Gå til innhold

Overreagerer jeg? (Ang barnehagen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har hentet snuppa den siste uka, har det vært to barnehageassistenter der som jeg ikke vet hvem er og ikke har hilst på.

Aner ikke hva de heter eller noe... Ikke virker de så gira på å hilse på meg, og er svært lite meddelsom om hvordan dagen har vært.

Jeg synes dette er litt merkelig, og jeg synes det hadde vært hyggelig å bli informert om hvem som passer barnet mitt.

I tillegg har hun hatt smokken i munnen de tre-fire siste dagene når jeg har hentet henne, selv om det er et par timer siden hun våknet.

Vi har vært så strikse på det med smokken, og hun får den bare når hun skal sove. Så hvorfor skal de gjøre henne avhengig av å ha den når hun er våken?

Er jeg litt vel hønemor, eller ville dere reagert på dette dere også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du overreagerer. For meg er det en selvfølge at jeg får informasjon om hvordan dagen til lillegutt har vært, og da gjerne formidlet av noen jeg kjenner navnet på. Det er jo viktig for barna at vi som voksne kjenner de som er ansatt i barnehagen. Jeg hilser uansett på nye voksne, enten det er andre foreldre eller ansatte.

Kan du ikke si fra (har sikkert gjort det fra før av, men..) at dere ikke vil at hun skal bruke smokk bortsett fra når hun skal sove? Vi tenker likt som dere, det er utrolig greit å begrense smokkebruken til leggesituasjon. Jeg er sikker på at de i barnehagen skjønner det, og det er jo faktisk dere som bestemmer;-)

Skrevet

du reagerer riktig. ta det opp meg avdelingslederen på avdelingen. si akkurat hva du mener. du skal jo vite hvem som passer ungen din. og det med smokk er det du som bestemmer og ikke bhg personalet. jobber selv i bhg og er veldig streng med min avd at det er faktisk foreldrene som har foreldremandaten ( førsterett på å bestemme over sine barn). vi er ikke hoveroppdragere, men skal hjelpe de med den oppdragelsen de selv velger for sine barn. blir så irritert når noen tror de eier andre sine barn.grrrrrrrr

Skrevet

Det er klart at du som foreldre skal bli hørt på det du mener er det riktige å gjøre ifh. til ditt barn, men ingen regler uten unntak! Kanskje har barnet ditt vært ekstra utilpass og trengt litt ekstra trøst. I barnehagen er det ikke en voksen per barn og derfor helt umulig å gi den samme oppfølgingen som man kan hjemme. Det skjønner alle.

Til deg som sier at vi i barnehagen "skal hjelpe foreldrene med den oppdragelsen de selv velger for sine barn" må vel det være en sannhet med modifikasjoner??

Vi har regler og måter å gjøre det på i barnehagen, dette vet foreldrene om når de får plass, enkelte foreldre har veldig spesielle måter å se oppdragelse på og jeg går ikke som deres representanter hver dag på jobb. Vi gjør det på vår måte og strekker oss få langt vi kan.

Jeg kan ikke erstatte mamma eller pappa for barn i barnehagen, men jeg kan gi omsorg og et tilrettalagt pedagogisk tilbud. Vi samarbeider så godt vi kan med foreldrene, men kan ikke være deres håndtlangere.

Skrevet

Alle foreldre vil vel det som er best for sitt barn. Men i en barnehage må en regne med at noen av de rutinene en hadde før en begynte kanskje må forandres litt. Dette fordi barnehagehverdagen skal bli finere både for ungen din og for de som jobber der. Jeg jobber selv som assistent i barnehage og hilser selvsagt på alle nye foreldre jeg ser. Men det er meg; utadvent person som liker å hilse på nye mennesker;o)

Ang smokk; min yngste datter på 16 mnd går i bhg og hun bruker en del smokk der. Når de er ute har hun en tendens til å putte mye sand i munnen og derfor er det greit med smokk. Avvenner henne heller selv jeg. Storesøstera var også sånn, brukte mye smokk. Men hun slutta med en gang da vi ble enige om å gi den til Kaptein Sabeltann, eller "Katta Satan" som han også så fint heter på mange barnelepper;o)

Jeg strekker meg langt for å hjelpe foreldre i oppdragelsen av sine barn. Men jeg jobber med mange barn i løpet av en dag og rollen min er å være en god rollemodell for barna i barnehagen føler jeg.

Setter grenser og gir klare beskjeder, trøster,leker og tuller....for humor er viktig i kontakt med barn;o)

Skrevet

selvfølgelig har vi regler og rutiner som vi selv lager. men jeg ser ofte at på min avdeling er foreldrene mer fornøyde fordi vi prøver å være fleksible, se deres barn, følge beskjeder osv. Men på en annen avdeling på huset så er de mye mere firekantet, de har sine egne regler som man får kjeft hvis de brytes, og da mener jeg regler som de ikke ville hatt i sin familie eller for sine barn. Foreldrene har lite innflytelse på avdelingen, og det synes jeg er feil. De har en tendens til å si sånn gjør vi ikke her, mens man gjør akkuratt det på alle andre avdelingene, hvor barna har kanskje søsken, så dette kan vare veldig forvirrendes for foreldrene.

Skrevet

jeg syns faktisk at du har like stort ansvar for å presentere deg ovenfor de 2 voksne.. Det er jo ditt barn det er snakk om, så da burde du jo kunne vise litt interesse ovenfor de som jobber med barnet ditt!

Og når det gjelder smokken er det bare å spørre hva som er årsaken til at hun har hatt den når dere har sagt dere kun ønsker at hun skal få den når hun sover!

Skrevet

Sitter her og leser innlegg etter innlegg hvor man ikke er fornøyd med barnehagen, og spesielt da de ansatte. Man får ikke informasjon og ingen av de ansatte tar kontakt. Men for å være helt ærlig, er det noen av dere foreldrene som skriver dette som har tatt kontakt med de ansatte, fortalt dem om barnet på eget initiativ og spurt om dagen i barnehagen, om hva de har gjort og slikt?

Synes det virker som dere er svært opptatt av at de ansatte skal komme til dere, men dersom de ikke gjør det er det automatisk en dårlig barnehage. Hvorfor kan man ikke selv være litt aktiv og ta initiativ til en samtale med de ansatte i barnehagen? Dette har vi gjort i vår barnehage og har nå en svært åpen og fin dialog. Dersom du kke synes de virker så gira på å hilse på deg, ja, da får du gå frem med hånda og presentere deg til dem! Når det gjelder dette med smokkbruk må jeg støtte meg til de som skriver over her. Det kan være at barnet har hatt behov for den trøsten den første tiden i barnehagen som mamma og pappa ikke er der. Hvorfor spør du ikke da i barnehagen hvorfor hun har smokk, og hva som har skjedd i løpet av dagen?

Bare noen tanker fra meg =) Beklager dersom noen føler seg støtt av dette innlegget, men dette er iallefall min oppfatning! Husk at kommunikasjon er gjensidig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...