Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Et tema som har vært opp mange ganger, men nå ble jeg likevel så i tvil! Lillegutt er litt over 4,5 mnd. Han fullammes, fikk siste puppen for natten nå kl. 19.15. De siste par-tre nettene har han våknet etter 3 timer for mere pupp. Jeg har hittil inntatt ett glass vin. Vil det være uansvarlig å ta ett til? Elgbiffen står klar til å fortæres og denne vinen var meget god. Ingen unnskyldning, er det verdt det, mener dere? Må innrømme at jeg kjenner ørlitegrann av dette glasset, men kanskje promillen ikke er så stor til tross for det? Fristelsen her og nå er stor, men igjen, er det verdt det? Har vi nok dokumentasjon på at dette på ingen måte kan skade barnet mitt, om jeg drikker to glass og han våkner om 2-3 timer?
Luca Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Det her sier jeg ikke for hverken å være prippen eller å ta glede fra noen, men det er ikke påvist i det hele tatt hvor stor(liten) mengde alkohol som skal til før det kan oppstå skade. Så for meg er det helt uaktuellt å ta den sjansen, når du skal amme om en par-tre timer. Jeg har vært konstant gravid eller ammet siden april-04, og har bare innstilt meg på å vente til denne runden er over med å smake alkohol. Det er mulig det ikke skjer skade, men den sjansen tar jeg ikke. Les også tråden her som Ranveig har skrevet en del svar i ang alkohol og amming. Der skriver hun at det er lite heldig å håndtere en baby med en del alkohol innabords, og det har du jo hvis du kjenner det nå etter et glass og vil ta et til. Men bevares, kunne godt tenkt meg en god rødvin selv jeg...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 Kos deg med det lille glasset ekstra du! Barnet har det best når mor har det bra! Dessuten sover han mye bedre etterpå! Dessuten er han så pass stor at han vil klare å bryte ned det ørlille som kommer i melka. Og det med å passe på barn mens man drikker... Tipper du har andre rundt deg om du, mot formodning, skulle bli uskikket til å passe på barnet. Kos deg!!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 Herregud da! skulle tro at dere som har svart HI mener hun kommer til å bli full av 2glass vin... Bare ta 2glass vin og kos deg. Hvordan har egentlig vår genrasjon vokst opp å klart oss, da fikk de jo anbefalt 1-2glass vin når en ammet. Er jo helt enig at en ikke burde bli for brisen altså kanskje stoppe på 2glass vin,vi ammende tåler jo ikke like mye som før! Men iallefall helt enig at mor må kose seg,en føler ofte selv hva som er riktig og galt for en selv. I værste fall får du ha en flaske klar med mme el mm hviss hun tar det og du vil ta 5glass!!! koooos deg!
Muffinsmamma Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Nå har du sikkert allerede enten drukket eller ikke drukket det glasset med vin, men vil bare fortelle deg litt om hvordan jeg har det. Jeg syns det er nydelig med rødvin og unner meg det i helgene, oftest bare et til to glass. Jeg går ikke og teller på timer lenger for jeg har lest her på DIB på bl.a ammedebatten at det er "lov" med et til to glass om man ønsker det. Alkoholen blir så utspedd når den kommer fra melka til babyen uansett. Jeg tror godt du kunne tatt deg det glasset med vin. MEN jeg er veldig enig med andre her, om at man ikke skal drikke alkohol så man blir brisen. Det tror jeg ikke er bra. Jeg kjenner min egen grense, og drikker sjelden mer enn et glass. Man forbrenner et glass alkohol i timen.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 Drikk vin og kos deg du! Ikke farlig i det hele tatt: )
Luca Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Ja, gjør nå som dere selv vil, men det må da være lov å svare når folk spør. Og det mantraet som gjentas til det kjedelige om at barnet har det bra når mor har det bra, er bare noe stort pjatt. Må virkelig mor drikke alkohol for å ha det bra?? Noen bør tenke før de snakker, og ikke bare gjenta gammelt oppgulp. Mor kan vel ha det bra på andre måter vel, men her inne går det mye i det men at man må feste masse osv fordi når mor har det bra har barnet det bra. Så siden folk spør, vil jeg ihvertfall nevne farene uten å bli halshugd og kalt gledesdreper av den grunn:-) Men folk gjør jo selvfølgelig som de vil ja...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 Selvfølgelig kan mor ha det bra på andre måter,men å drikke vin er for mange den lille ekstra kosen en har når barna er lakt og det er litt voksen liv. Noe en ikke gjør hver dag,krype opp i sofa hjørnet med et kjempe stort vinglass med litt rødvin i.Nydelig spør du meg! Jeg savnet virklig vin når jeg gikk gravid og storkoser meg med vin når helgen kommer.
Ranveig R Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 Einig med Luca, ville ikkje tatt sjansen på det. Spesielt i og med at du allereide "kjenner det" etter eitt glas.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå