.19.30 og sover til ca. 6 om morgenen. Da får hun pupp og så skravler vi litt, som regel sover hun igjen fra 7 til ca. 8.30. Dette mener jeg er greit, men saken er at hun vil ikke sove på dagtid! Hun må ammes eller trilles i søvn og hun sutrer helt til søvnen tar henne, jeg sliter virkelig med å få henne til å sove. Jeg klarer somregel å få henne til å sove to perioder, en ved 12-tiden og en ved 3-tiden, men de få gangene sover hun 20-30 min, jeg er HELDIG hvis hun sover så mye som en time!!

Er det bare meg, eller sover hun for lite på dagtid? Hva skal jeg gjøre for å få henne til å sove mer? Hun er ellers en blid og fornøyd baby....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøve å sette på rolig musik ?!

eller gi henne kose klut!?

Skrevet

Hei! Jeg kjennte at jeg fikk litt "trøst" av innlegge ditt..har det akkurat som du beskrev det (har en 5,5mnd. gammel gutt) Det var godt å høre at det ikke bare er jeg som har det sånn... Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg heller, men kanskje det hjelper litt å vite at det ikke bare er du/dere som har det sånn? Så håper jeg du får noen gode råd på dette innlegget så jeg også kan dra nytte av ;)

Skrevet

Ingen gode råd til deg jeg heller:( Kan bare si at her er det også slik...bruker store deler av dagene på å få henne til å sove! Har bare slått meg til ro med at det er slik...forhåpentligvis bare for en periode!

Vi får tenke på hverandre ;)

Skrevet

Hei.

Har du prøvd å legge henne i sengen? Kanskje det fungerer siden hun er flink å legge seg om kveldene og forbinder sengen med søvn.

Kanskje du også kan prøve å legge henne i ett tiden i stedet for 12?

Lykke til i alle fall.

Skrevet

Vi har hatt det akkurat på samme måten her. Faktisk helt fra fødselen av synes jeg. Han måtte trilles i søvn, og da sov han kun 30 minutter av gangen. Et par ganger om dagen. Og da var han selvfølgelig grinete siden han trengte mer søvn.

Det er først nå i det siste at han har fått dreisen på dagsøvnen. Han er 6 måneder nå.

Problemet er at han må bysses i søvn, men han sover i hvert fall. Normalt 1 time av gangen. Er jeg heldig, sover han 1,5 time. Og da sover han 3-4 ganger om dagen.

Tror det går seg til etter hvert, jeg.

Men om hun er blid og fornøyd, er det vel egentlig ikke noe problem. Da får hun sikkert den søvnen hun trenger... :-)

Skrevet

Når min var i den alderen så sov han 30 minutter i slengen. Etterhvert fikk jeg til at hvis jeg ammet rett etter han hadde våknet så kunne han finne på å sovne igjen og sove 30-45 minutter på andre økt. Jeg har forøvrig alltid ammet ham før søvn, og også ligget i sengen med ham til han har sovnet. :)

Men hos oss ble det egentlig ikke BRA før han ble veldig aktiv. Når han beveget seg masse så ble han trøttere og sov lengre helt av seg selv. Nå er han 10 måneder, og dagsøvnen har vært helt topp i noen måneder allerede. Dvs, han sover ikke til faste klokkeslett enda, men han sover alltid 1-2 timer hver gang. Og våkner opplagt og i godt humør!

Hvordan er hun på dagtid når du legger henne? Er hun allerede veldig trøtt da? Jeg husker at min var nesten like grinete når han våknet som når jeg la ham noen ganger..var helt opplagt at han egentlig burde sovet mer enn han fikk til. Men enkelte dager var det rett og slett ingen vits i å prøve å legge før jeg så på ham at han var veeeeldig trøtt. Og så er hun jo akkurat i den alderen der det er veldig masse spennende å bedrive tiden med fremfor å sove. Vi hadde alltid pleid å ha endel leker i sengen som han kunne herje med før han skulle legge seg, men på et tidspunkt ble det slik at jeg måtte kaste ut alle lekene..han klarte rett og slett ikke konsentrere seg om å sovne når han visste at det var leker innen rekkevidde.

Om jeg skulle anbefalt deg noe som helst så må det være at du går til anskaffelse av en Mei Tai (bæresele) eller et bæresjal (sjekk www.tettinntil.com). Min erfaring er at babyene lettere kommer i "sovemodus" når de blir båret.. De sutrer mindre, og roer seg fortere. Jeg begynte å bære da gutten min var bittelitt yngre enn din, og det var virkelig som å oppdage en ny verden.. han var ofte misfornøyd med å skulle sovne i vogn når vi var ute og gikk tur, og det ble bare hyl hvis jeg ikke tok ham opp fra vognen. Men han sovnet jo ikke når jeg bar ham i den ene armen hele veien hjem samtidig som jeg skulle manøvrere vognen med den andre armen.. Men når jeg tok i bruk Mei Tai så kunne jeg enkelt og greit bære ham i den hvis han ikke ville være i vogn..og da tittet han på verden rundt seg helt til han ble trøtt og sovnet. Uten noe sutring eller gauling.. Og det var deilig det :)

Skrevet

Jeg har ei jente på 5 mnd. Hun sover heller ikke mye på dagtid.

Natten er fra ca 19-19.30 og frem til ca 07.30. Hun spiser ihvertfall 2 ganger, gjerne 3 ganger på denne perioden. Hun sovner greit etter mat. Ved 06-tiden kommer hun opp i sengen min, får mat, og så sover hun videre til ca 07.30.

På dagtid sover hun 3, kanskje 4, ganger et sted mellom 20 - 30 minutter. Aldri lenger. I dag har hun sovet 3 ganger, 10 minutter først, 30 minutter og 20 minutter til slutt.......ikke mye!

Hun kan sovne av seg selv, men liker nok helst at vi triller tur. Hun er ikke sutrete, så hun får tydligvis nok søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...