Gå til innhold

Hvor mye er pappan alene m babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med at pappan ikke vil være alene m gutten vår på fire mnd. Han er en flink og øm pappa og vil gjerne være sammen m sønnen sin, men vil helst at jeg også er der HELE tiden..Jeg for min del har stort behov for øyeblikk for meg selv, feks en tur på butikken for å handle mat alene. Ikke hver dag men av og til. Det blir mye krangling og misnøye av dette, og jeg lurer på om det er flere som har det som oss..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart at du har et behov for å komme deg ut alene når barnet har blitt 4 mnd.

Her må det jo ligge noe bak. Er han redd for at noe skal skje, som han ikke kan takle? Ta en prat med han å si at du har behov for å komme deg ut, og at han fint klarer å være alene med barnet sitt.

Tror han kommer til å oppleve at han kommer nærmere sønnen sin på denne måten.D

Her er pappa mye alene med minste(4 mnd), men ikke mer enn ca 3 timer av gangen(pga puppen)

Skrevet

Frem til nå (8mnd straks); når jeg har meldt ønske om alene-tid.

Fra nå og frem til jul; på daglig basis. Han skal ha pappa-perm i noen måneder, mens jeg forsvinner ut av huset for å studere :)

Er detd et at han er redd han ikke "får til" tror du? Eller at babyen begynner å gråte når mamma ikke er i nærheten? Ammer du, eller gir du flaske? Kanskje pappa kunne fått trent litt på å gi flaske, om du ammer. Pump deg, eller gi mme. Det skaper ofte en veldig nærhet ihvertfall, å få gi et barn mat :) Og da vil han jo oppleve at han også kan trøste på lik linje med mor!

Skrevet

Kanskje pappan er litt usikker og redd for at han ikke skal klare å roe gutten dersom han begynner å skrike? Eller ikke skal klare å få ham til å sove? Det er kanskje trygt for ham å ha den erfarne mamman der?

Det er kjempegodt, og også sunt, for oss mammaene å få litt babyfri i blant. Det går jo i baby døgnet rundt...

Hvis du tror pappen er usikker, kan du jo gjøre noen gjøremål utenfor huset de første gangene, så er du tilgjengelig for ham. Vaske bilen f.eks. Det går an å bytte litt på oppgavene, sunt for begge, det :o)

Skrevet

her i gården er det mottsatt... han vil gjerne ha henne alene...men hun skriker masse hvis hun er trøtt og hun vil da bare til mamma.... hun er også 4 mnd...

kanskje du skal snakke med ham litt om det? at han må prøve..at du har med mobilen..så kan han ringe deg om det er noe..så kommer du hjem med engang....

Skrevet

Her er pappaen sjelden med vesla alene,men det er mye min feil.... Jeg klarer ikke helt å løsrive meg fra henne,og vil være med henne hele tiden (noe som igjen har resultert i en skikkelig mammadalt,som ikke lar noen holde henne,til og med ikke pappaen om hun er sur/trøtt).

Her ønsker pappaen å være mer med vesla,men jeg føler jeg bruker han som "barnevakt",og jeg sitter på pinner i mens og venter på at han skal levere henne tilbake etter et par minutter (noe som ofte også skjer....) Vesla her er straks 5 måneder

Men det er veldig lurt at pappaen får være alene med babyen,han blir da mere knyttet til babyen,noe som gir gevinst til alle :-)

Så her hjemme har vi nå avtalt at papaen skal ha henne minst 2 timer hver uke alene,mens jeg leser (studerer).

Du kan jo prøve å forklare han at du trenger å få litt tid til å være bare deg,om så bare for å handle litt :-) Og at om noe skulle oppstå så kan han ringe på mobil å få tak i deg feks. Og kanskje begynne med bare være litt borte om gangen,og gradvis øke det (for pappaens skyld :-D),så blir han tryggere på at han klarer det :-)

Skrevet

Tror du bare må tvinge ham til det! Bestem deg for et ærend, og si til ham at nå skal jeg sånn og sånn, kommer tilbake om så eller så lang tid, ta med mobil så han kan ringe deg hvis det er krise. Det er ikke bare ditt barn!!!!!!

Skrevet

Vi har ikke hatt det som du. Tvert imot ba pappaen meg stadig vekk om å ta turer så han kunne være alene med babyen. Han ble nervøs av å ha meg hengende over skuldrene... Nå er barna 1,5 og 3, og han er minst like mye alene med dem som jeg. Kanskje oftere også, faktisk! Deilig og viktig og riktig.

Jeg tror kanskje mannen din har litt angst, så da er den eneste måten å hjelpe ham på å gå ut. Ikke lange turer, men stadig vekk. Meld deg frivillig til å ta ut søpla, hente posten og finn på andre unnskyldninger for å la ham være alene i bare 1-2 minutter. Etterhvert øker du avstanden ved å gå en tur i bilen eller i boden for å "ordne noe". Poenget er å gjøre dette ofte nok - flere ganger om dagen etterhvert. Og så la ham være alene med babyen NÅR du er i stua også - hold deg på avstand. Sånn at han skjønner at han mestrer.

Etter en stund, når du ser at han er blitt tryggere, backer du avsted på butikken og andre ærend.

Og til slutt klarer han nok en kveld alene når du er på kafé og deretter på fest.

Babyen blir jo større også etterhvert, så da blir det ikke så skummelt.

Pass uansett på å la ham skifte bleier og mate og øve alle stelletingene selv om du er tilstede!

Lykke til!

PS. For å få deg noen turer ut nå som babyen er liten foreslår jeg at du spør familie eller venner om å sitte barnevakt. Å presse ham når han har så angst vil nok ikke fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...