Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Jeg tror ikke jeg har nok melk. Kan jeg gi morsmelkerstatning til min lille på 14 dager? Jeg får ikke i gang produksjonen og sover aldri. Er fryktelig sliten og den lille skriker hele tiden og jeg har ikke noe overskudd igjen. Når han har skreket lenge nok, begynner jeg å gråte, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er så fortvila. Pumper meg på tom pupp for å øke produksjonen. Rekker aldri å sove og spiser heller ikke særlig mye. Han er våken nessten hele dagen og hele natta og er sulten. Sover i kanskje 15-20 minutter om gangen. Han tømmer først begge puppene og er deretter sulte igjen en halvtime etterpå. Og da har jeg ikke mer å gi. Er det galt å gi litt mme? Jeg holder på å klikke.
Karoline's*mamma Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Eg ville prøvd å gje litt mme etter at han har tømt begge brysta dine. Då held du iallefall oppe produksjonen, og babyen blir mett..
Luca Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Anbefaler deg virkelig å ringe ammehjelpa, de er veldig flinke og inspirere deg til å fortsette. Og ikke minst, ha tro på at du garantert har nok melk. Du kan også gå inn på ammedebatten her, Blomman og Expat(tror jeg?) er godkjente ammehjelpere og han hjelpe deg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 jeg tror jeg ville kontaktet helsesøster og bedt om råd. min lille spiste hele tiden i starten. i mitt tilfelle ble han plaget med magen. det ble rett og slett for mye mat-ble urolig i magen. sugebehovet hans er stort. og om han hadde vondt i magen var det helt greit å suge da også... magevondtet gikk over når han fikk suge.. så lenge han sugde da!
MAJA-67 Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Hei du! Uff, dette hørtes ikke noe koselig ut. Vi hadde også litt problemer med amminga i starten (til tross for at han er min tredje). Du kan gi ham MME, men kjøp på apoteket - der får du en type som er mer lik MM. Jeg fant ut at det hjalp å lage litt sukkervann og ga ham dette (et par skjeer) når han fikk skriketoktene sine. Fikk et hefte om dette på apoteket også. Kokte sukkervann som jeg hadde stående på benken. Håper det går seg til for deg. Du bør nok fortsette å amme, men prøv å gi ham litt tillegg etterpå hvis han ikke er fornøyd. Og så bør du få litt avlasting. Kan ikke pappaen til babyen din, moren din eller noen andre passe ham litt så du får deg litt søvn? Du må også passe på å spise, ellers blir du jo helt utslitt. Du trenger god, næringsrik mat. Er det ikke noen som kan hjelpe deg litt. Og så blir det snart bedre skal du se. Lykke til! Trøsteklem fra
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 heia stakkars deg du har det helt sikkert tungt og du sliter helt sikkert noe veldig.forstår hvordan du har det for jeg hadde det akurat på samme måten selv og bare for å ha sagt det så gav jeg mme og det angrer jeg ikke på det å amme er ikke en selfølge faktisk og jeg synes hele den ammedebatten er litt vel hysterisk spør du meg det kan da vel ikke være meningen at man skal bli helt utslitt pga av at man har ett ammeproblem?og det er klart at morsmelk er det beste men går det ikke så går det ikke både du og den lille må få fred med dere selv og den lille må jo få mat som han blir mett av hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å amme han og etterpå så hadde jeg gitt mme etter at han har fått mm hvis han da drikker mye så ser du jo fort om han har fått mye av deg eller ikke vill bare avslutte med å si at du ikke er en dårlig mor selv om du ikke ammer barnet ditt vokser like fint med mme
elijen 22.04.06 Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Hei, føler med deg! Min baby fikk erstatning i tillegg på sykehuset pga at han var så stor og pga at jeg måtte ta keisersnitt. Så jeg ville gjort det om jeg var deg, i alle fall en periode slik at du får innhentet litt søv. Jeg er ikke sikker men jeg tror også det er lurt å drikke MYE! Hva som helst, om så brus. Da har du mye veske å produsere melk av. Føler det i allefall slik jeg, at dager jeg drikker mye får jeg lettere spreng enn dager jeg drikker lite... Skader ikke å prøve i allefall;)
Gunn og Gutta Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Hei!! Hvis du gir litt mme, og får henta deg inn kan det hende at du får nok melk. Jeg gjorde det når lillegull var 5 dager. Da fikk han først ei flaske etter tømt pupp, og jeg fikk sove 3 timer, så amma jeg resten av dagen til kvelden, så fikk han ei flaske til, så jeg fikk litt god søvn igjen, og dagen etterpå hadde jeg merkbart mere melk. Men husk mye vann, og regelmessig mat, selv om det kan være lite tid til å drive å spise "hele tiden" så prøv å få det til. Lykke til!!!
Rivella Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 Nei, selvsagt er det ikke galt av deg å gi litt mme. Det er selvsagt veldig fint om man får til ammingen, men dersom du er helt på felgen, kan du selvsagt gi knøttet ditt litt mme. Jeg måtte gjøre det i en periode, men jobbet samtidig aktivt for å få opp prodiuksjonen, og det har gått fint. Få deg en god (eller i hvert fall bedre) natts søvn, ta gjerne en telefon til ammehjelpen, og så skal du se at det går seg til. Hos oss var de første tre ukene kjempetøffe, med masse gråt både fra babyen og meg, men det har gått seg fint til :-). Kjentemeg imidlertid veldig igjen i innlegget ditt, så håper det ordner seg for deg også. Klemmer
Ranveig R Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Rettelse: Blomman og Fjummsi er ammehjelparar. Expat er ikkje så vidt eg veit. Men ho har likevel masse gode råd. Dei tre der er vel "kongane på ammehaugen". Til hovudinnleggar: Det kan ta nokre dagar før melkeproduksjonen kjem i gang. Hos meg tok det fire dagar, men det finst dei som ikkje kjem i gang før på 5. og 6. dagen. Eg ville tatt kontakt med ammehjelpen ja, dei KAN amming. Og dersom det er best for deg å gje litt mme, så vil dei seie i frå om det. Det er ikkje sånn at ammehjelpen er for amming for einkvar pris. Det viktigaste er at babyen får nok mat.
Luca Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 Stemmer det:-) Det er bare det at Expat har hatt div spørreundersøkelser ang amming, så tenke hun var også....men fjummsi glemte jeg jo.
bisha_mor Skrevet 7. september 2006 #12 Skrevet 7. september 2006 Min datter var sulten hele tiden til hun ble 3 måneder så jeg ga henne mme hver 6. time og i mellom tiden ammet jeg. Tror ikke det skader å gi ham litt mme, da sover han lenger og du får tid til å hvile.
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 7. september 2006 #13 Skrevet 7. september 2006 Sover du for lite & ikke spiser/drikker nok så minskes melkeproduksjonen din. Stresser du i tillegg så kan det nok bli vanskelig med melkeproduksjonen. Hvis du synes du det bare er stress med puppen er det bare å gi flaske. Nyfødte har ikke noe problem med å få mme fra første stund Det er ikke alle som har nok melk, så ikke bekymre deg du. Hvis du vil prøve amminga litt til kan du jo supplere med mme flasker for å se om ungen liker det bedre. Bare husk på å bruke en flaske med liten åpning & at den har riktig temperatur så. Det viktigste for både deg og babyen er jo søvn og mat. Morsmelk er ikke det beste for barnet når du blir helt utslitt og ungen aldri blir mett.. Lykke til!
Aga:-) Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 Uff, dette høres både veldig slitsomt og veldig kjent ut... Jeg har hatt det slik i perioder med alle mine tre, og det er et ufattelig strev. Jeg har ikke gitt mme, men heller meldt meg totalt ut av verden et par døgn og gravd meg og babyen ned under dynene. der har vi ligget og sovet og spist og kost oss som best vi kan et par døgn. Selvfølgelig må en stå opp innimellom, men det meste av tiden har vi faktisk tilbragt der. Har du noen rundt deg som kan hjelpe deg litt, bære gutten din, trille ham mens du sover litt lenger, lage mat til deg, hente drikke og ammete (den hjelper for meg), stryke deg over kinnet og si at du er tapper og flink (for det er du!)? En mann, en søster eller bror, en forelder, en venn eller vennninne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå