Gå til innhold

barn på lekeplass uten tilsyn (3-4 åringer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Søsteren min har en sønn på 4 år og har tilbudt seg å passe vår treåring noen ettermiddager. Men er skeptisk siden jeg vet hun slipper han ut på lekeplassen i borettslaget der hun bor uten tilsyn. Hun setter seg f.eks og diller med pc-en. Kan gå opp til en time mellom hver gang hun sjekker hva han driver med. Vi på vår side er sikkert en tanke for overbeskyttende, men vi er alltid med ungene våre ut når de drar på lekeplassen eller vi er ute selv i hagen slik at vi kan holde øye med dem på avstand. Og er treåringen vår ute i hagen alene eller sammen med sin fireårige fetter, sjekker jeg i vinduet hvert tiende minutt cirka. Hva ville dere gjort? Tatt i mot tilbudet med takk eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si. Har en som ble 4 i sommer og han begynte å være ute alene i vår. I starten satt jeg omtrent klistra til vinduet for å se hvor han var. Vi har hele tiden hatt klare regler for hvor han får gå, og at han ringer på hvis han skal bli med noen hjem, eller gå utenfor det definerte området vårt. Det har vist seg at jeg kan stole på han, så nå er jeg mye roligere og sjekker ikke hele tiden hvor han er.

Personlig tror jeg ikke jeg kunne latt noen "passe" på når han skulle være ute alene. I allefall hvis han ikke er vant med å være ute alene. Jeg er sånn at jeg må sørge for at jeg holder kontroll selv. Du er tydlig usikker så da er det kanskje ikke så lurt. Eller du kan være der å "øve" et par ganger først og se hvordan det går.

Skrevet

Ja, vanskelig er det. Kanskje ungene er mye "større" når de er 4 enn når de er 3 også. Takk for svar, forresten :)

Skrevet

Det skjer mye i det året de går fra 3 til 4 år. Jeg synes iallefall det har gjort det her hos oss. For et år siden kunne jeg ikke forestille meg at jenta mi skulle være ute alene. Vi bor også i borettslag og har ikke skikkelig utsikt til lekelassen. Jenta mi ble 4 i sommer og på sensommeren begynte jeg så smått å la henne være ute alene. Jeg har klare regler for hvor hun kan oppholde seg og jeg må ha beskjed om hun går inn til noen. Har også skaffa meg mobnr til foreldrene til alle hun leker med. Hun har vist at jeg kan stole på henne, men jeg sjekker alikevel hvert 10 min. Da må jeg henge ut fra terrassen og/eller gå ned og ut for å sjekke siden vi har så liten utsikt. Jeg får bra med trim ! :-) Jeg synes ikke du er for overbeskyttende. Det er forskjell på en treåring og en fireåring og jeg ville ikke latt treåringen være ute uten en voksen. Jeg ville sagt at hun gjerne kan få passe, men at han ikke får lov til å gå ut alene med fetteren før om et års tid....:-)

Skrevet

Godt å høre. Føler meg som ei ordentlig hønemor noen ganger. Skal følge rådet ditt!

Skrevet

Gutten min fikk være alene på lekeplassen da han vår 4. Gikk da i vinduet å så på han rimelig ofte. kunne aldri tenkt meg å la han være alene når han var 3.(utenfor hagen) Selv ikke med en annen på 4 år.

Synes godt du kan si at han er for liten.

Skrevet

Det kommer absolutt an på hvordan både ungen og plassen er. Noen "stikker" jo av til de er 5 ,andre er rett utenfor til de er 5.....det samme hvis plassen er trafikkfarlig, så ville jeg ikke latt min 3 åring være alene ute...

Min 31/2 åring er ute alene. Men her er bilfritt inne ved husa, og forbudet om å IKKE gå på parkeringsplassen blir overholdt. Barnet vårt er ikke typen som stikker av og leker fint på lekeplassene som er rett ved huset. Jeg skjekker jevnlig....

Om du vil ta i mot tilbudet er opp til deg. Du kjenner både barnet og stedet og er vel derfor best skikket til å ta avgjørelsen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...