Gå til innhold

hvor mange bare pumper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvor lenge har der gjort det/skal deer gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAr pumpa i snart 5 uker. Og skal fortsette med det så lenge det er melk, iallefall til lillegullet er 6 mnd.

Skrevet

Jeg ammer, men har to venninner som har pumpet omtrent fra babyen var nyfødt til den var

- 5,5 måned - da gikk hun over til mme og grøt

- 10 måneder!! Imponert over henne, ja!

Iben

Skrevet

Ikke frekt ment, men hvorfor bare pumpe? Er det ikke lettere å bare legge babyen til brystet liksom? Syns det virker som dobbelt arbeid...

Skrevet

joda hadde lille jenta mi tatt brystet hadde jeg vært utrolig glad..

Men etter en start som innebar nyfødt intensiv avd.. antibiotika kurer å nøye målte måltider den første uka.. hvor ungen fikk smok å kopp å flaske.. så fikk vi ikke til ammingen.

Så er ikke bare å legge ungen til brystet nei.

Å derfor har jeg nå pumpet i 7 uker for å kunne gi veslejenta mi morsmelk.. tungvint ja.. å jeg begynner å miste melken.. men det var den beste løsningen for oss.. å jenta har i alle fall morsmelk di første 2 mnd:)

Skrevet

Med min første pumpet jeg i 5 mnd. Da klarte jeg ikke mer. Mistet melka. Prøvde å pumpe annenhver time også på natten i håp om å få beholde den, men det gikk ikke. Fikk kun ut 10 ml tilsammen på begge brystene. Barnet mitt var født 14 uker før tida og klarte heller ikke å suge. Vi prøvde flere ganger men hun stoppet å puste hver gang.

Skrevet

Pumper ikke nå lengre. Jeg også begynte på intensiven, i november i fjor. Fikk med meg jenta hjem i slutten av januar, og fortsatte vel å pumpe til en gang i mars. Startet med tillegg 3 ganger daglig allerede på sykehuset.

Hun synes puppen var best å smatte på, ikke til å spise av. Og det gjorde at jeg fikk aldri opp skikkelig god melkeproduksjon, og utdrivningsrefleksen ble treigere og treigere. Så dessverre mistet jeg melka tidlig, men jeg pumpet hver 3.time døgnet rundt så lenge jeg pumpet.

På slutten så hadde jeg bare 10 ml tilsammen i begge puppene til hvert måltid. Da trappet jeg ned..... Hadde jo selvsagt lyst til å fortsette, men når det ble så lite melk føltes det så fortvilende at det ble enda mindre melk.

Erfaringen min var at jeg senket skuldrene nå avgjørelsen om å kutte pumpingen var tatt. For meg var det et stressmoment som gjorde meg deprimert, fordi jeg ikke hadde (nok) melk.

Føl og kjen på din egen kropp, fysisk og psykisk, hva som er riktig for deg. At du er stresset er ikke alltid like bra for babyen heller :)

Lykke til!

Skrevet

No er lillegutt 6 1/2 mnd, eg har pumpa sidan han var 1 veke gammel (sidan han ikkje fekk skikkelig tak og berre gjekk ned i vekt).

Skal holde på i eit par måneder til, men har begynt å trappe litt ned på antall pumpinger no (men har forsatt meir enn nok melk til han).

Om eit par måneder skal vi til syden, og då vil eg vere ferdig med pumpinga. Men eg har masse melk i frysen, så eg tenker det held ei god stund etterpå. For etterkvart vil han også få meir fast føde, og vil då trenge mindre melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...