Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Jeg vil gjerne poste et innlegg ang dette temaet for å høre om dere har noen synspunkter og forhåpentligvis få noen råd.. Jeg har ei jente på 6 år. Hennes "ordentlige" far døde når hun var ett år, han var misbruker og døde av en overdose. Vi var ikke sammen på det tidspunktet, men han hadde jevnlig samvær under oppsyn, ettersom han på den tiden var innlagt til behandling for rus. Vel, han døde altså, og jeg traff en annen mann etterhvert som jeg idag er gidt med og har fått et barn til med. Min nye mann fungerer godt som far til begge barna, og min eldste sier pappa til han. Men innimellom undrer hun seg over sin ekte far. Hun har noe kontakt med familien på sin fars side, ikke så ofte men noe feriebesøk og bursdag, jul. Vi har brukt endel tid på å snakke om døden, og jeg har valgt å la dette bli et åpent temas i vår familie. Hun har akseptert døden greit syns jeg, men hun har ikke opplevd noe dødsfall på nært hold, bortsett fra faren sin. Og da var hun jo så liten.. Hun sier at han er i himmelen osv, og det syns jeg er helt ok, selv om jeg ikke anser meg selv som kristen og heller ikke oppdrar barna mine i noen kristen tro. Vi har snakket om ulike ting menneskene kan tro på, at noen tror på himmelen, andre tror man blir gjenfødt osv.. Alle disse tingene har gått veldig greit.. Problemet mitt er dødsårsaken. Dette har jeg aldri nevnt for henne, så langt har jeg sagt at han ble syk og døde av at hjertet stoppet. Det har vært den forklaringen jeg har brukt hele veien.. Hva annet kan jeg si?? Hun er jo 6 år og har null begrep om rus, narkotika eller noe.. Jeg aner ikke når det vil kunne være riktig tidspunkt for å snakke om dette heller. Jeg vil gjerne komme i forkjøpet av andre folk, som vet hva han døde av.. Dere vet, folk snakker, vi er fra en liten plass og mange her vet at han var narkoman. Jeg har også vært det, men har vært rusfri siden svangerskapet og har klart meg veldig bra alle disse årene.. Er det noen som kan gi meg noen råd her? Om når jeg kan fortelle dette til henne osv? Jeg har vært bestemt på at hun skal få vite hele pakka, at både jeg og faren har vært misbrukere osv men når er rette tisdpunktet? Jeg vil gjerne være så åpen som mulig med henne, men hun må jo ha et grunnlag for å kunne forstå dette også. Jeg vet at skolen snakker om rus og narkotika i 5 og 6 trinn, og at noen lærer spør; er det noen her som kjenner til noen narkomane? Dette har jeg hørt om flere ganger.. Råd, please!!
blond Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 MItt eneste råd er å kontakte Landsforbundet mot stoffmisbruk (LMS). Du har sikkert hørt om organisasjonen, hvis ikke får du si i fra så skal jeg skrive litt om den. LMS har iallfall masse erfaring og kompetanse på området og kan sikkert gi deg velbegrunnede råd. Etter å ha snakket med dem er kanskje helsestasjonen naturlig å kontakte for uforpliktede råd?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 HEI! Først må jeg få gratulere deg som har klart å komme deg bort fra det! Og setter barn og familie i fokus. Så vil jeg si at det med å komme til himmelen, for meg ikke er noe relgiøst men barnetro! Jeg har barn som har opplevd døden, men dog da hunden vår ble borte, Det var et stort, nært og sørgelig tap for sønnen min. Men da jeg fortalte at Maya kom til himmelen og at hun ikke lenger har vondt og leker med de andre hundene der oppe, så ble det bedre for han å takle. Han var 5 år da og hans terapi ble tegning. Han tegnet ting som han trodde hun gjorde i himmelen. Og hvordan det var der oppe med myke store senger, masse mat og baller osv. Men å forklare han i detaljer ville blitt vanskelig for han å forstå når han ikke sette ord, følelser el bilder på hva kreft er. Han er trygg på at det ikke er vond å dø. Det er bare vondt at den som dør ikke kan være med han lenger... Ellers enig i det "blond" sier. Dette er folk som har med dette å gjøre og vet nok hva som er riktig! Lykke til!
Gjest Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Hei... Har en bror og en søster som er narkomane, og har selv vært på god vei til å bli det... Kom meg bort fra det rett før jeg begynte med sprøyter, takket være at jeg ble gravid. Da sluttet jeg tvert... Jeg er 13 år yngre enn min bror, og har vokst opp med hans rusmisbruk, så om du vil snakke litt med meg så kan du sende meg en mail eller legge meg til på msn om du har. Adr er: [email protected] Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå