Gjest Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Gutten min er 9 mnd på søndag. Han kan seff rulle begge veier, smile, le, dreie rundt sin egen akse, sitte seg opp, krype, sier mamma (eller, han sa det EN gang da!, er veeeeldig nysgjerrig og skal ta del i stort sett alt vi gjør. Artig at han har blitt en så aktiv part i familien!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Mi er 9 mnd. Hun kan rulle begge veier, åle seg framover og bakover (blir mest framover nå siden hun klarer det), sier "pappa" og "bø". Har også hørt hun har sagt "mamma" en gang. Reagerer på "nei". Strekker seg etter meg. Finner smokken selv i senga. Sitter uten støtte, men setter seg ikke opp selv ennå.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Veslejenta mi er 9 mnd om noen dager. Hun kan IKKE å rulle noen veier. Hun kan IKKE åle seg. Hun kan IKKE krype. Hun kan IKKE sette seg opp selv. Hun kan slett IKKE si MAMMA. Hun har IKKE fått tann.- Hun kan IKKE å bite i sine tær. Hun har IKKE styrke til å stå på føttene. Hun ligger der jeg legger henne fra meg. Hun KAN dreie runt sin egen axe... av og til. Hun KAN sitte uten støtte når jeg setter henne opp. Hun KAN leke lenge på magen dersom hun blir lagt dit. Hun ligger lenge lenge på gulvet å observerer.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Min er bare åtte måneder da, men hiver meg på, er jo bare noen ukers forskjell. Han kan: -rulle seg rundt begge veier -reise seg opp på knærne -åle seg i full fart bortover gulvet -krabbe (men bare noen "steg", deretter er det ned på magen for å åle seg, for det går fortere) -reise seg opp i stående stilling noen ganger (f.eks i sofaen mens han støtter seg mot sofaryggen) -hoppe og danse på fanget -si "mamamama" -sjarmere de fleste når han smiler og ler -bli sinna når mamma og pappa syns han skal sove bare fordi han er trøtt -undersøke alt han kommer over -tøyse og le masse -leke med lekene sine, og med alt annet han får tak i -plukke ut CD'er fra CD-hylla, selv om de nederste hyllene er ryddet (når stadig høyere opp) -klatre på mamma og pappa
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Jenta vår er 9 mnd og en uke, og - krabber som en ojoj - klatrer i trappen - reiser seg hvor det skal være bare hun har noe å støtte seg til - slipper seg slik at hun står litt uten støtte. I dag stod hun flere sekunder i storsenga - skjønner når vi sier "kom" og strekker armene mot henne - dvs da kommer hun - finner smokk selv i søvne og får den inn - spiser det som blir lagt i biter foran henne - vinker tilbake når vi vinker til henne - klapper seg på magen når søsteren sitter og gjør det samme
*ulvemor* Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 jenta mi ruller begge veier rundt sin egen akse ålekrabber framover (mellomting mellom åling og krabbing) åler bakover ler og smiler dagen lang Kommuniserer mye verbalt, sier mamma og pappa og æsj hehe. sitter uten støtte, men må sette henne opp, så det blir ikke så ofte (mest når hun skal bade og spise) viser interesse for å reise seg opp, men skjønner ikke helt dette med fota trur jeg.
WWJD Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 gutten min er 8,5 mnd og kan dreie rundt sin egen akse rulle begge veier krabbe og åle sette seg opp på kne reise seg finne smokken sin selv lage mange forskjellige lyder med og uten spytt hehe spise fersken helt selv og lage maaaasse søl ;o) tulle og tøyse, le og herme etter lyder hoppe og danse på fanget strekke ut armene etter mamma og pappa finne alle de forbudte tingene og stedene i stua ;op sitte selv, men kan ikke sette seg opp og eier virkelig IKKE balanse hehe
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Nå blir jeg forferdelig lei meg, for som jeg skreiv i svar innlegg nr 2 så kan ikke min noenting i forhold til deres barn...... Merkelig at alle sier min er normal, mår ingen andre er så trege... Gråte-en-skvett
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Ikke bli lei deg, det varierer vel stort i den alderen. Min er 91/2 mnd, men kan ikke rulle eller krabbe, ikke sette seg opp selv, ikke fått tenner. Men en dag her begynte hun å åle og allerede etter et par dager går det nå raskt fremover. Har også begynt å kravle opp fra sittende til stående på oss. Jeg har møtt ei som kunne gå (langs bordkanten) når hun var 8 mnd. Ble litt lei meg først når jeg ser at andre "har kommet lenger". Men nå synes jeg det er ok. Det er vel en stund til før man trenger å begymre seg. Noen kan jo også gå før de er året, mens andre er 11/2 eller nærmere 2, likeledes med snakkingen. De barna jeg har møtt på 1 1/2- 2 år har veldig varierende ordforråd. Det kommer nok, når barnet vil.
M@mmamøh Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Hei anonym i andre innlegg. Jeg har to barn. Ei jente på nå 9 år og en gutt på 9 mnd. De er helt forskjellige. Jenta mi var sen i forhold til gutten. Hun krabbet rundt året, reiste seg opp da hun var 1 år og gikk da hun var 22 mnd. Hun var tidlig ute med å prate ellers sen med det meste. Men da det kom så kom det skal jeg si. Hun var alltid mer forsiktig enn broren er så ting var mye enklere med henne. Hun utforsket alt rundt seg men vi trengte ikke flytte så mye vekk. Broren er stikk motsatt. Han krabbet da han var 8 mnd 8 mnd og en uke reiste han seg opp og satt uten støtte. Nå går han rundt sofaen 9 mnd Reiser og setter seg uten problem Har 4 tenner Vinker hade, forstår ordet vinke, pus, pappa, kom, mat "sier" han vil smake, ha mat ved å smatte Sier ingen ord enda men babler Spiser selv biter som blir lagt fram og banan Er høyt og lavt og tar ALT han finner alt i munn og er turbo Syns det har gått så fort alt mulig, siden jeg var vant med den rolige babytiden med søstra. Han er ikke redd for noe og tar seg heller ikke for når han detter slik søsteren gjorde som var eldre når hun utforsket verden. Det ender jo med kuler, blåmerker, slått leppa og blødde fælt. Til deg anonym, er du bekymret snakk med helsestasjon, men husk at det er store variasjoner på småbarn når ting kommer. Skjønner at du syns det er litt rart når andre kan ting og du venter på dette. Men det kommer, bare vent og se. Og det er faktisk mye enklere å ha et barn som er litt eldre når krabbestadiet kommer. Syns jeg da.
Gjest Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 min er 9 mnd og 2 dager.. han kan: - krabbe - rulle begge veier - smiler og ler - sitte i lekegrinna og skravle og leke for seg selv i fort over en time. han elsker å sitte oppi der. - han har en gåbil som han liker å sitte på og den sparker han seg framover med. - spise brød selv. drikke (nesten) selv. ikke helt skjønt hvor mye han skal helle flaska for å få ut noe ennå.. hehe. - setter seg opp - setter seg opp fra liggende stilling. spesielt i vogna. da jeg er ute å triller tror jeg han ligger å sover. men så har han sitti hele tiden. hehe. - han reiser seg opp etter alt som er. - i lekegrinna reiser han seg og går rundt. - han er veldig flink til å høre på oss da vi sier NEI da han skal dra utover alle cd og dvd i stua. han har begynt å skjønne at det ikke er lov. - han har to tenner nede og to som er på vei ut oppe. - han er en skikkelig skravle bøtte. (ikke at vi skjønner hva han sier da men. hehe) - hvis vi sier. nå kommer jeg å tar deg. så blir han helt vill og krabber alt han kan.. hehe.. er så morsomt.. - og han legger seg til å sove med en gang vi legger han om kvelden. og DET er godt det=)=) er veldig stolt av han for det. han er kjempeflink og slill å ha med da han skal sove. legger seg 7 og sover til 8-9 uten tull.
Gjest Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 - han strekker også opp armene da han vil komme opp. - og han klarer å krabbe i trappa.. - hermer etter lyder og bevegelser. tror det var det da..=)
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 må berre nytte høvet til å skryte litt av guten min, som vart ni månader sist helg og som: - har seks tenner - rullar frå rygg til mage, men ikkje hin vegen - kryp som ein virvelvind - reiser seg, held seg fast med berre éi hand, går rundt sofaer og bord - set seg ned på rompe eller kne, alt ettersom - seier "mamma", "baba" og "hei" - smiler og ler nesten heile dagen - søv frå 19.30 til 06.30, nesten heilt samanhengande - et graut, brødskive, middag, og frukt i bøtter og spann - leiker seg fint sjølv - ei lita stund iallfall! - øvar seg så smått på pinsettgrepet - ristar med raua til kul musikk - elskar å herje med alle som vil herje med han Det motoriske nivået han er på no, har han vore på sidan han var ca 7,5 mnd. Han streva med krypinga eit par månader før det endeleg losna, men då lærte han alt i løpet av ei vekes tid:D
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 8. september 2006 #15 Skrevet 8. september 2006 åja, og så kan han jo vise kor stor han er, og han kan vinke og klappe søte:). Verdas beste!
*ulvemor* Skrevet 8. september 2006 #16 Skrevet 8. september 2006 vinker også, og klapper søte ber jeg henne om å danse til musikk så vrikker hun på hele seg
^..^--- Skrevet 8. september 2006 #17 Skrevet 8. september 2006 Hun blir 9 mnd om 10 dager, men hun kan -Vinke -Si mamma/pappa -krype -Reise seg opp å gå rundt ting -Klatre i trappa..... -Spise brødskive -klatre ut av vogna... -Skyve stol foran seg for å gå -Sitte på potta -Pludre -"Synge" -Kjenner godt igjen familie og venner -Gi sutta og mat til mamma og pappa for å dele Osv.
MintCondition Skrevet 8. september 2006 #18 Skrevet 8. september 2006 Hihi, ristar med raua... Ser det for meg gitt, den litle bleierompa!
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 8. september 2006 #19 Skrevet 8. september 2006 lita og lita...vi bruker jo tøy, så rompa hans ruver noko meir enn ei standard libero-rompe;)
MintCondition Skrevet 8. september 2006 #20 Skrevet 8. september 2006 *knegg* Stilig! Får jo skikkelig fart på den da!
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 8. september 2006 #21 Skrevet 8. september 2006 Jadå, det svingar bra:). Korleis går det med studia, forresten? Eg får med meg kva tid du er på nettet i staden for på lesesalen, ser du;). Men det er vel gjensidig...
ileasiv Skrevet 8. september 2006 #22 Skrevet 8. september 2006 Jenta mi er 8 mnd og 18 dager og kan: Rulle begge veier Sette seg opp Reise seg opp på to Åler seg Kryper noen steg Går hvis vi holder i hendene Sier "mamma" og "baba" Drikker selv av tutekopp Spiser brødskive selv Spiser kjekse selv Vinker Klapper Har to tenner nede Sovner med en gang om kvelden, og sover sammehengende fra ca 20 til 06, får pupp og sover til 08. Leker en stund alene hvis hun holder på med noe intr. Sutrer lite.. Hermer lyder:)
MintCondition Skrevet 8. september 2006 #23 Skrevet 8. september 2006 Ahaha! Er jeg blitt ed-spottet mon tro? Joa, jeg driver på da. Blir mest vas, som vanlig tidlig i semesteret. Har ett emne som er steik-tungt, og to andre som er fine. Æsj altså, ntnu skulle aldri hatt trådløs-nett på hele universitetet, hehe!
MintCondition Skrevet 8. september 2006 #24 Skrevet 8. september 2006 Eller hæ? Ikke ED? Skal jeg få noia nå? Hihi.
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 8. september 2006 #25 Skrevet 8. september 2006 sorry! Jaudå, eg har full kontroll på deg (eh...kva er ED?)!, men no står eg og steiker opp 6 pakkar kjøtdeig og 8 lauk, så eg er litt indisponert. Kjem brått tilbake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå