Chruo Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Hvordan legges deres babyer? Sovner de av seg selv i egen seng, eller samsover dere med dem? Min datter vil ikke sove, jeg legger henne i egen seng, sitter ved siden av henne og synger/er der. Hun bare hylgriner. så fort jeg plukker henne opp, slutter henne å grine... TRENGER TIPS!!!!! hva skal jeg gjøre for å etablere gode søvnvaner? Har tidligere samsovet, men vil nå at hun skal sove i egen seng - sovne inn i egen seng.
Tigergutt Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Hei! Snuppa er 5 mnd. Vi samsov frem til hun var 2 mnd. Det var helt umulig å få henne i egen seng. I tillegg sov hun kun oppå oss eller når jeg gikk tur med henne. Så fort jeg la henne ned, så våknet hun. I fra hun var 2 mnd begynte vi med faste rutiner. Vi sto opp omtrent til samme tid hver morgen. Dette er den eneste rutinen på dagtid. Mat og turer gjør jeg akkurat som det passer meg og når hun er sulten. Når kvelden nærmer seg, så sover hun aldri etter klokken 17. Klokken 18.00 spiser hun en porsjon grøt, og får 30 ml mm i fra kopp. Klokken 18.30 går vi opp på badet, bruker lang tid på stellebordet og så bader vi. Vi bader faktisk hver kveld fordi hun koser seg sånn med det. Etter kveldsstellet går vi inn i mørkt og kaldt soverom. Der sitter vi i sengen vår og gir pupp. Etter mat så er det raping. Når den er unnagjort, så synger vi en sang i sengen vår - da henger hun på skulderen min. Så legger jeg henne ned i sengen sin, kysser henne på pannen, sier det samme til henne hver kveld, og så setter jeg meg på sengen min. Hun kan ikke se meg! Jeg nynner den samme sangen som jeg sang i sengen min, 1 til 2 ganger. Når jeg har gjort det, så har hun faktisk roet seg ned eller rett og slett sovnet. Jeg startet med dette ved 2 mnd, og i løpet av 4 - 5 dager så har det fungert strålende. Nå sover hun et sted mellom kl 19 og 19.30 hver kveld. Lykke til
Bananamama Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Har slitt litt med dette selv, og lest om diverse metoder o.l. Her er en "oppskrift" som i allefall har fungert på min baby, som nå er 5 mdr. Lurt å ha en fast leggerutine slik at barnet forbereder seg mentalt på å bli lallet. Pysj, bad, en spesiell sang osv. Gjenta det samme hver kveld. Bør være på ca 20-30 min (i følge hun som skrev Sleepsense). Når du legger henne, si "nå er det lalletid, natta" eller noe lignende. Gjenta hver gang du legger henne ned. Gråter hun skikkelig bør du ta henne opp og trøste/roe henne ned. Legg henne ned når hun er rolig. Begynner hun å gråte skikkelig igjen gjentar du. Litt fra "pick up-put down" metoden her altså... Hvis hun ikke gråter skikkelig men bare klager/sutrer kan du la henne ligge, men vær hos henne og stryk e.l., slik at hun vet at du er der. Du skriver at dere har tidligere samsovet, kanskje det hadde vært en ide å legge en t-skjorte du har brukt nedi med henne slik at hun kjenner lukten av deg. Og om du ikke allerede har gjort det, kan det hjelpe å lage et rede rundt henne med tepper o.l., slik at hun ikke ligger så åpent. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå