Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Hei. Lurer på hvor mye deres barn på ca 20 mnd snakker?Er de flinke og har godt ordforråde?Kan de settesammen ord,setninger osv?...
Gjest Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Gutten min er født i februar, setter ikke sammen ord. Har vel ikke mer enn 20 ord. Kan ha sammenheng med at inntil en mnd siden har han bodd i utlandet og vært i tre språklig mljø. Han hadde da ca 30 ord tilsammen på tre språk. Bruker to-tre av dem enda. Kjenner til en jente på 20 mnd som kan si laaange setninger på 7-8 ord, men det kan vel ikke være normalen?? Sa til mammaen at jeg tror hun er begavet..hehe...helt sprøt å høre på. Helt klar og tydelig, snakker som en tre åring spør du meg!
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 mye!!! kan mer en 200 ård, setter sammen 2-3 ords setninger.....
Gjest Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 Har en gutt som er 21 mnd og han sier ikke så mye. Enkle ord som hei, mamma, au, bø, bæ, mø. Han forstår det meste vi sier til han, men synes han snakker litt lite. Har også en gutt på 6 år som "skravla" mye da han var på den alderen.
Papira Mou Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Jenta mi snakker veldig mye og bra. Begynte tidlig. Kan vanvittig mange ord. Nå er det lange setninger ; " putte den oppi der ", " sommerfuglen flyr der " og nye er " jeg er flink " ;-) osv... Men hun var treg motorisk da, om det har noen sammenheng.
Hot Midget ! Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 Jenta mi er snart 20 mndr og sier så og si alt! Er utrolig morsomt og høre på, hun snakker i 90% av tilfellene også med klokke-rene ord! Snakker lange setninger, det har hun gjort ganske lenge,men kommer selvsagt nytt hver dag:) Språket kom godt frem da hun var 13 mndr.. Hennes første ord sa hun da hun var 7 måneder! "mamma" gjentok det hver dag siden da...Da hun var 9 måneder sa hun "fua" = flua..hehe:) Eksempler for hva hun sier for tiden: - Se hu der ligner på oldemor!! (alle ligner vist på oldemor);p - Mamma, ka har hu på hodet sitt?? (vi snakker stavangersk) - Eg må vera snille med ongane...Ikje bida ongane..ikkje pyba(klyba) de hellår.. - under bleieskift : "eg får nye bleia på!!ikkje ta på rompå mi nå..ikkje ha bæsj på fingen sin" (sier ofte sin istedenfor min) Kunne egentlig fortsatt i det uendelige..Hun er VELDIG tidlig...Finnes ikke en som ikke kommenterer det. Er nesten sånn jeg ikke alltid helt vet hvordan jeg skal forholde meg til det..Hehe..Er fort gjort å ta den lille biten av ett menneske for å være eldre enn hun er også da.. Men hun har språk som en gjennomsnittlig 2,5 åring (sa helsesøster) blir 2 i januar..
Anonymfordennegang Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Jenta vår blir 19 mnd snart, og hun skravler som en foss. Sier "alle" ord! Setter sammen til 2-ords setninger hele tida, og noen med 3. Hun forstår alt og sier "alt". Kommer mange nye ord hver eneste dag! Helt herlig. Har fått høre at hun er veldig flink til å prate og det er jeg helt enig i. Hun sier ordene så veldig tydelig og reint! Flinke goe jenta vår. Godt å skryte litt.
M&T mamma Skrevet 10. september 2006 #8 Skrevet 10. september 2006 Min jente sier nesten ingenting. Hun har nok 30-40 ord og bruker disse,men langt fra alle. At hun heller ikke har setninger er vel ingen overraskelse. Men hun forstår nesten alt man sier til henne, så jeg er ikke bekymret. Jeg tror hun har brukt sommeren på å utvikle seg motorisk for der har det skjedd voldsomme forbedringer. Storebroren hennes snakket i setninger da han var like gammel, så det er ingen tvil om at det er forskjeller mellom barn!
Denishil Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Ett spørsmål uten fasit svar. Det er store individuelle forskjeller og generelt snakker jenter tidligere enn gutter så bare fortsett og sett ord på ting barnet er interssert i og snakk med det så kommer det etterhvert =)
Gjest Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Eldstegutten blir to i november, og snakker ikke så mye. Han forstår alt vi sier, men er litt lat på snakkefronten selv. Har vel rundt 30-40 ord vi kan forstå, og kan også sette dem sammen (det er min bok osv). Men han babler som en foss, og det virker som om han forventer at vi skal forstå hva han mener, ha, ha! Til gjengjeld er han veldig flink motorisk, med klatring, hopping, løping i trapper osv. Store individuelle forskjeller, som hun over sa. Forskjell fra barn til barn, jenter er raskere enn gutter, og barn med søsken snakker ofte tidligere. Og selvsagt lærer barn ofte å snakke tidligere hvis de begynner i barnehage tidlig:) Min begynte ikke i barnehage før i høst, har ingen eldre søsken, og i tillegg snakker vi kanskje litt komplisert til ham. Vet ikke hvorfor, men for meg har det aldri falt seg naturlig å snakke hverken babyspråk (gakk-gakken, vov-voven) eller i veeeeldig korte setninger. Har prøvd, som med "hente ballen?", men fant ut at mamma må være seg selv, han så veldig rar ut da jeg plutselig oppførte meg annerledes enn ellers, he, he! Uansett, ikke noe å bekymre seg over om barnet er litt "sen" med ordene, så lenge de forstår hva vi sier!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå