Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Mannen har akkurat flyttet ut og jeg blir sitter igjen med leiligheten og barna. Jeg vet jeg kommer til å få endel støtte etterhvert, men problemet mitt er at han har tullet så fælt med pengene at jeg nå ligger etter med mange husleier, mesteparten av regningene har gått til inkasso, jeg har måttet si opp b.hageplassen fordi jeg ikke kan betale for den, strømmen blir snart stengt og jeg vet at det kan ta en stund før jeg får penger. Har hatt lønn denne måneden fordi jeg har jobbet noe i sommer men det er ikke mye og vi må jo ha de pengene til mat. Jeg har ikke kunnet ta imot noen jobbtilbud før han flyttet ut fordi han nektet å hjelpe til å betale for barnepass og hjelpe med henting levering. Er derfor helt arbeidsledig og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kommer ikke til å bli kastet ut av leiligheten, men må jo uansett betale på et vis. Har ingen ingen slektninger som kan hjelpe meg økonomisk og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært i samme situasjon, hva gjorde dere, gikk det bra?? Prøver å være positiv og tenke at alt ordner seg etterhvert. Er ihvertfall kvitt en håpløs egoistisk mann.
Harepus Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Du må ta kontakt med kreditorene dine å komme til en enighet om nedbetaling av gjeld... hvis ikke vil det bare ende opp med inkasso og da vil alt bli enda værre.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 Hei og takk for svar. Jeg har kontaktet kreditorene, men ordningene jeg har fått er ikke overkommelige. Må ut me ganske mange tusen i mnd. avdrag tilsammen. Trodde egentlig de skulle være mer behjelpelige enn det + de vil jo at jeg skal begynne å betale med en gang, men det er jo kansje en eller to mnd. til TK er ferdig å behandle søknaden om os og jeg faktisk får utbetalt noen penger. Akkurat nå ser det ut som jeg kommer til å ende opp som sosialklient med gjeldsproblemer i flere år fremover. Får håpe det ordner seg etterhvert
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 De utgiftene dere har hatt så langt bør deles mellom dere uansett om han er flyttet ut. Sto begge sitt navn på leiekontrakten? Huff, du har nok en del å ta tak i, men som hun andre her sa, ta kontakt med alle kreditorene og forklar situasjonen. De fleste er greie når det gjelder slikt, eneste jeg vet om som kan være vanskelig er tv-lisenskontoret....hehe de truer med å komme å ta tv'en. Så tar du kontakt med sosialkontor, trygdekontor og aetat og finner ut hvilke rettigheter du har og om noen kan hjelpe deg. F.eks hos aetat, selv om du ikke har opparbeidet deg rett til arbeidsledighetstrygd kan du få støtte om du deltar på et kurs hos de osv. Og for alt i verden forsett å tenk positivt, så lenge du ikke ignorerer problemene så kommer det til å ordne seg. Lykke til!
*Labomba80* Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Ta kontakt med kreditorene og forklar saken, da ordner de en betalingsløsning til deg. De bruker å være veldig hjelpsomme til dette! Satt omtrent i samme situasjon som deg, for litt over et år siden.. Jeg ringte til de jeg hadde regninger til, og forklarte saken.. Jeg fikk betalingsutsettelse på de fleste plasser:) Du har kanskje krav på overgangsstønad? D gjelder vel til barnet er 8 år, tror jeg. Har du krav på d, er de ganske kjappe til å ordne d! Farsbidrag har du jo krav på. Dobbel barnetrygd også.. Kontantstøtte? Ta kontakt med trygdekontoret og hør.. Arbeidsledighetstrygd da? Kanskje har du krav på d også? Kanskje kan du få tatt opp lån i banken din også, hvis du legger alle kortene på bordet og forklarer situasjonen! Da får du hvertfall betalt regningene dine! Med meg gikk d kjempebra.. Var tungt i noen mnd til jeg kom meg på føttene etter all dritten jeg satt igjen med etter eksen min.. Betaler ennå på et lån som egentlig er hans. Veldig surt, men jeg er nødt.. Men uansett, jeg har d bra økonomisk idag! Vær glad du ble kvitt han, før han hadde satt deg i en enda værre situasjon! Uansett, LYKKE TIL! Håper alt ordner seg for deg og barna dine:)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 Takk for alle svar. Skal ta meg en ny ringerunde til kreditorene på mandag. Flott å høre at du klarte deg fint, da er det vel ikke helt håpløst. Prøver å si til meg selv at når alt er så galt kan det ihvertfall ikke bli verre, det må bedre seg før eller senere. Nå som eksen er ute kan hvertfall ikke han lage flere problemer. Egentlig er det jo herlig å være alene, må bare huske å holde meg unna upålitelige, sleipe, egoistiske, uansvarlige+++ menn i fremtiden så går vel alt bra.
trillemamma Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Du kan også høre med sosialkontoret. De kan hjelpe deg med å sette opp en plan over det økonomiske. Kanskje du kan få et lån av de, hvis du trenger det. Jeg fikk en gang et rentefritt lån der.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #8 Skrevet 10. september 2006 Jeg har vært i samme situasjon... og JØIE for noe tungt å komme seg utav. Jeg har vært alene i 2 1/2 år nå, og han forlot meg med en hel masse ubetalte regninger. Jeg visste ikke annen råd enn å gå til sosialkontoret. Siden jeg eier leilighet FIKK jeg ikke mange kroner, men jeg fikk et lån til å dekke opp alle regninger som var på husleie, få huslån ajour, strøm og barnehageregninger (slik at de kunne fortsette i barnehage). Da ble jeg sittende igjen med 3 kreditorer, telefon, et her og nå lån og og noe annet dill. Dette ordnet jeg nedbetalingsplan på. Når jeg ikke kunne betale ringte jeg alltid. De fleste er ganske greie dersom man tar tak i ting, og de ser at man er villig til å gjøre opp for seg. Det er først nå etter 2 1/2 år at jeg virkelig er ajour med ting. Alle regninger er betalt, men jeg har fortsatt lånet hos sosialkontoret. Dette har jeg fått utsatt pga utdanning. Men det er jo rentefritt, så koster ikke noe å ha det. Håper du kommer deg ut av gjørma. Ta tak i ting, jo før jo heller. Du bør skrive brev til kreditorene og takke for hjelpen, men at du ser at du foreløpig ikke har mulighet til å klare avtalen. Dessuten kan du foreslå å få utsette nedbetalingsplanen noen mnd, til du greier å komme deg på fote med de viktigste regningene. Lykke til i alle fall :-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Angående strømregningen.. dersom du tror den blir stengt snart. Ring til sosialkontoret, forklar situasjonen - og si at du trenger hjelp. Men si også at det haster med strømregningen, fordi den snart blir stengt. Det er ikke lov til å stenge strømmen i Norge, dersom man har barn å ta vare på.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #10 Skrevet 10. september 2006 Det er betryggende å høre at det ikke er lov å stenge strømmen i Norge. Det er vel det jeg har vært mest rett for. Skal ta kontakt med sosialkontoret også å se om de kan hjelpe, men jeg kjenner det er tungt å måtte gå dit. Det er liksom siste utvei. Det høres ihvertfall ut som det er mulig å løse alt. Skal ringe rundt til kreditorene og ulike kontorer, TK sosialen osv. og høre hvilke rettigheter jeg har. Er veldig takknemlig for alle svarene jeg har fått, nå begynner ting å se litt lysere ut.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #11 Skrevet 10. september 2006 hei. Joda de kan visst stenge strømmen. de gjorde det hos meg i uka som var. (atter engang disse hersens mannfolka ....... ) v at jeg skaffet lege erklæring på at jeg har barn fikk jeg to ukers utsettelse på å betale. fordi denne dritt karen har driti i å betale strømmen. så da må jeg visstnok ut m 20000 . kan ikke skjønne hvordan jeg skal få til det. Men de har visst lov sier de. hva kan vi gjøre for å unngå dette da?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #12 Skrevet 10. september 2006 Når man mottar stengevarsel (ja, for det kommer sjelden som en bombe at strømmen blir stengt), står det at dersom det er fare for liv og helse (ved at man feks har barn eller dyr som trenger strømmen) skal man ta kontakt med kraftleverandøren. Så dersom man tar kontakt, og får en avtale stenger de IKKE strømmen. Dersom man ikke tar kontakt kan man jo ikke vite om det bor barn der. Neste gang må du ringe med en gang du ser at det ikke går, sånn at du unngår at de stenger. Du med strømregning på 20 000 - selv om dere har "normal" inntekt, og over norm har dere rett til å få hjelp til strømregningen, som et lån på sosialkontoret, fordi dette er en livsnødvendighet. Skynd deg å ta kontakt, og si at dere har bare to uker på dere før den stenges på nytt. Evt kan sosialkontoret ringe kraftleverandør, slik at den ikke blir stengt i behandlingstiden av søknaden. Venninna mi er sosialkurator, slik at jeg har hørt en del historier om dette + vært oppe i det selv. Lykke til begge to :-)
Fam.Martinussen Skrevet 11. september 2006 #13 Skrevet 11. september 2006 da jeg ble alene trengte jeg hjelp de to førstemånedene til å klare meg og fikk da masse hjelp på sosial kontoret.det er ikke et nederlag å be om hjelp derfra.det gjorde at jeg kom meg i null i løpet av to måneder og da begynte støttene å tre i kraft.husk at første gangen du får penger får du penger fra den måneden dere flyttet fra hverandre.så hvis det er mer enn en måned siden så få du tilbakebetalt for de månedene du ikke har fått så da har du kanskje mulighet å komme ajour med regninger og husleie. du får jo også stønad til barnetilsyn så da får du dekket opp til 64% av barnehageutgifter så da blir det ikke så mye å betale. dersom du har vært i jobb frem til nå så har du jo krav på dagpenger fra aetat i tilegg så snakk med de også. håper alt ordner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå