Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 ææsj! det smitter hvertfall fra munn ttil munn
Tigergutt Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Kan gjøre det! Jeg har kronisk herpes1, og har hatt det siden jeg ble født. Jeg har vært veldig plaget opp gjennom oppveksten, men nå kan det virke som om jeg holder på å "vokse" det av meg. Jeg har fått beskjed fra legen min om at min form for herpes kan smitte hvis jeg har utbrudd og har munnsex. Det er mange som forveksler vanlig "forkjølsessår" med herpes.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Hva er kronisk herpes 1 da? Hvordan vet jeg hva jeg har? Har altså sår som kommer og går på leppa. Kommer hvis jeg er mye i vind og sol og hvis jeg har sovet lite og sånn.
Tigergutt Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Kronisk herpes, for mitt vedkommende, er at jeg har hatt det siden jeg var 9 måneder gammel. Jeg har tilbakevendende sår på nøyaktig samme steder, og har hatt utbrudd i gjennomsnitt 10 ganger i året. Hvis jeg merker herpesen komme, og jeg greier å stoppe den med medikamenter, hender det veldig ofte at bakterien slår ut i halsen i stedet. Jeg har påvist veldig høy bakterieflora i halsen, og strever også mye med halsbetennelse. Noen år kan jeg ha 5 - 6 halsbetennelser, og da har jeg færre utbrudd av herpes. Hos meg er dette samme bakterie som fremprovoserer herpes/halsbetennelse. Typiske herpes utbrudd kommer hvis du er tørr på leppene og er ute i sol og/eller vind. Kombinert med å slikke seg på leppen, så kan jeg love deg at utbruddet kommer. Jeg går ingen steder uten å ha en god leppepomade med solfaktor i. Lite søvn, som du selv beskriver, eller mensturasjon er også typiske herpesutbrudd perioder. Tenk etter, og se om du har hatt såret når du har mensen. I føle legen min, så er dette fordi imunforsvaret er opptatt med andre "ting" i kroppen, og da popper såret opp. Ofte blir herpes forvekslet med forkjølsessår nettopp pga imunforsvaret. Er man forkjølet, så jobber imunforsvaret med å rydde opp i kroppen, og da kan man lett få et sårutbrudd på leppen. De siste årene har jeg blitt mye bedre av herpesen min. Dette er fordi jeg alltid er flink til å bruke leppepomade med faktor. Jeg er hysterisk for å bli tørr på leppen. Du må ALDRI bruke lippgloss i solen uten leppepomade med faktor under. Til daglig bruker jeg Blistex (den boksen) - den er kjempe god! Har du utbrudd av herpes, så finnes det en "øyesalve" som er helt fantastisk på såret. Zovirax. Nå kan man vel også få kjøpt en annen salve på apoteket også, men den har jeg ikke prøvd. Zovirax må man ha på resept i Norge, men man får kjøpt den over disk i utlandet. Når jeg merker at "kulen" kommer på leppen, så smører jeg med Zovirax, og så blir utbruddet radikalt redusert. Både i størrelse og i varighet... Dette ble litt langt, men jeg håper det er til litt hjelp for deg. En lege kan ta prøve av såret, i væskefasen, og konstantere om det er herpes. Klem
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Ja, det var til veldig god hjelp. Tusen takk! Er nok det samme jeg har, da. Skal huske på rådene dine. Og jeg får få tak i Zovirax. Takk igjen!
Gjest Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Er det ikke to forskjellige typer da? Jeg mener de ikke smitter!! Og ganske sikker på at jeg har forhørt meg med det!!! Munnsår herpes er ikke det samme som kjønnsykdommen Herpes... Samme som om utstyret til mannen skulle blitt forkjølet om du hadde munnsex mens du var forkjølet. For og overdrive litt...
Gjest Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Vi har kysset noen ganger når jeg har hatt Herpes utbrudd... Je ghar munnsår herpse. Har hatt det i alle år. Kommer sjeldent nå etter at jeg har fptt unger, men før kom det om jeg var mye ute i sol, koom som en erstatning for forkjølelse(Sånn kan de komme ennå) o.l Men mannen min har aldri fått det, selv om vi har kysset...
petiteM's Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 Ja, det kan smitte. Nyere studier viser at vanlig munnherpes kan smitte til kjønnsorganer - viruset er altså blitt tilpasningsdyktig nok til å overleve flere steder. Er gjort en egen studie på det på Haukeland, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 JA! Ei venninne ble smittet av mannen. Han hadde munnsår og hun fikk det nedentil etter oralsex.
Villemo&Pjokken Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Ja det smitter. Jeg fikk herpes nedentil pga sambos herpes på leppa, som vi trodde bare var forkjølelsessår, som han får litt nå og da. Som regel når han blir forkjøla. Jeg har hatt bare ett utbrudd ( og det var helt for jævlig, har ikke vært så redusert på lenge ) og håper jeg slipper unna med flere utbrudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå