Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Hvor gamle er de da? Når er d vanlig å begynne?
annie-77 Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Prøv med barnet og se. Begynn når du ser det trykker og skal på do, eller sett det fast på potta etter soving. Kan være lurt å sitte på do selv sånn at barnet gjerne vil gjøre det samme som deg. Vi beg før ho var 6 mnd og ho syntes det var kjekt, har sluppet unna sååå mange bæsjebleier fordi vi satt henne på potte eller do når vi så det var noe på gang! Nå er ho 15 mnd og vi setter henne på når hun vil. Noenganger sier hun do før det kommer noe i bleia, men rekker hun ikke det så sier hun do og går mot badet når ho har bæsja. Så hun har forstått sammenhengen ihvertfall. Og det er ganke ofte en bamse som hun mener skal på potte! Jeg tror det er fint at de tidlig lærer at dette er noe vi gjør fast, og så vet de hva de skal gjøre når de er modne nok til å ha litt kontroll over doinga. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Før hun var 6 mnd... kunne hun sitte da? Syntes det hørtes litt tidlig ut. Det er vel ikke før de er rundt 2-3 at det er vanlig at man har kontroll på blæra. Vi har en potte som vi bruker litt av og til. Kjøpte den da sønnen vår var ca. 14 mnd - og begynte å vise tegn til at han kjente når han skulle tisse/bæsje. Gi beskjed i forkant av og til - like ofte etterpå I dag bæsjet han på potta for første gang! Løp rundt og luftet stumpen. Så begynte han å gi tegn til at noe skulle skje. Satte han på potta - og der kom en kjempebæsj! Tenker at det kan være bevisstgjøring + spare bleier, men kun når det passer for ham.
annie-77 Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Altså når hun var 6 mnd holdt vi henne på doen. Hun hadde mye hard mage, så det hjalp veldig å sitte slik. Fra ho var 7-9 mnd skiftet vi kun 4 bæsjebleier, ellers ordna ho opp på doen/potta om morgenen. Og det var ikke mange bomturene. Så for oss funket det fint! Men når hun fikk dreis på krabbing blei pottesitting ofte for kjedelig, men det har hjulpet nå igjen når hun kan titte i en bok samtidig, (IKEA-katalogen var forresten veldig interessant!) Nei de har ikke kontroll når de er små, men å forsøke og trykke kan de klare. Ja det er viktig at det bare er et tilbud til dem, og masse skryt må man jo ha på lager! Så gøy at gutten deres fant ut av potta i dag da :-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Ok - nå skjønner jeg litt mer Ja - det var kjempegøy - selv om han ble litt sjokkert tror jeg... Fikk masse ros selvfølgelig og fikk lov til å trykke på knappen etter at vi hadde hevet den i do. Blir morsomt å følge med på - selv om jeg må si at jeg ikke gleder meg noe særlig til trenetiden når de skal prøve å gå med truse. Har akkurat passet en 2,5 åring - som tisset 3 ganger i buksa!
Aubergine Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Hmmm...ja, pottetrening... Er det noen spesielle "tegn" som kan hinte om at det er tid for å begynne pottetrening? (Jeg tenker på i forhold til resten av utviklingen?). Er det lettere å drive med dette i sommerhalvåret, enn på vinteren? Er det noen som har erfaring med de nye "slutte-med-bleie-bleiene"? Gutten min har hele tida vært litt "treg", (men han er ganske flink til ting og tang når han først setter i gang). Til neste sommer har han akkurat blitt 2 år, og jeg tenkte meg liksom at det var tida for å begynne? (Det er litt greiere når man ikke må skifte så mye klær når det skjer uhell + at det ikke er noe klart "bæsje-mønster" ute å går ennå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå