Gå til innhold

Barnevakt - hva betaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom dere har en ungjente til å sitte barnevakt en kveld, hva gir dere i lønn? F.eks. fra kl. 19- 01. Gir dere timelønn, eller en fast pris pr. kveld?

Vi hadde en 16-åring fra nabolaget til å sitte barnevakt en kveld i forrige helg, for første gang til vår sønn på 9 mnd. Vi hadde skiftet bleie og hatt på nattdrakt, og jeg ga pupp før vi dro. Hun ga ham grøt og la han ned. Dvs. èn times arbeid. Deretter var det TV-titting og tilgang til PC. Vi hadde kjøpt inn masse snop, potetgull, pizza og brus.

Jeg spurte henne hva som var vanlig å få, og hun sa 60 - 70 kroner pr. time!! Jeg må si jeg ble sjokkert! Det var ca dobbelte av det jeg hadde tenkt.

Snakket med min søster, og hun mente det samme som meg, hadde vært noe annet om hun skulle male ytterveggen, det hadde vært arbeid. Nå satt hun to hus bortenfor og så på TV i stedet for i sofaen hjemme, jeg har vanskelig for å se at det er verd 60-70 kr. pr. time.

Er det bare jeg som er gniten, eller er det flere som synes dette er overbetalt "arbeid" for en 16-åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde betalt 60-70 kr pr time for en barnevakt på 16 som får godis og annen god mat mens hun passer en sovende baby to hus bortenfor.

Hadde gitt 40kr maks..thats it

Skrevet

Vil gjerne ha flere svar!

Tilleggsspørsmål: Vi holder på å pusse opp, hva om jeg ber henne passe han noen timer på dagtid i helgene sånn at vi får gjort noe, hva ville dere gitt i timelønn da?

Det er jo tross alt mer arbeid å passe en våken, aktiv unge, enn se på TV mens han sover.

Vil gjerne sammenligne med dagmamma. Vår sønn skal begynne hos en dagmamma som er utdannet førskolelærer (hun har, som oss, ikke fått BH-plass, og skal være hjemme med sin datter, en annen jente og vår sønn), er hvit og skal ha 5.200,- pr.mnd. Nå vet ikke jeg hva de betaler i skatt, kan ikke være mye, men hvis jeg antar 20%, sitter de igjen med drøyt 4000 pr. mnd, dvs. 1000,- pr. uke = 200kr pr. dag. Da snakker vi om en 8-9 timers arbeidsdag.

Hvordan man da kan si at en 16-åring skal ha 60-70 kroner timen går over min forstand!

Kom med synspunkter andre mammaer!!

HI

Skrevet

Dytter, det må da være flere som har benyttet barnevakter??

HI

Skrevet

Nå er det nærmere 8-10 år siden jeg satt barnevakt, men jeg tok 50-70 kr timen da ....

Skrevet

Pleide å sitte barnevakt for noen jeg kjenner for ca 10-12 år siden og da fikk jeg 50 kr i timen, pluss godis og brus.

Skrevet

Jeg har barnevakt til Eline så jeg kan få trent ihvertfall 1 gabg i uka på dagtid.

Detter er nærmeste nabo og hun er 64 år men der er vi enige om at hun får 100 kr. gangen. Det tilsvarer at jeg kan være borte 2 timer. da er det ikke noe mating mens jeg trener.

Skrevet

Jeg syns det virker litt drøyt med 60-70 kr i timen ja. Sønnen vår er bare 3 mnd, så vi har ikke begynt med barnevakt enda, men jeg ville sagt mellom 200-300 for en kveld jeg tror jeg. Ikke noe timesbetaling, men en fast sum. Er noen år siden jeg satt barnevakt selv, men da tror jeg jeg fikk mellom 100-200 kr for en kveld. Er vel naturlig at det gis litt mer nå.

Som et annet eksempel så passa jeg to barn på dagtid en sommer for 8-9 år siden, da var jeg vel ca 14 år og fikk 30 kr i timen, og det var på dagtid med to små "djevelunger" som bare løp rundt og laga trøbbel..skal si jeg var sliten når dagen endelig var over! Kan ikke sammenlignes med å sitte å passe en som regel sovende baby på kveldstid noen timer.

Ble jo veldig langt dette nå da, men jeg syns vel 60-70 kr i timen var litt drøyt ja. Tror nok vi kommer til å gi en fast sum pr kveld, 200-250 kr kanskje.

Når det gjelder passing på dagtid noen timer ville jeg nok gitt noe mer "pr time" iforhold til kveldspassing, da det tross alt er mer jobb som du sier å passe en våken og aktiv unge. Hadde vel kanskje gitt 60-70 kr i timen da jeg :)

Skrevet

jeg har mildt sagt ikke peiling- vi har ikke kommet til dette stadiet enda og har ikke flere barn. Men må si at jeg synes det hørtes veldig mye ut ja!! Om jeg hadde satt en 25-åring til å sitte barnevakt en kveld, så kanskje det var fair med 60-70 kr timen, men en 16-åring? aldri. Etter skatt tjener jo folk i mange vanlige yrker det samme i timen i jobben sin, og kan ikke tenke meg at barnevakten deres skatter av det hun fikk...

Synes timebetalingen avhenger av lengden på "oppdraget" og mengden arbeid som du selv sier. Om en kommer for to timer er det rettferdig med 100 kr for at det skal være verdt det, kvelden går jo på en måte uansett. Men for en helkveld fra 19-01 ville jeg sagt at 200 var ok, 250 kr bra betalt, men nå hører jeg kanskje steinalderen til jeg da...:-D

Skrevet

Jeg har vært mye barnevakt opp gjennom åra, helt fra jeg var 14år (er nå 22). Det er 3 familier jeg har brukt å være hos, og når jeg satt fra 19.30/20.00 til 02.00, så har jeg brukt å få rundt 400kr, +godteri. Noe som vil si rundt 65kr timen. Jeg har ikke forlangt dette altså, bare så det er sagt. Lillesøstra mi er 16år nå, og hun pleier å få det samme som jeg gjorde.

Er dere gjerrige på betalinga, så er det stor sjanse for at barnevakta deres sier nei neste gang dere ringer. Betaler dere bra, så er det MYE større sjanse for at hun sier ja hver gang dere trenger barnepass:)

Skrevet

Hvor mye ville du selv forlangt for en kvelds "arbeid"?

Jeg ville ihvertfall gitt henne 300 kroner. Det skulle bli 50 kr timen. Egentlig så aner jeg ikke, for jeg har ikke brukt barnevakt ennå. Kun foreldrene mine en gang, og de stiller selvfølgelig opp gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...