randirekkverk Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Har en sønn på 8 mnd, og faren har betalt bidrag for 4 av disse månedene. Han nekter å betale for de resterende 4, og sier han ikke kan fordi han har kjøpt leilighet.. Kan han nekte å betale? Hvor kan jeg evt henvende meg for å få hjelp? (Vi har bare hatt en privat og muntlig avtale oss imellom om at han skal føre over penger til sønnens konto hver mnd). Og når jeg først er her: hvor mye samvær kan han regne med når sønnen er 8 mnd? Hva med reiseutgifter (han er italiensk og bor 6 mnd i norge og 6 mnd i italia)? Jeg synes jeg har vært, og er, imøtekommende og behjelpelig - har vært to ganger i italia og en gang i annet land der han skulle på tur i forbindelse med jobben. Da har jeg betalt reisen selv alle gangene. Nå kaller han meg egoistisk fordi jeg ikke vil flytte til italia... Føler jeg trenger hjelp, for jeg vil gjerne være samarbeidsvillig, men ikke for enhver pris. Liker ikke å bli skjelt ut og kalt egoistisk, når jeg synes jeg gjør så godt jeg kan.. Setter pris på om noen kan hjelpe meg eller komme med synspunkter..
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Du kan ta kontakt med Trygdeetatens Innkrevingssentral for å få bidrag fra han. han skal jo betale for alle mnd:) Og dersom han ikke betaler inn til dem, så trekker de i lønn. Når det gjelder samvær, så ta kontakt med familievernkontoret for råd, de kan hjelpe dere videre:)
winneboo Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke inngått en muntlig avtale om bidrag. Jeg hadde søkt hos TK å bedt de ta seg av jobben. Han kan ikke nekte å betale nei. Eneste mulighet for at han kan slippe er vis han tjener så likte at han ikke er betalingsdyktig. Så kontakt TK å fyll ut en søknad. Pappaen her har aldri betalt en krone. Jeg søkte i januar men fikk avslag fordi jeg tjente mer enn han i 2005( å jeg hadde da under 100 000) Så har søkt på nytt nå i september for nå jobber han fast å jeg vet han tjener mer nå. Det er best med korte hyppige samvær i den alderen der. Vi har også hatt overnatting vi da. Men det er opp til hver og enkelt. Det som er viktig for sønnen din er at det ikke går for lenge mellom hvert samvær siden de glemmer fort i den alderen. Så om han er borte i 6mnd så er det ikke så lett å ha samvær da akkurat. Jeg hadde aldri flytta til et annent land pga at eksen skal se ungen sin. Bryr han seg så får heller han flytte dit du bor. Han skjønner vel at du har familie å alt her i Norge? Det er veldig typisk en pappa(som ikke lenger er sammen med mor) å slenge påstander ut om at vi er egoistiske vis vi ikke følger deres forventninger 100%. Syns du bør følge magefølelsen din her å tenke på sønnen din sitt beste. Håper ikke han forventer at du skal reise ned til landet hans i hytt å pine med sønnen? Det hadde aldri jeg hatt råd til hvertfall. Om han hadde hjulpet å sponse deg så hadde jo det vært bedre.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 Vil bare sympatisere med deg, da jeg kommer til å være i "samme" situasjon som deg snart.....Barnefar er australsk og bor der og det blir slutt mellom oss fordi han ikke vil komme til Norge. Jeg har prøvd å være der, men det er for langt unna Norge og familien min til at jeg kan bo der. Håper jeg ikke får liknende problemer med bidrag... Uansett, ta som de sier over kontakt med TK for hjelp! De ringte faktisk meg og tilbød hjelp (men foreløpig er det ikke aktuelt). Lykke til!
randirekkverk Skrevet 9. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2006 Tusen takk for gode råd og oppmuntring! Var faktisk i kontakt med familievernkontoret denne uka, men de henviste til trygdekontoret. På TK henviste de til internett (??!!!), så her sitter jeg like (u)klok... Kan ikke gi meg med dette, på mandag er det på an igjen! Og lykke til til du som snart er i samme situasjon! Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå