Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Vet at jeg er suuuperdum og trenger ikke at dere påpeker det. Men jeg har bestemt meg for å begynne å røyke igjen etter 10 mnd røykfri... Min samboer røyker ikke og blir nok innmari sinna når han finner ut at jeg har begynt igjen. Har som mål å vente til jeg er ferdig med amminga, men jeg klarer ikke å holde meg lenger. Er bare snakk om en på kveldstid alikevel... så lenge det går i hvertfall. Så til saken... Er det ufølsomt av meg å overse hans synspunkter mtp røykingen min? Jeg mener at jeg selv bestemmer over min kropp og helse og at jeg skal få røyke hvis jeg vil... Noen synspunkter?
Ranveig R Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Det er klart at du sjølv bestemmer over din kropp og di helse, men du må vel vere oppegåande nok til å forstå at røyking påverker dei rundt deg og? Og når egentlig, viss eg tenker meg om: når ein har fått barn så synest eg ikkje ein har rett til å "spele russisk rullett" med helsa si. Men det er mitt synspunkt.
animal Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Hei. Nå skal jeg være suuperdum, og påpeke det. men bare for din og barnet ditt sin skyld. Må innrømme at jeg ikke er objektiv, siden jeg jobber innenfor helsevesenet og har sett mye vondt. Jeg vil bare du skal tenke deg grundig om før du begynner igjen... Er du sikker på at det er verdt det? Ikke meningen å komme med skremsels-propaganda her (...eller jo, litt), men røyk er virkelig roten til mye vondt. Lungekreft er ikke noen god måte å dø på, og er sjelden helbredelig.. Og et annet dillema; hva når barnet ditt begynner å røyke og du ikke kan si noe på det fordi du gjør det jo selv..? Så til saken. Vil du ta hensyn til din samboers mening?? Mitt synspunkt er at når det gjelder slike ting, så må alle i familien tas hensyn til. Det blir vel det samme som at du har rett til å bli hørt hvis mannen din f.eks drakk litt for mye. Men vil berømme deg for at du har vært så utrolig flink til nå, og at du tenker på din samboer inni dette. Sikkert ikke lett å slutte, men du har jo klart det!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Når du har vært røykfri i 10 mnd har du vel kjent hvor jævlig det stinker av de som røyker? Det lukter røyk av hår og hud selv om du bare røyker litt, og det er veldig stor sjanse for at du kommer til å røyke enda mer en det du tror. Fortsett heller med å være så sterk og flink som du har vært hittil! Kanskje du bør tenke litt mer positivt? Du har ikke tatt noe bra fra kroppen din ved å slutte å røyke. Derimot har du gjort deg selv (og dine kjære) en stor tjeneste!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Jeg har også sluttet, har nu vert røykfri i 9 måneder. Og jeg har sinnsykt lyst å begynne påatt. Gubben røyker, og jeg er supermissunnelig på han. Husker jo hvor inderlig godt det var å slenge seg ned i stolen og tenne en røyk. Mmmmmmmmmmmmmmm ALLE runt meg røyker, ja moin mor sluttet for 3 år siden, men hun har blitt sånn hæslig anti-røyker, hun fnyser foraktelig av alle som røyker, Og DET er irriterende det. NEi, jeg skjønner HI godt jeg. Skjønner ønsket, og lengselen etter røyken. Men om du skal ta hennsyn til sambo`n....tja. Du kan jo røyke bare ute, og være hensynsfull slik som at du feks ikke har halvrøykte rullingser i lomma, og slikt som gjør at lukta blir ekstre. Ikke røyke inne eller i bilen. Ikke røyke i nærheten av han eller ungen/e Men til syvende og sist er det jo ditt valg. Og til deg som sier at hi må ha kjent hvor vondt det luketer av røykere................ JEg har vert røykfri i 10 mnd, og synes IKKE det lukter vont av hverken mannen min, svigers, pappa, tante, bjørnar, terje, Mia, egon, torgrim, roy petter, haldis, alex, tonje, randi, willjam, janicke, nina odin, tore, ravn, hans egil, jenny sophie, rune,eller noen av de andre i nærmeste krets som røyker. Jeg vurdere hver dag om jeg skal kjøpe en 10-pk, men det har ikke blitt ennå...................... Men lyst, å ja det har jeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
animal Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Men er det ikke irriterende at den røyken har så godt "tak" på deg?? Man er jo mye mer avhengig psykisk enn fysisk, så det er jo ikke sånn at kroppen trenger det.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Irriterende, tja, men det er jo så godt da....
pappatilto Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Jeg er ihvertfall veldig glad for at hun jeg bor sammen med ikke røyker. Både på grunn av våre barn og meg selv. En ting er de helsemessige konsekvensene, i første rekke for deg men også for de som i større eller mindre grad blir utsatt for passiv røyking. Dessuten lukter det både av deg og klærene dine når du røyker. Og også huset dersom du røyker inne. Så jeg synes du er egoistisk og at din samboer har all grunn til å bli sint. For noen år siden var det en informasjonskampanje hvis budskap var at halvparten av dem som røyker dør av det.
go`mor Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 Hei, sluttet selv og røyke den dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Gutten min er nåt 9,5 mnd og jeg har vært røykfri i 18,5mnd. Har på ingen måte vurdert en gang og begynne igjen. Det betyr ikke at jeg ikke har sug, det har jeg hver dag. Men for meg betyr det mye mer at min lille gutt har en frisk og rask mor som ikke røyker. Synes det er rimelig egoistisk og begyne igjen både ovenfor ditt barn og din samboer. Det er de som blir sittende igjen uten mor og samboer(kjærste, kone......) hvis du skulle blir syk og dø av røykingen. En annen ting er at vis din samboer ikke vil du skal begynne igjen så synes jeg du skal respektere det, respekt er viktig i et forhold!!!!!!!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå