Gå til innhold

Trenger noen råd og innspill jeg, jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trøbler en del med sovingen om natten her for tiden - det lille gullet har sengen sin ved siden av meg, og har vært vant til servering nårsomhelst. Og det var helt greit det, for frem til tre-fire måneder var det snakk om ca to ganger pr natt, og hun sov gjerne både tre og fire timer sammenhengende.

Men nå....

Våkner gjerne hver eller hver annen time, er ikke så sulten hver gang men vil gjerne ha meg som smokk før hun sovner, eller hun krabber rundt i dobbeltsenga i 20-30 minutter før hun tar litt mat og så sovner en liten stund igjen. Er helt ferdig, jeg - men har ikke noe lyst på noen skrikekur på natta, det gjorde vi med den eldste og det var aldeles grusomt.

Hun har ikke fått tenner enda, og spiser maks tre eller fire bittesmå munnfuller med grøt til kveldsmat - ingenting å sove på en hel natt, selvom jeg ammer henne før hun legger seg.

Tror dere det vil hjelpe med eget rom? Kanskje hun blir forstyrret av oss og våre sovelyder, snorking og hosting?

Jeg kan godt amme en gang eller to i løpet av natta lenge enda jeg, men ikke sånn at jeg må være våken hver time.

Kanskje hun legger seg for tidlig(ca 20.00 - 20.30)?

Noen som vet om noe lurt? Eller kan si: Bare hold ut to mnd til, så gir det seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig ikke så mange andre forslag jeg... Jeg har kjørt etter Sleepsense prinsippet og det har fungert utmerket! Men, da må du stå ut litt grining:-/

Her var det unnagjort på mindre enn 1 uke og Hannah er nå klar for sengen sin når klokka nærmer seg 19!! Hva med evt å prøve en flaske med tillegg etter at du har gitt grøt og ammet på kvelden? For i utgangspunktet så skal ikke en baby på 7 mnd "trenge" mat om natten tror jeg og utifra det du forteller så er hun ikke egentlig sulten, men har suttebehov. Men rutine, rutine, rutine tror jeg er alfa omega når man skal venne av med nattmaten. Bruker barnet smokk så erstatt puppen med smokk og ikke noe annet. Evt begynn med smokk, mange barn har et stort suttebehov og vi mammaer kan jo ikke akkurat brukes til det hele tiden heller:-) Hannah sutter på alt som er i hennes nærhet, kanskje tenner på gang så det klør. Tror ikke det at hun sover på samme rom har noe å si.Uansett så ønsker jeg dere lykke til!!! Og en god natts søvn gjør virkelig underverker for en mamma;-)

Skrevet

Ja, kanskje vi rett og slett skal jobbe litt mer med mat - hun vil ikke ha flaske, men vi får prøve å lære henne å ta den, det samme med smokken(hun er den første av mine barn som ikke vil ha smokk - helt utrolig... Den andre var helt hekta med en gang de fikk prøve smokk c",)).

Og kanskje jeg bare må stålsette meg når det gjelder litt gråting om natten; når jeg tenker meg om var det akkurat det vi gjorde med tredjemann...

Skrevet

Dette minner veldig om slik vi har det for tiden. Ganske slitsomt, ja!!! Nussa mi er ofte på puppen annenhver time, men hun suger stort sett ordentlig og får i seg ganske mye i løpet av natten. Her er det også bare noen få teskjeer med grøt om kvelden, så hun blir ikke skikkelig mett før hun legger seg. For noen uker siden ville hun ikke lenger ha grøt på formiddagen, så kuttet hun ut kveldsgrøten. Vi kjørte på lapskaus to og tre ganger om dagen i en periode, men plutselig skulle hun ikke ha det heller. Nå har hun vært forkjølet i en uke, og jeg får i henne fint lite annet enn pupp. Det vises jo på vekten også...(grøss!) Tror spising og søvn henger sammen. Har de ikke nok i magen, sover de heller ikke godt. Hun vil nok helst bli fullammet, men nå er jo aktivitetsnivået så høyt at hun trenger mye mer enn det puppen kan gi.

Skrevet

Bare et lite tips fra meg (som har slitt med det samme....):

Jeg tror det er viktig med mat i magen når de små skal sove over natta.

Vi gir så mye grøt barnet vil ha, og "fyller etter" med NAN (e.l).

Våre barn har aldri tatt flaske, så vi har brukt en "MYK" KOPP istedet. Det har fungert utmerket fra de var ca halvåret!

Skrevet

Som ung førstegangsgravid på 25 kjøpte jeg en bok som heter "Barneboka" av Anna Wahlgren. Kontroversiell dame, kanskje, men moden mor til 9 stykker, og den slags erfaring skal man ikke kimse av...

Jeg hadde ikke noe i puppen, og var dermed så "heldig" å få barna mine til å sove hele natten fra ca. 6-8 ukers alder, takket være Annas teori om "mat, mere mat og enda mere mat" (det er selvsagt mye lettere med tillegg: 1.: du vet til enhver tid hvor mye barnet har fått i seg, og 2.: trengs det mer, er det bare å blande).

Ellers kommer det en dag da barnet rett og slett er gammelt nok til å sove hele natten, og har godt av å få hjelp til å få det til. (Anna mener den dagen kommer allerede etter 1 måned når barnet er fullvektig...) Og da er "gråtekur" tingen... I tillegg til mat, mer mat og enda mer mat...

Det viktige er ikke hvor gammelt barnet er, men at man har bestemt seg, for gir man opp i løpet av 1. eller 2. natt, tar det lengre tid når man prøver igjen...

Uansett - boken er informativ og til tider veldig underholdende, og full av "jaselvfølgeligerdetsånndetmåværehvorforharjegikketenktpådet"-tanker...

Anbefales, selv om damen sist hadde barn på 70-tallet, tror jeg!!

Skrevet

Alle barna mine har hatt leggetid fra kl. 19.00 fra de var ganske små helt opp til nærmere skolealder... Tingen her i huset har vært faste rutiner og masse mat i magen. Kveldsstellet til Theodor starter kl. 18.00 hver kveld. Alt skjer i samme rekkefølge og kl. 19.00 er han mer enn klar for senga. (Dersom noe går skeis skyver han med en gang på leggetiden...)

Skrevet

Hei Reveenka !

Ikke vet jeg hva som er lurt, men iflg. Sleepsense legger du henne for sent!

Jeg måtte kjøre en runde med "skriketokter" for å få lagt ham om kvelden, men det tok bare et par-tre dager. Nå har alt sklidd ut pga. at vi ikke har hatt faste rutiner, så hvis dette ikke går seg til må vi på'n igjen.

Mitt inntrykk er også at når han legger seg tidlig, blir natta roligere enn når han legger seg sent. Forstå det den som kan..

Oscar (8 måneder) er våken hver natt, og får flaske en gang. Hvis han ikke får det roer han seg ikke. Jeg vet at han ikke burde få denne flaska, men jeg har ikke orket å ta opp kampen på natta ennå.

Håper liksom at det skal ordne seg av seg selv. Oscar spiser 4-5 ganger om dagen, men små porsjoner. Jeg tror ikke det er sult som gjør at han våkner...

Forresten så ble det lengre soveintervaller når han flyttet til eget rom.

Håper det ordner seg for dere. Barna blir jo også mye mer fornøyd når de har sovet godt om natta. Du må holde oss oppdatert om hvordan det går fremover da.

Lykke til!

Skrevet

Hvor gammel er hun? Mariusen min begynte å sove bedre da vi la han på eget rom, hadde egentlig tenkt å vente til han sov hele natta, men han kunne våkne inntil to ganger, men når han kom på eget rom sov han myyye bedre. Vi sov bedre og han sov bedre. Men prøv med mme, det kan også hjelpe hvis hun ikke spiser så mye grøt.

Vi har ikke brukt noen skrikekur på natta, har bare tatt det gradvis med evn smok og litt stryking på hodet når han har våkna om natta.

Skrevet

Tusen takk for alle klapp på ryggen og gode råd!

Nå har hun blitt forkjølet og er grinete og tett, så vi venter nok litt med å ta grep her - men mange gode råd som skal prøves ut!

Ser at hun sikkert kunne lagt seg tidligere; hun er trett - men siden gubben ofte ikke er hjemme før åtte-ni-tiden, må jeg sette i gang legging på hele banden. Da går tiden fort, og det stakkars lille gullet må ofte vente til de store har fått tannpuss og er i seng. Alternativet er at de blir kjempesene i seng, og dermed uopplagte og trøtte neste morgen mtp skole og barnehage. Pest eller kolera...c",)!

Og så øver vi på fast føde; snakket med helsesøster i dag som sa at det bør være på plass før vi forventer at hun sover hele natten.

Skrevet

Ja, tror ikke morsmelk er kraftig nok kost til at det skal vare hele natta. Selv har jeg skjønt at det er tidlig legging som er mye av nøkkelen her, men det er ikke lett når man har en del andre å legge også, ja. Her går det på et vis dersom jeg legger 2-åringen kl 19:00, ammer og legger Leonora og så tannpuss og legging av 6-åring som skal være i seng senest 19:30... Sier seg jo selv at det skal ikke så veldig mye til før dette skjærer seg og Leonora må vente til etter 6-åringen er i seng, stakkars. Og da merker jeg veldig ofte at hun lettere våkner opp i det vi skal legge oss enn om hun har fått sove fra ca. 19:15. Ammer henne uansett 1-2 gnger om natten. Soving hele natten har jeg ikke tro på før lenge enda så lenge vi venter en stund med mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...