Gå til innhold

Ammer dere etter et glass vin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gjør det innimellom. Gutten er 3 måneder, kanskje gjort det 3 ganger

Skrevet

Sjelden jeg drikker, men ja jeg ammer etter ett glass vin. gjerne ikke rett etter på, men ca 4 timer etter.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Det er ikke så ofte jeg drikker, da, men et glass innimellom har det blitt. Morsmelken får samme promille som blodet og den blir jo ikke så høy av ett glass vin (eller to...). Hvis du er bekymret kan du vente noen timer.

Skrevet

Eg drikk veldig sjeldan - og aldri vin, så eg ammar ikkje etter eit glas vin. Hadde eg vore glad i vin hadde eg uansett ikkje amma etter eit glas eller to. Er ikkje det at eg er redd for at det kan skade babyen (så små dosar bør dei tåle, i alle fall når dei er over 6 mnd), men det er det at eg er av den oppfatning at ein ikkje bør drikke når ein har ansvaret for småbarn. Eg hadde ikkje gått ut og kjørt bil etter ein drink, så då vil eg heller ikkje amme. Og tenk om eg plutseleg måtte på legevakten eller eitt eller anna med babyen, så kunne eg ikkje køyre...

Viss eg og babyen var heime og eg skulle hatt meg eit glas hadde eg sørga for at det var nokon andre til stades som var edru og kunne ta seg av babyen.

Ein ting eg synest er viktig å huske på er at ungar merkar forskjell på oppførselen til foreldre som drikk alkohol før dei sjølv føler seg berusa. Eg går ut ifrå at ein liten baby ikkje merkar noko særleg forskjell, men dei skal ikkje vere gamle før dei gjer det.

Nei, eg er generelt veldig lite for å drikke alkohol med barn til stades, baby eller ikkje.

Skrevet

Er ikke helt enig med deg, Ranveig, synes dette blir litt vel hysterisk..

Jeg ammer noen timer etter at jeg har tatt meg et glass vin (Snupp legger seg 20.00, får nattpupp 05.00. Unner meg et glass vin i løpet av kvelden, og har ikke dårlig samvittighet kl 05.00... men jeg drakk ikke de første 3 månedene, da, følte bare ikke for det (ikke fordi jeg var engstelig..)...).

Vel, tilbake til det med å drikke med babyer/barn til stede. Jeg blir IKKE beruset av mitt ene glass med vin (og knapt nok litt beruset om jeg hadde tatt to heller!). Babyen min skal nok ikke merke det. Ikke at jeg drikker så veldig mye, men at jeg ALDRI skal ta meg et glass I TILFELLE noe skjer så babyen må på sykehus??? Det finnes noe som heter drosje (og ja, hun er verdt det, vi bor et stykke unna sykehus, men penger betyr ikke noe hvis snupp er syk!!).

Jeg er IKKE enig med deg i at det alltid må være noen som er klinkende edru. MEN: selvfølgelig: ikke alle må være veldig beruset! Men ett glass eller to ser jeg ikke noen problemer med i det hele tatt (knapt nok tre, hvis vedkommende tåler normale mengder (ikke slik som meg da jeg tok mitt første halve glass på 12 måneder... tok bare et halvt, gikk fint det. Men jeg hadde nok ikke tålt 3 glass så bra).

Vel puh, der fikk jeg sagt det. Ville bare poengtere at det at voksne tar seg et glass vin eller to med en baby sovende i huset, ser ikke jeg på som noe problem

Hildemamma

Skrevet

Må nok si meg enig med Hildemamma der. Ikke for at jeg har til vane å drikke for så å amme senere. Har gjort det 2 ganger - 1 glass vin den ene gangen og en liten pils en annen gang, for så å amme 6 timer senere. Tror ikke barn eller babyer har vondt av at mor (eller far for den sakens skyld) tar et glass vin/øl i nærheten av dem. Det tro jeg vel både mine foreldre og samboeren mins foreldre har gjort, uten at vi har tatt noen som helst skade av det :P

Men selvsagt; det er jo opp til hver enkelt. Og ikke minst; alt med måte! :-)

Skrevet

Til HI: Ja, jeg ammer etter et glass vin. Jeg har også ammet etter to glass vin, men det har gått noen timer fra jeg drakk glassene til jeg ammet.

Til Ranveig R: Det er stor forskjell på å DRIKKE og det å nyte et glass vin eller to til god mat. Jeg kan selvfølgelig bare svare for meg selv, men jeg blir absolutt ikke beruset av 1- 2 glass vin. Jeg synes du overdramatiserer når du skriver at du måtte ha en edru person til stede for å ta seg av babyen, om du skulle tatt deg ett glass.

Jeg er for et fornuftig forhold til alkohol, og tror at barn har godt av å se at foreldrene kan ta seg et glass vin eller en pils til god mat - men selvfølgelig alt med måtehold. Fyll hører ikke hjemme sammen med barn!

Skrevet

Ja det gjer eg med god samvittighet. Om eg nippar til et glas vin så gjer det meg ingenting å amme samtidig. Uansett ingen problem for ho legg seg kl 20, så då ventar eg med vinen til det.

Skrevet

Ja, det gjør jeg!! Jeg og sambo åpner gjerne en flaske vin til maten i helgene, etter at lillegutt har lagt seg. Det har skjedd at han har våknet for et lite påfyll og ser ingen problemer med å amme etter et glass eller to.. Dette har jeg diskutert opp og i mente med mange overleger på Rikshospitalet, og de er også av den oppfatning at man kan drikke vin/øl og fortsatt amme.. Det er så lite som går over i melken!

Skrevet

Det har eg ingen problem med. Inni mellom er det godt å kosa seg med eit glas vin eller to. Eg prøver å drikka rett etter siste amming slik at det skal bli nokon timar til neste gong. Men det hender eg må amma, og er ikkje bekymra for det etter eit glas vin. Men har eg drukke meir enn to glas får ho alltid morsmjølkerstatning.

Er heilt enig i at ein ikkje skal vera berusa når det er barn tilstades, men å kosa seg med litt vin etter at dei har lagt seg syns eg er heilt greit.

Syns ikkje at ein alltid kan halda seg edru i tilfelle noko skal skje med barnet og ein må køyre. Men eg er alltid så edru at eg skal klara å handla fornuftig om noko skulle skje.

Skrevet

Jeg derimot er helt enig med deg, Ranveig.

Alkohol og barn hører ikke sammen, og hvis det er slik at jeg skal drikke et glass vin eller flere så har noen andre som ikke har inntatt alkohol hovedansvaret for barna.

Kan godt kalle meg hysterisk, men det er noe med det at en ikke er kjørbar hvis noe skulle skjedd. Dessuten sparer jeg de anledningene jeg skal drikke og kose meg til de (ytterst få) gangene jeg har barnevakt.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så farlig å drikke litt når man har ansvaret for små barn. Det er jo ikke snakk om å bli beruset. Om ulykken skulle skje kan man jo ta drosje. Eller spørre naboen. Eller kjøre selv (tror jeg fint hadde klart det etter et glass vin, selvom det sevsagt er noe man ikke burde gjøre)

Skrevet

Jeg er enig med Ranveig og de andre som helst ikke blander barn og alkohol..

Skrevet

Hehe, Halloween-mamma!!

Eg ser for meg DEN drinkmiksen ;-D

Barn&Alkohol

Skrevet

Hehe...

I cocktailglass med kirsebær og parasoll ville det dog kanskje ikke blitt så gale?! :)

Skrevet

Ser for meg at Anne Geddes kunne laga eit slikt bilete.. Av ein liten unge som sit i eit stooort coctailglas. Berre hendene og nasetippen stikk opp over kanten :o) Kanskje ho HAR gjort det for alt eg veit...

Går med på at det kunne ha vore litt nusseleg. Men det er det lengste eg vil strekke meg i barn-og-alkohol-saka.

Skrevet

Jeg er alenemamma så jeg tar aldri alkohol når vi er hjemme Vil alltid ha muligheten til å kjøre eller å stille opp på legevakta uten alkoholånde.

Jeg drikker bare vis jeg har barnevakt eller hun er hos pappaen sin.

Nå er jeg ferdig å amme da, men drikker ikke med henne i hus uannsett. Men de 10mnd jeg amma ,drakk jeg heller ikke noe med mindre hun var et annent sted for natten.

Dessuten liker jeg ikke vin :)

Skrevet

Jeg gjorde det en gang. Vi var på ferie i sommer, og deriblant i et bryllup på en annen kant av landet enn her vi bor. Da tok jeg et glass champagne som ble servert som velkomstdrink, og deretter et halvt glass vin til maten. Sønnen vår var med i bryllupet, og jeg blir heller ikke beruset av 2 små glass vin. Jeg ammet han ca 2timer etter jeg tok det rødvinsglasset, og det gikk greit. Han var litt mer urolig enn ellers da han skulle sove etter det, og det tok lengre tid før han sovna, men det hadde mer med at vi var på et fremmed sted (på et hotell).

De andre gangene det har vært alkohol i bildet, så har vi hatt barnevakt. Vi har tatt et glass vin eller en øl hver på kvelden et par ganger etter at gutten vår har lagt seg, men han sover hele natta, så sjansen for at han skulle våkne av sult før neste morgen er bitteliten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...