Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Lille vennen er 8 uker og er veldig flink til å sove på natten, som regel 12 timer avbrudt av et måltid rundt 5-6 tiden på morgenen. Men om dagen virker det som om han ikke klarer å finne roen. Jeg kan bysse han i søvn, trille tur og han sovner momentant, men så snart bevegelsene stopper, våkner han. Det blir ofte små dupper på max 10 minutter. Dette resulterer i en veldig sutrete og sliten gutt utover ettermiddagen. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre så han får sove lenger på dagen?
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Sånn var gutten min også de første 5 mnd. Da endret det seg gradvis. Og nå sover han mellom 3-4 timer på dagtid og 13 timer på natta=) Han tok endelig smokk da han var 5 mnd. så det hadde nok noe med saken og gjøre. Ellers så begynte jeg å bli mer "bestemt" på at han skulle sove. Så jeg la han ned da jeg så han begynte å bli litt trøtt (i sengen sin). Dersom han begynte å skrike, tok jeg han opp, og prøvde igjen etter noen minutter. Etter hvert forstod han at han måtte sove, for han var jo trøtt. Han sov gradvis lengre dupper. Nå sover han som oftest 3 dupper på dagtid. En eller to lange (på 1-2 timer) og en kortere (på ca. 45 min). Babyer er så forskjellige, så det er vanskelig å vite hva som skal til for å få de til å sove. Man må nesten prøve seg litt fram. Ellers så kom jeg på at jeg også skaffet meg ergo-bæreseler da han var rundt 5 1/2 mnd. Han har veldig behov for nærhet, så da er bæreselen en flott ting for oss. Spesielt når vi er på butikken el. For han blir ofte lei av å ligge i vogna ganske fort. Om han er trøtt, sovner han i bæreselen, og jeg legger han da i vognen igjen=) Det er utrolig viktig med nærhet, og også kjempe godt for mamma (eller andre som bærer) å få den nærheten med babyen=) Vet ikke om jeg var til særlig hjelp:) Lykke til
Gjest Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Det finnes noe som heter "baby rocker" som man kan feste på vogna slik at vogna beveger seg. Kanskje det kan være noe for deg? Smokk er til god hjelp for de som sliter med å finne roen på egenhånd! Men han vil kanskje ikke ha smokk?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 Takker for svar. Har vurdert å få tak i et bæresjal. Vi har en babybjørn, men han trives ikke i den og jeg får i tillegg vondt i ryggen, så det fungerer dårlig. Kan nok hende jeg må være litt mer bestemt når han skal sove. Han er en veldig rolig og grei baby når han ikke er stuptrøtt, så det gagner ingen at han ikke sover og stresser både seg selv og meg opp. Er ikke tillhenger av å la babyer gråte, men kan prøve det du foreslår med å ta han opp for så å prøve igjen om noen minutter. Gir liksom opp ved første førsøk som regel.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Han bruker smokk, men det virker faktisk som om den forstyrrer mer enn den roer. Dvs, han sovner fint med den, men våkner så fort den faller ut og begynner å lete. Han bruker ikke smokk på natten og da sover han godt, og jeg har derfor begynt å ikke tilby den ved soving, men kun i våken tillstand når han har sugebehov og ikke er sulten. Hvor får man tak i en slik "baby rocker" da? Høres ut som en glimrende oppfinnelse.
Gjest Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Jeg er neimen ikke sikker, men har hørt at mange helsestasjoner låner ut slike.
Luckyme og vennen Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Jeg pleier å bysse såpass lenge at jeg er sikker på at hun sover skikkelig. Og det kan av og til ta litt tid. Greit nok at han sovner momentant, men han sover ikke dypt nok. Jeg ville fortsatt å bysse videre selv om han ser ut til å sove. Bedre det enn at han er trøtt og sliten hele dagen..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 JIPPI!!!! Brukte en kombinasjon av rådene deres. Tok vogna inn og vugget på han til han sovnet. Det tok litt tid, men jeg ga meg ikke. Da han lukket øynene fortsatte jeg å vugge i ca 15 minutter og nå har han snart sovet1,5 time. Geniale damer her gitt!!
Luckyme og vennen Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 akkurat sånn pleier jeg også å gjøre det. Og da sover hun en god stund. Flott at han får seg en lang lur nå!! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå