Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 en dei som er hjemme ?? Riktig eller galt???
Expat Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Nei, ikke i begynnelsen iallefall. Når de er større, og litt trege i språket så kanskje. Noen får bhg plass prioritert fordi språket går for sent. Men vi begynte tidligere enn venner og vennenes barn er mer fremme i ordene. Nå lærer vår flere språk, da. Men tror ikke det merkes forskjell før barnet er over 2år og da bare hvis det var et problem.
Gjest Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 hmmm, stemmer kun på de barna som kanskje er litt "sene", guttungen min har ikke gått i bhg og han snakket nesten helt rent da han var 2 år gammel...
mammae:-) Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Dette er vel kanskje veldig forskjellig fra barn til barn ?? Jenta vår begynte i barnehage no og er 2 år, snakker nesten helt rent og kan synge mange sanger ol... en vennine av henne som har gått i bh siden hun var 10 mnd sier bare noen få ord enda... så veldig forskjellig trur jeg...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Vår er 19 mnd, sier kanskje 10 ord... Begynt i bhd for en mnd siden... Venter på at ordene skal løsne litt.. For merker det på han at han blir veldig frustrert når han ikke får frem det han vil..
Expat Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Hehe, var det ikke fjor da Kongen sa at Håkons eldste på 19mnd ble så forrykende sinna på dem når de ikke forsto henne? Så det er nok alderen ja, det løsner snart!
Maud Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Riktig og galt, tenker jeg. Det kommer an på hjemmet, på barnehagen og på barnet. Noen barn vil heller kommunisere med andre barn, de lærer kanskje fortere å snakke hvis de er i daglig samhandling med andre barn. Noen foreldre snakker mye med barna sine, de snakker kanskje best hvis de er hjemme. I noen barnehager legges det mest vekt på fysisk lek og de får kanskje mer språk hvis de er hjemme. For min eldste som er 7, tror jeg det var et samspill mellom hjem og barnehage. I ferier og helger, økte ordforrådet mer. Enkelt og greit fordi jeg hadde fokus kun på ham, kunne forklare mer og følge ham opp. Han fikk mer trening på det han allerede kunne i barnehagen for der hadde han flere å snakke med. Barnehagen var nok også en viktigere arena for å snakke rent. De forsto ham ikke like lett som meg og dermed måtte han anstrenge seg mer.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Skjønner at du mener barn i bhg. Barn i bh gir meg andre assosiasjoner....
torch Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 Sier som de over at dette sikkert er individuelt og kommer an på spørs... Likevel har jeg en personlig tro på at barn som går hjemme har mer tilgang på veiledning fra en voksen som kan snakke rent. I bhg vil denne tilgangen være mer begrenset siden mange av de andre barna i småbarnsavdelingen ikke kan snakke selv, noen snakker kanskje veldig lite rent ennå, men så finnes det sikkert noen ordentlige "skravlebøtter" også hehe:) I mange tilfeller har nok ikke bhg personellet tid til å snakke like mye med det enkelte barn som en hjemmeværende omsorgsperson ville gjort. Barn lærer ved å ta etter de de har rundt seg og derfor har jeg kommet frem til at jeg tror sånn rent symptomatisk at barna som er hjemme har en fordel fremfor de som går i bhg når det kommer til språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå