Mammen til Teodor :) Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 jeg er ikke inne her så ofte - og håper det går greit at jeg stiller noen spørsmål Jeg kan presentere meg kjapt; jeg er 27 år, fra Stavanger, samboer, har en sønn på 4 mnd - første barn. Har hatt en mistanke om tenner på vei en stund, men alle rundt meg har sagt det er for tidlig enda. Nå, derimot, har to små tenner dukket opp i den lille munnen. Jeg ammer og gir mme om hverandre og er livredd for at han skal begynne å bite. Spørsmålene: finnes det en måte å unngå/forhindre/avvenne med biting? er det veldig tidlig å få tenner når han er 4 mnd? Takker for svar
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Hei:) Om han ikke beit før tenna kom, tviler jeg på at han starter nå. 4mnd er ikke veldig tidlig nei:)
Gjest Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 er ikke uvanlig å få tenner i den alderen nei...Jeg fikk da jeg var 3 mnd. og kjenner flere med barn som fikk tidligere! bitingen kan jeg desverre ikke hjelpe deg med...min får kun mme. klemmer
Mammen til Teodor :) Skrevet 5. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2006 Han beit med gummene i begynnelsen, men sluttet med det - så håper ikke han finner på å begynne igjen. Det var da godt å høre at det ikke er veldig tidlig takk for at dere tok dere tid!
Karin og Johannes Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Jenta mi fikk tenner 4½ mnd gammel. Hun hadde tendens til biting fra før, så hun har bitt meg noen ganger (AU!). Men nå vet jeg litt før hun begynner å bite (når hun egentlig er mett, men bare "koser"), så da tar jeg henne vekk. Vet ikke ellers hvordan man skal tackle bitinga.
Chatzy Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 har hørt at man kan "klype" barnet litt forsiktig på kinnet..
Ranveig R Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Er tennene oppe eller nede? Viss dei er nede skapar dei som regel ingen problem for amminga, fordi tunga ligg over tennene når ungen har riktig sugeteknikk. Skulle babyen begynne å bite har eg høyrd at du kan dra babyen så tett inntil puppen at han må sleppe puppen for å puste med munnen. Dersom du roper NEI eller AU eller kniper babyen (forsiktig) i kinnet, kan det føre til at den kvepp, og resultatet kan då bli at han bit tennene enno hardare saman. Men om dette fungerar i praksis veit eg ikkje, guten vår har aldri bite (sjølv ikkje no som han er 11,5 mnd og har seks tenner). Det er ikkje alle som begynner å bite i det heile tatt. Eg har for øvrig aldri gjort noko spesielt for å hindre det.
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 he he, nå skjønte jeg ingenting! Skvatt litt da jeg så nicket, og tenkte "jeg har da vel ikke skrevet et innlegg i dag?" hihi Min sønn er snart 3 mnd og jeg er 27;-) Har lurt på om det er tenner på gang her og skjønner du, for han biter på alt og sikler så inmari mye. Putter jeg en finger i munnen hans biter han til og syns tydelig det er deilig å bli "klødd" på gommene.... Kanskje det bryter frem tannebisser her og snart! Gruer meg litt til amminga da jeg og,,,
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 Kjøp Dentinox på apoteket og smør på når du merker at han er plaget. Bruk slike biteringer du legger i kjøleskapet først, før amming hvis han er plaget. Begge dele funket flott hos oss. Min bet kun før tenna kom. Ikke etter:)
Mammen til Teodor :) Skrevet 6. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 6. september 2006 Takk for gode råd og ikke minst opplysningen om at tungen ligger over nede-tennene når de suger pupp Det tenkte jeg ikke på. Og det er nede han har fått. Mammaen til Theodor; forstår godt at du kvapp litt til Vår Teodor ble født 6 mai. Det er sikkert tenner hos dere også. Lykke til! Bitering til å ha i kjøleskapet skal kjøpes i dag
KaMa Skrevet 6. september 2006 #11 Skrevet 6. september 2006 Pjokken vår har også fått to tenner, nede. De kom når han var ca 4 mnd. Og jeg må desverre si at til tross for at tungen skal ligge slik til at han ikke biter, gjør han gjerne det når han er trøtt og ferdig med spisingen. Resultatet er at jeg blir rimlig anspent gjennom hele måltidet.. Første to gangene han bet ropte jeg ufrivillig AU, med resultatet at han slapp brystet sporenstreks, så forskremt på meg og begynte å hylskrike.. Nå sitter jeg klar med fingeren når jeg kjenner at han begynner å bli ferdig, for å putte den mellom gummene så puppen blir fri i samme øyeblikk jeg kjenner han begynner å bite. Kansje den mest radikale forandringen som er kommet pga bitingen er nye leggerutiner. Har ammet ham i søvn tidligere, mens det nå ikke er et alternativ. Så her har vi måttet begynne, ufrivillig, med skrikemetoden. Lykke til. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå