Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 ..med tanke på denne amminegen...,og resultatet er at det ikke kommer noe ut:( Jeg kjenner at brystet er fullt(ikke fullt akkurat,men at det er noe melk der,for jeg har ikke i bøtter og spann). Og jenta orker ikke suge så lenge at brystene blir tømt heller....hun våkner jo tuuusen ganger om natta(inatt 6 ganger), for hun får jo ut så lite i gangen(jeg er sikker på at det er fordi jeg tenker for masse på dette). Har prøvd nesesprayen,men synes ikke det er store forskjellen...Lecitin har jeg også prøvd,men jeg regner med at adrenalinet overkjører alt dette Hva gjør jeg....vil jo fortsette å amme...(bare 3.5 mnd)
Gjest Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Så kjedelig at det er slik da! Har det vært slik hele tiden eller er det noe som har blitt nå? Har hun lagt godt på seg?
d",)~^~^~ Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Uff, det høres ikke noe greit ut. Mitt beste tips er å slappe av og ikke tenke for mye på det, men det er sikkert lettere sagt enn gjort. Hva med å se på TV når du ammer, slik at du tenker på noe annet? Ammehjelpen har sikkert masse gode tips, hva med å kontakte de? Lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 huff, skjønner hvordan du har det - slik hadde jeg det med forrigemann!! Det er fælt å føle at man ikke får det til. Jeg tror det er veldig viktig at du skjønner at dette IKKE er din feil, at du ikke tenker at det er noe feil ved deg!! Da klarer du ihvertfall ikke å slappe av. Noen barn er ikke flinke til å suge, er ikke interessert eller får det ikke helt til liksom. Sånn var min jente. Jeg måtte begynne å pumpe og gi flaske da hun var rundt 3 mnd, fordi hun ikke ville ta puppen til slutt. Etter en stund gikk jeg over til mme fordi jeg var så stresset at jeg fikk fødselsdepresjon.... Har ikke noe annet råd enn at du bare må prøve å fortsette litt til. Men du må heller ikke slite deg ut, det har verken du eller barnet ditt godt av!! Kontakt helsestasjonen og snakk med helsesøster om problemene, ring gjerne ammehjelpen! tror det er viktig å snakke med noen om dette, det kan kanskje hjelpe deg videre. Det er MYE vanligere å slite med dette enn det du tror!! Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Takk for fine svar Nei, har ikke vært slik hele tiden...begynte med en periode med puppenekt hvor det endte med at jeg nesten ikke hadde melk igjen. Er blitt bedre nå,men ikke bra! Er konstant dødssliten og sover ingenting på nettene lenger....vil IKKE slutte å amme , så jeg vet jeg bare må stå på. Har vært i kontakt med både helsestasjon og ammehjelp...de har gode råd,men jeg føler jeg har forsøkt alt nå. Jenta legger nå på seg igjen(etter 2-3 uke uten vektøkning pga puppenekt), men jeg synes det er så utrolig slitsomt, hun virker aldri fornøyd...,men på helsetasjon sier de hun får nok melk siden hun legger på seg. Er bare så sliten nå......... HI
Gjest Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Ikke gøy nei... Men det er jo godt å vite at hun får nok melk likevel siden hun legger på seg Prøv å trøst deg med den tanken. Og det er ingen vits å slite seg helt ut for å amme, det skal ikke være noe nederlag å begynne med mme. Mange som gjør det, og alle har sin grunn og alle grunner er like gode! Ikke bry deg om de som på død og liv skal fullamme til barna er konfirmerte! De har tydeligvis ikke hatt problem med amming, og det er desverre ganske vanlig at det ikke går like greit for alle. Lykke til!
d",)~^~^~ Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Prøv om du kan få mannen din til å stå opp og gi mat på natta dersom hun tar flaske da. Er viktig for deg å få søvn og hvile, det har positiv effekt på melkeproduksjon. Eller om han kan ta henne på dagtid nå i helgen slik at du kan sove mellom hver ammeøkt. Sender deg en stor klem og syns du er utrolig flink som ikke gir opp!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Takk for god støtte...det er godt:), selv om tårene bare strømmer på... Pappan er veldig flink til å ta henne når han har anledning til det,men han sover jo stakkars ikke på natta han heller... Gledet meg så mye til hun skulle bikke 3 mnd, for da skulle jo alt bli så mye lettere...nå er hun snart 4 mnd og jeg synes IKKE det er blitt noe lettere,tvert imot......hun er blant annet våken hele natten, før sov hun ihvertfall 2-3 timer...., og jeg merker at den nattesøvnen er UTROLIG viktig, for meg ihvertfall... Håper på bedre tider snart jeg..... HI
Gjest Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Uff - ja det hørtes slitsom ut. Vi balte også med ammingen (et trøtt knøtt + flate og ekstremt såre brystvorter), men nå er det heldigvis bare kos. Hvis du har mulighet til det og synes det er kjekt ville jeg tatt med meg babyen og krøpet til sengs. Ta med godt med drikke. Har ammet mye i sengen ettersom jeg knakk halebeinet og synes knøttet er mer tålmodig der. Så kan dere være der og prøve å bare kose dere; amme når hun vil, leke når hun vil og kose. Ha brystet tilgjengelig så kan hun drikke når hun vil og så lenge hun vil. Håper du finner en løsning som ikke sliter deg ut. Grøt er jo faktisk snart også et alternativ ) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Hører om alle som kryper til køys m bebieb når det er økedøgn eller bare for kosens skyld, og det høres så flott ut. Skulle ønske det lot seg gjøre her og, men jeg får henne bare til å spise når hun er sulten..., ikke når jeg foreslår at hun skal spise;) (hun spiser ca hver 3-4 time) Og jeg har ikke til dags dato fått henne til å sovne ilag med meg i sengen...(de 2 første ukene lå hun oppå meg da)...skulle virkelig ønske vi kunne ta en formiddagslur ilag iblant. HI
Gjest Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Heisann Kom plutselig til å tenke på noe. Tar hun smokk? Noen vi kjenner har en datter som hadde samme spisemønster som din. Hver 3-4 time på dagtid og ofte på natten. Som deg var moren helt utslitt av mangel på søvn. De prøvde å få henne til å ta smokk og en dag gjorde hun det plutselig. Når hun nå våknet på natten fikk hun smokken. Det viste seg at hun sovnet bare hun fikk noe å sutte på - hun hadde ikke våknet fordi hun var sulten. Fordi hun ikke egentlig hadde vært sulten på natten så drakk hun lite og moren trodde at hun lite melk. Dette er en stund siden så det er mulig jeg husker feil, men jeg tror det var ca slik det var.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 Jeg så et tips om å bruke MME som er laget av halv mengde melkepulver som tillegg når babyen ikke vil die skikkelig. Da blir han/hun sulten igjen raskt nok til å holde oppe melkeproduksjonen. Du skal altså først amme litt for så å gi tynn MME. Dette har hjulpet flere jeg kjenner til å fortsette med ammingen og ikke miste melken selv om de bruke MME.
Luckyme og vennen Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 Hei! Ikke sikkert det hjelper deg, men jeg kan jo si hva som hjelper meg når jeg er stresset og melken ikke kommer like fort: Jeg trekker pusten godt ned i magen, holder den litt, og puster sakte ut igjen. Det hjelper alltid.. Lykke til ;-)
Expat Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 Gikk du på svangerskapskurs? Husker du øvelsene med pusten du tok der? Dra en rekke av disse før du ammer. I tillegg, det er kjempebra at du triller noen tårer, det forbereder også kroppen bedre til å amme. Ligg gjerne i senga hele dagen med baby og kos dere, dupp sammen. Sykemeld deg (legen) hvis det betyr at du ikke kan passe søsken til baby, da kan far ta syke-barn dager fra jobben.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #15 Skrevet 8. september 2006 Skal ta i bruk pusteøvelsene jeg...det eneste jeg ikke har prøvd nå! Tror vi er kommet i en ond sirkel her....både jeg og beibi er overtrett og sur og lei og ikke minst sliten...,så for øyeblikket sliter jeg med å få henne til å sove..vet jammen meg ikke om hun er mett heller jeg, men pupp vil hun ikke ha... snufs... HI
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #16 Skrevet 8. september 2006 Å, stakkars deg! Ingen kan forstå hvor slitsomt det er hvis de ikke har opplevd det selv. Vi hadde det også slik. Jeg hadde så lite melk at jeg måtte gi tillegg etter hver amming helt fra første uken. Det føltes som et stort nederlag for jeg VILLE amme. Derfor var jeg altfor sta og holdt på slik helt til han var 5 måneder. Det endte til slutt med både puppenekt og flaskenekt og en mamma som var så sliten at hun fikk fødselsdepresjon. Nå er gutten over 1år og jeg er sliten ennå og han er fortsatt vanskelig å få i mat. Hvis du sliter så er mitt råd å gå over til mme snart, da kan du være spart for mye. For å bli helt utslitt er det ikke verdt. Hun har jo fått din melk de første månedene og det er jo det viktigste. Mange som ikke har fått til å amme så lenge som du! For å få henne til å sove om natten kan du prøve å gi en flaske med tillegg på kvelden, det metter mer en morsmelk. Hvis du vil prøve å øke din produksjon så kan du pumpe deg en gang mellom alle måltidene i noen dager, det hjalp litt for meg. Men ikke styr for lenge med det, for det er veldig slitsomt!!! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #17 Skrevet 8. september 2006 Nei, d er sant som du sier...,men trenger ikke amme for enhver pris! Har strevd leeenge og har prøvd alt nå, så går det seg ikke til veldig snart tror jeg vi bare må "gi opp". Takk for støtten:) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå