Gå til innhold

Er dere hjemme eller har dere barnehage,dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nettopp begynt tilvenning i barnehage for min datter på 11 mnd og jeg synes det er kjempevanskelig!! Er trøbbel med soving i barnehagen og hun er stup trøtt når vi kommer hjem og legger seg kl 18...sovingen går seg gjerne til men...jeg synes det er så trist!! å forlate hun der i barnehagen....snufs....men...hun kjeder seg hjemme med meg...så spm er om det er bedre for hun å være hjemme med meg...hvordan gjør dere det med barn 1-2 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte i barnehagen for ca 3 uker siden og det var ett rent H..vette å gå i fra henne der. Ene dagen knakk jeg sammen selv, men det har blitt bedre og hun trives der nede. Det er litt gråt de förste 10 min når jeg går, men hun leker og koser seg der.

Når det gjelder soving har vi problem,men vi har med vognen hver dag og i den sover hun selv og vognen står inne hos de andre barna der de sover.

Hör om det er mulig for dere også, det er en extra trygghet for barnet og ha noe som er kjent fra hjemmet.

Lykke til

Skrevet

Hei!

Vi har vår frøken i barnehagen (hun er 14 måneder), har gått der i 2 1/2 uke, men nå er hun hjemme med feber ++. Jeg tror det er sunt for henne i barnehagen. De lærer jo mye, vår er nemlig en meget bestemt ung dame og vil bl.a. ikke dele med andre. Om snuppa di vil ha det bedre hjemme med deg, er jo vansklig å vite. Tror nesten du må føle på det selv og se hva som er riktig for dere.

Ikke mye hjelp i dette dessverre..... :-D

Skrevet

Hei. Ja det er ikke lett å slippe fra seg disse små nurkene!

Men som regel går det helt fint etterhvert.

Jeg har jobba to dager i uken siden tulla var 12 mnd, de første 2 mnd var ho hjemme og blei passa av pappaen eller andre fam medlemmer. I aug beg. hun i bhg 50%. Vi er superfornøyd med denne løsningen.

I starten slet vi med å komme inn i spise og soverutinene, men det tok bare to uker (5 dager). Men hun er veldig sliten de dagene hun har vært i bgh, må ha mat med en gang vi kommer hjem og legger seg en time tidligere på kvelden.

Men hun stortrives i barnehagen,har blitt kjent med personalet. Det er flott for hun har masse energi.

Masse lykke til! Om du er hjemme så kan du kanskje la henne ha kortere dager i bhg? Hos oss er det kjernetid fra 9.45-14.30, ellers kan vi hente dem som vi vil.

Skrevet

Jeg er hjemme nå, men har fra januar til august jobba to dager i uka mens snuppa har vært passet av besteforeldre og litt av ei god venninne med en like gammel gutt. Jeg har kommet fram til at jeg trives så utrolig godt med å gå hjemme og oppdra henne selv, at vi fant en løsning for å klare det en stund til.

Det virker ikke som om hun kjeder seg. Vi bruker laaaang tid på morgenstell og frokost, og så rydder og ordner vi litt, koser oss, leser bøker, synger, danser eller leker litt. Veldig fort blir det sovetid om vi er hjemme alene, og da sover hun i ca. to timer. Så finner vi gjerne på noe ute, enten i hagen, går i butikken eller går tur. Plutselig er pappa hjemme igjen, vi lager og spiser middag og koser oss. Alene som familie eller har besøk eller drar på besøk. Noen ganger i uka treffer vi andre med barn (en til mange), og da blir det ofte soving seeent...

Skrevet

Hun har sin egen vogn der i barnehagen, og har med seg smokk, koseklut og en bamse. Men hun er ikke vandt med å sove ute...og heller ikke i vognen sin...hun har stort sett sovet inne i sengen sin på dagtid eller i vogn på trilletur eller i bilsetet...sjelden i ro ute med vognen i ro...

Skrevet

ja, hun har sikkert godt av å leke med andre barn og lære seg "sosiale koder" etc.... Virker som de andre rundt hennes alder trives i lag. men er litt mer "skummelt" med de store som bråker og styrer og gjør så mye ut av seg..men sånn vil det jo være når hun begynner på skolen om noen år...og ..

Skrevet

ja, kommer til å ha kortere dager nå i starten til je begynner å jobbe. Så får vi se om vi får til å slippe så lange dager fremover og,,hun skal være hjemme med pappaen hver fredag og det hjelper nok godt.

Skrevet

besteforeldre er i jobb så ikke mulighet til å passe og kjenner ikke så mange her enda...derfor blir det lite avlastningsmuligheter og lite treff med andre små akkurat nå. Der vi bodde før hadde vi hatt flere små å besøke en liten stund til men så begynner de i barnehage hele gjengen. Er får som er hjemme virker det som. Jeg har tenkt å prøve å jobbe redusert...tror det kan bli en god løsning. Jeg skjønner veldig godt at du vil være hjemme med snuppa di og at hun ikke kjeder seg siden det skjer litt hos dere:)

Skrevet

Jeg er hjemmeværende med min pode på 15 mndr.

Vi valgte denne løsningen fordi jeg trivdes veldig godt med denne "jobben". Hardt til tider og veldig slitsomt, men du så givende og gjenoppdage verden sammen med min lille sønn. Det er mange fordeler for ham ved at han kan være hjemme. Det er ikke noe stress, noe jeg tror gir mindre trass. Vi kan bruke lang tid på morgenstell, måltider, og han kan styre leken slik han selv ønsker det. Dagene flyter veldig bra uten de store avbrytelsene fra meg med må-komme-nå-for-nå-skal-vi-rekke-situasjonene som bryter de fleste barnas konsentrasjon i denne alderen. Vi kjeder oss ikke. Vi er sammen med andre barn ca tre ganger i uken og drar på utflukt en dag i uken. Helgene har vi som regel ikke planlagt noe, slik at vi har rom for å bare "være".

Jeg tror også på de som mener at barna lærer mer hjemme enn i barnehagen. De har bedre tilgang på voksenkontakt - får ha den voksne for seg selv og veiledning er alltid tilgjengelig i det øyeblikket behovet for dette oppstår. Når de er så små mister de jo konsentrasjonen sin veldig fort og trenger kvikk respons, ellers glir øybelikket for læringsmuligheten forbi. Det blir heller ikke så mye fokus direkte på sønnen min når jeg tross alt har en husholdning å drifte i tillegg, men utrolig lærerikt å delta i daglige gjøremål. Husarbeid er beste måten for så små og øve på grov- og finmotorikk, samt det er deres første møte med både matematikk og språk. Og alt får de inn med første hånds tilgang på voksen veiledning når de selv ønsker det. Altså, selvinitiert veiledning.

Jeg kan ikke se at sønnen min trenger sosialisering i form av barnehagen pr idag. Når vi er sammen med andre barn, leker han sjelden MED de, de løper mest FORBI hverandre og holder på med sitt og samhandler sjelden noe særlig foruten når de krangler om en spesiell leke. Likevel synes jeg det er viktig at han er sammen med andre barn innimellom. Jeg synes også det er en del ulemper med tidlig sosialisering i bhg som jeg ikke ønsker å utsette ham for. Det kan nok bli litt vel voldsomt og aggressivt til tider.

Vi har ikke noe særlig avlastning så jeg var litt usikker på om jeg ville klare alt ansvaret alene, men det har gått strålende. Ved å planlegge dagene slik at alle familiemedlemmer får dekket sine behov, så blir dagene en berikelse for oss alle sammen. Tiden går kjempefort, sikkert fordi vi trives så godt.

Når det er sagt, så respekterer jeg de som velger å bruke bhg. Jeg tror det er mange bra bhg der ute og vi kommer til å bruke bhg vi også dersom ting endrer seg og vi finner ut at det er den beste løsningen. Jeg ville ikke vært redd for at barnet ditt vil kjede seg med deg, du er den mest interessante personen i ditt barns liv :)

Skrevet

takk for langt og godt svar. Vet du....jeg har en sånn vond følelse av at barnehagen er feil for hun...enten er det det at hun er liten eller så er det personalet som ikke er så flinke...opplegget er iallefall helt feil i forhold til slik jeg ønsker min datter skal ha det....vi har ikke vært der så lenge enda...men det er slik at når jeg leverer hun om morningen så har jeg lyst å sette meg ned å gråte for jeg føler hele situasjonen er kaotisk ...det er store unger som løper hit og dit...flere ganger har min datter nesten fått dør smelt i hodet...kun avverget av meg...og nesten klemstret hånd..avvergret av ..meg...jeg ser at de minste gråter mye..(har vært i bh en hel dag sammen med hun) , har enda ikke hørt et eneste barn le!! kun sett noen få smil i løpet av tiden jeg har vært der!!..og jeg har selv plukket opp et lite barn som var på vei ut utgangsdøren og satt og grein...han er under året og gråter masse og er konstant trøtt virker det som....

når barna kommer om morningen er det kun et hallo...så er de overlatt til seg selv liksom....akkurat det funker jo ikke på en liten som ikke er fylt året en gang....

Jeg føler at datteren min blir satt ut og overkjørt av et kaotisk personale og kaotisk stemning...

Den uken vi har hatt der har hun vært mus stille i over en halv time etter jeg har hentet ut...hun virker satt ut...og hun gråter mer enn hun pleier...hyler om jeg går en meter unna...og nå ikveld da jeg skulle legge hun bare lå hun og såg rett ut i luften i nesten en time...hun er overhode ikke slik hun pleier å være....

Tenker at kanskje det er lurt å være i barnehagen og li kjent med barn og leke....ser at en gutt som er litt eldre enn hun er kjempesnill med hun og gir leker og gir hun en kos..det er så godt å se på...men...det er så mye annet som føles feil....så nå går jeg og lurer på om jeg skal ta hun ut igjen av barnehagen og heller oppsøke andre som er hjemme med barn og håpe å kunne få hun i kontakt med andre barn på den måten og åpen barnehage ...sammen...frem til hun er litt større...jeg må da prøve å finne meg en deltidsjobb eller noe slik at får litt inntekt...men vi kan klare oss et år med en inntekt om vi må....

sukk...dilemma...er det bare jeg som er hønemor???

Skrevet

utviklingsmessig er hun veldig tidlig ute..går allerede og "prater" som en foss...sier allerede noen ord...

Skrevet

Du vet, barn er forskjellig og bhg er forskjellige. Jeg kjenner flere som jobber i bhg deriblant også en avdelingsleder og de beskriver alle sammen noe lignende det du forteller om over som et stort drawback for de minste. De har rett og slett ikke ressurser til å følge opp og "se" alle barna. De har nok med å "slukke branner", men de er fortvilte over å ikke få brukt den utdannelsen de har pga små pengesekker. Det er fortvilende. Alle jeg kjenner som jobber med barn sier at de mener det er bra å være hjemme så lenge som mulig når de er så små. Det sagt, så har jeg jo hørt en del solskinnshistorier fra foreldre også, som mener ungene stortrives, så det er sikkert forskjell.

Når du som kjenner datteren din best føler slik du gjør akkurat nå, så har du sikkert rett i at det er noe som ikke stemmer. Og jeg er sikker på at dere vil klare dere på en inntekt en liten stund, til hun blir litt eldre. Husk - det koster jo litt å ha henne i bhg også.. Ikke bare prisen på plassen, men også at du må følge press på kjøp av kvalitetsmerker når det gjelder skotøy og dresser. Du får kontanstøtte, og du har ikke lenger reiseutgifter til jobb, krav om passende klær å bruke på jobb og mindre matpenger kanskje? Nå vet ikke jeg om dere har to biler, men vi kvittet oss med vår ene, og det har virkelig hjulpet på økonomien og kvitte seg med de utgiftene. Matbudsjettet kan sikkert skrelles litt, det gjorde vi, jeg tenker sjelden over det en gang. Blir det riktig ille kan du fryse huslånet ditt og bare betale renter en periode, det er vår backupplan. Kanskje har du krav på arbeidsledighetstrygd i en overgangsperiode?

Åpen bhg er et kjempegodt tilbud, det brukte vi masse før, men nå har vi blitt kjent med så mange som også går hjemme at vi har fullbooket tiden vår med lekemøter. Så vi er ikke der like ofte lenger, men det er en genial måte å "sosialisere" på, både for mor og barn. Det går an, det finnes muligheter - du må bare se litt annerledes på ting. Og gjøre noen litt annerledes prioriteringer. Du er ikke hønemor, du er Mamma med stor M, og det skal du være stolt av. Jeg er sikker på at du finner ut hva som er best for datteren din, mammaer gjør som regel det.

PS. Hvis du skulle bestemme deg for å fortsatt ha henne i bhg... Er det noen mulighet for at du kan bytte til en annen? Som kanskje har mer ressurser?

Skrevet

ja, det er nok der det skorter....ressurser....om morningene er de bare to stykker på mange barn...inntil 18!! og det sier seg selv at det ikke funker...i dag var de 2 helt til kl 0930..da jeg kom stod den ene ute og prøvde å få en liten en til å sove...mens den andre satt inne og prøvde å løse en konflikt mellom noen små mens andre løp rundt og herjet.....var et eneste kaos...og slik har det vært mye av denne uken vi har vært der....og barna som er der har huket tak i meg....kan du hjelpe meg med ditt og datt...og noen sier jeg vil tegne...men ingen hører ...og det ender med knall, og fall og fortvilelse...tror de har tatt litt vann over hodet pga er veldig mange små...og de krever MYE!!

Datteren min er en solstråle...de ansatte kommenterte det flere ganger denne uken...og ...ikke så rart kanskje ...for de andre smiler jo knapt....er så fælt synes jeg...

Mannen min har mulighet til å komme hjem tidlig 1-2 dgr per uke og har 1 fridag..jeg kunne derfor jobbet når han var hjemme....blir jo ikke så mye jobbing og vet ikke helt hva det skulle vært...men kan jo spørre litt rundt...da får jeg kommet meg ut litt samtidig som jeg har hun hjemme...og ...vi kan aktivisere oss selv med å dra på åpen barnehage og på lekeplassen her hjemme.

Det blir jo trangere økonomisk som du sier...men om jeg skal beg å jobbe må jeg som du sier ha meg nye klær...og det en god del faktisk ...og sko...og må ha mat på jobb...og bensinpenger...jeg må oftere til frisøren og må bruke mer sminke enn jeg ville gjort hjemme...

Jeg har fått innvilget et års ulønnet permisjon fra jobben min og det er mulig vi flytter tilbake dit jobben min "er" til neste år...jeg skal snakke med noen her imorgen for å høre om det er mulig å jobbe den tiden min mann er hjemme, dvs noen etterm og en dag i uken...så får vi se...om det går i orden tar jeg hun ut...om ikke må jeg tenke litt mer...

men...føler meg jo litt "dum" da som har tilvenning og kanskje tar hun ut igjen...

Tror hun hadde passet bedre på en småbarnsavdeling. Finnes jo småbarnsavd med 3 voksne og 9 barn...der min datter går er det 18 barn og 5-6 voksne (men de jobber ca 80 %)..og det er veldig mange små.

Takk for god støtte!! Er så kjekt når noen forstår.

Skrevet

i alderen 0-2 altså....der hun går er det 18 i alderen 0-4

En annen ting som gjør meg usikker er at de tar feil av min datter og et annet barn...flere ganger har hun ene sagt feil navn til datteren min og til og med lagt bamsen hennes som hun skal sove med i feil hylle....altså til hun som hun forveksler datteren min med....og det er litt ekstra pyton siden datteren min har allergi...

Skrevet

Du skal ikke føle deg "dum", for det første jeg tenkte da jeg leste HI var at her er det ei som virkelig tar barnet sitt på alvor og det står det respekt av. Om noen skulle signalisere noe annet etter at du evnt har tatt henne ut, så bunner nok det i litt svart samvittighet for egne barn mest sannsynlig. Altså - INGENTING å bry seg om.

Jeg er helt sikker på at du finner ut av det, og du kan jo kontakte et vikarbyrå også? Du kan sikkert brukes som tilkallingsvikar i diverse jobber som de kan videreformidle, vet du. Det kommer til å gå så bra, og det viktigste nå er jo datteren din :) Husk: det er bare noen få år av en lang arbeidskarriere. Noen tar permisjon for å få inspirasjon og gjøre noe annet en stund, andre trenger å få realisert jordomseilingsdrømmen sin og du velger å ta deg av datteren din som trenger deg. Alle disse tingene tar nøyaktig like lang tid å gjennomføre.

Jeg heier på deg.

Skrevet

tilvenning tar som regel ei stund det. og ettersom du er vant til det ene og det andre er det tungt å bryte med gode trygge rutiner.

å begynne i bhg er tøffe greier, men en nødvendighet også. ikke for alt i verden hadde jeg overlatt dattera mi til bestemor istedefor barnehageannsatte. det er flinke folk som liker det de driver med og som brenner for pedagogikk. jeg jobber i bhg og har selv ei på 16 mnd i barnehage. har ei jente på 6 år som har gått i bhg siden hun var 2 år. i begynnelsen var jeg veldig skeptisk til bhg jeg også, men det ordan seg etterhvert. gi det litt mer tid og husk du kan ikke "sy puter" under armene på ungen din for alltid.

Skrevet

har jenta vår i bhg. har gått der siden hunn ble 1 år.

Skrevet

takk:)!!

Ja, kan høre med vikarbyrå og ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...