Gjest Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 I et blad på helsestasjonen "Foreldre for barn" anbefalte de noe som het Ferber. I samme artikkel sto det at babyer som ikke fikk mulighet til å gråte seg i søvn ble uselvstendige... I en artikkel jeg fant på nett sto det at i mer primitive samfunn ( urbefolkningen i Botzwana til dømes) reagerte de raskt på alle signaler i fra babyen, at de bar den med seg over alt, og at noen skrikemetode ikke var tenkelig. Disse barna ble visstnok høflige og selvstendige som voksne.. Hva velger / mener dere, og hvorfor?
Ranveig R Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Ingen skrikemetode her i gården. Eg trur at babyar/småbarn som opplever det at foreldra reagerar nåe dei er lei seg, blir meir harmoniske enn dei som er vant til at det har ingen ting for seg å vise at ein er sint/lei seg/redd osv, fordi det ikkje er nokon som reagerar uansett. Viss du søker på "ferber" på forum oppe til venste får du heilt sikkert opp ein heil masse gamle innlegg som går på dette.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Skrikemetode er utgått.. Til og med de som oppfant ferber metoden har gått bort i fra den nå. Men mange sverger til den fordi den funker. Grunnen til at den funker? Jo fordi barnet "gir opp" når det ikke får respons og blir apatisk. Et barn som gråter trenger respons på gråten, det er derfor det gråter... Min mening iallefall...
Expat Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Dette er en evig diskusjon men: Ferber har ingen hensikt foer barnet er 6mnd, siden det ikke har hukommelse til det. Det tror bare at mamma og pappa har forlatt det. Og det er jo litt dumt da. Ferber virker for noen barn. Men det virker skikkelig bra paa tre dager, ellers kommer det ikke til aa virke. Det er noe som ikke er riktig eller barnet er ikke klart. Miljoet som kalles "attachment parenting" er veldig imot hele konseptet, og er mer likt "naturmetoden" du referer til. Og teorien er at hvis foreldrene viser at de hoerer etter hva barnet sier naar det er lite, saa hoerer barnet etter hva mor og far sier senere...
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 IKKE skrikemetode her nei. Bare mye kos og rolige rutiner. Klar forskjell på dagsoving og nattsoving, alt om natta (evt bleieskift og mating) foregår i mørket. Orker ikke høre på gutten min gråte lenge jeg - han er en rolig og "lett" kar å ha med å gjøre da, gråter bare når det er noe. Og "noe" er som regel trøtt, sulten eller bæsjebleie... Er absolutt ingen fan av skrike-metoden!
stressless Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Jeg har nettopp lest en bok som heter "the no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley som jeg synes er helt fantastisk. Kan ikke helt uttale meg om hvordan den virker ennå siden jeg ikke har hatt den mere enn i et par dager, men det virker veldig bra synes jeg. Er helt motivert til å prøve å få lillemann til å sove litt lengre om natta - uten skriketurer!
Mamman til Christiane Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Ville du liggi i senga og skriki og skriki og ikke fått den oppmerksomheten du hadde behov for,forså og sovne helt utslitt og ha en vond natt? Våkne dagen etter og kjenne at du har gråti deg i søvn og huske tilbake til kvelden før og skjønne at leggetid neste kveld og mange kvelder framover bare er skrik og vondt og ikke noe kos i det hele tatt? Nei,tror ingen vil det! Tenk på hva dere selv hadde likt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå