Gå til innhold

hvilken grøt begynnte dere med og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden har sikkert vært før, men jeg lurer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har nettopp begynt med en ts maisgrøt om kvelden.. rett og slett fordi det virker bedre på smak enn havre.. og hun liker det ;-)

Skrevet

Maisgrøt som lages på morsmelk. Begynte med det da knøttet var litt over 6 måneder. Valgte maisgrøt som første grøt da den ikke inneholder gluten.

Skrevet

Begynte med nestle risgrøt og blandet med mm, fordi den var uten gluten og mme.

Så prøvde vi hipp med sprikos og banan, fordi den kunne blandes med vann (orket ikke å pumpe nok i tillegg til ammingene). Men så var det mme i, og det trenger hun ikke med så mye mm som hun får i løpet av en dag.

Så nå er vi på holle risgrøt - hirsegrøt og fullkornsgrøt (har sakte begynt med glutentilvenning) - fordi disse kan blandes med vann..

Skrevet

Vi begynte med risgraut frå Holle. Ris fordi den er glutenfri og naturleg søt på smak, Holle fordi eg unngår Nestléprodukt og fordi Holle ikkje har tilsatt sukker i nokon av grauttypane sine.

Skrevet

Vi begynnte også med risgrøten fra Holle. Den er uten gluten.

Vil helst ikke kjøpe for mange Nestle produkter, men synes det er vanskelig for de skal jo ha variasjoner i forskjellige grøt typer og her har helsekosten bare 2 forskjellige og butikkenen har ett veldig dårlig utvalg av grøter uten tilsatt både det ene og det andre.

Skrevet

Blander du hirsegrøten til holle bare med vann? Vi har fått beskjed om å begynne med litt grøt nå (snuppa er fire måneder gammel), fordi knøttet ikke har gått opp så mye, og så kjøpte jeg den grøten fordi jeg har lest at mange har gode erfaringer med denne, men så står det jo at man skal blande den med melk, og i og med at vi tror at snuppa reagerer på melk, vil vi helst unngå det og mme, men i og med at vi begynner med grøt fordi jeg ikke har nok melk, er det med andre ord ikke så mye å hente på å pumpe seg... Takknemlig for innspill dersom noen kan anbefale en "nybegynner-grøt" basert på vann :-)

Skrevet

Begynte med maisgrøt blandet med mm slik at det ble en veldig tynn grøt. Helsesøster anbefalte dette, sa det var bedre for tarmene å takle overgangen til fast føde.

Skrevet

Begynte meg maisgrøt fra Nestle - snuppa ville ikke ha, 4 mnd grøt!

Gikk så over til risgrøt i fra Nestle - fremdeles uten suksess. Tiltross for at jeg tok frukt i. 4 mnd grøt

Derimot Hipp sin hvete og vanilje grøt går ned på høykant. Dette er en 6 mnd grøt. Forskjellen på 4 kontra 6 måneds grøter er jo bare at man blander med vann i stedet for mm / mme. Jeg ammer resten av døgnet.

Snuppa er 5 mnd, og nå spiser hun også Nestle sin hvete med frukt og Nestle sin havre med banan.

Skrevet

Siden jeg ordrett kunne skrevet det samme som Ranveig, så gidder jeg ikke å gjøre det:-) Så bare sier meg enig med henne...

Skrevet

Jeg har vært på Sunkost og kjøpt "Min første grød" med Hirse. Den er fri for melkeprodukter, glutenfri og alt det der - og skal blandes med vann og litt solsikkeolje - og evt spes med morsmelk. Jeg bruker bare vann og olje. Kanskje det kan være et alternativ for deg? Har ikke din Sunkost butikk denne inne, kan de helt sikkert bestille for deg??

Skrevet

Jeg begynte med Holle risgrøt først da den skal være litt mildere for magen, så skal vi prøve hirse etterhvert siden den inneholder mere jern, Ang blanding- jeg har også begynt med grøt da gutten min ( 5mnd) sin vekt flatet ut- altså ikke nok med bare morsmelk. Men jeg pumper og blander med morsmelk likevel. Et alternativ som jeg skal bruke etterhvert- regner med å bli lei av pumpingen.. er mme basert på soya. Dette kan være et alt for dere om dere tror hun reagerer på kumelk. De har den på apoteket. Dersom det er påvisst melkeallergi for dere utgiftene dekt i etterkant av trygdekontoret. Det er litt dyrere enn vanlig erstatning..

Skrevet

Ja, blander med vann og fruktpure (og olje hvis jeg husker på).... (hvis du ser nederst på beskrivelsen på grøten så er det "oppskrift" på fruktgrøt..)

Melk (mm) får hun i 'massevis' av meg (nok i hvertfall), så behovet for å få det i grøt i tillegg er ikke der, kommer til å amme så lenge hun vil i hvertfall det første året, og etter det er det jo ok med vanlig melk.. :)'

Grøten smaker som "papp" som en eller annen så fint beskrev det tidligere, så litt frukt i er godt, samt at det er mye c-vit i den frukten vi bruker.. (for tiden aprikos/pære). Så får hun litt sviskesaft i tillegg for magen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...