Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært tre ganger på babysvømming, og hver gang blir det verre. I dag skrek lillejenta nesten gjennom hele seansen. De som holder kurset sier at vi ikke må gi opp og at de en gang hadde en baby der som måtte gå 15 ganger før han likte det....

Er i tvil om hva vi skal gjøre. Var så fælt å se henne så redd...samtidig som det hadde vært fint om hun ble trygg i vannet etter hvert.

Hva burde vi gjøre???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde kanskje prøvd litt til, siden de sier om de gjør der. Men er jo selvsagt opp til dere hva dere føle for.

Skrevet

Heisann

Vi sluttet. Datteren vår var også redd - så det var ikke stas for noen av oss å gå. Hun er av den forsiktge typen, men nå som hun har blitt eldre og tryggere har vi tenkt å prøve igjen.

Skrevet

Hørtes jo fornuftig ut...hvor gammel var hun første gangen - og hvor gammel er hun nå? Vår er ca 3 mnd.

Skrevet

Hun var under 2 måneder da vi startet og ca 4 måneder da vi sluttet (vi gikk glipp av noen ganger underveis også). Hun er født tre uker for tidlig så hun var litt liten. Synes det var litt tidlig å starte, men det var da kurset startet og hun fylte kriteriene på alder og vekt. Nå er hun litt over ni måneder og noen venner av oss har startet familiesvømming som vi har meldt oss på. Det er ikke direkte babysvømming, men mer lek i bassenger på eget initiativ. Ettersom hun er litt forsiktig passer dette oss bedre. Vi har ikke begynt på dette ennå, men tror det vil gå mye bedre enn sist.

Skrevet

Vi startet da gutten vår var 3,5 mnd. Han virket livredd.. Hylte og skrek. Vi lurte på å slutte mange ganger. gikk tre ganger uten at det ble noe bedre. Tenkte at nå går vi EN gang til, så får vi gi oss. Men den gangen gikk det mye bedre! Var uti ganske lenge før han ble lei, da gikk vi nokså raskt opp. Vi fikk også anbefalt å gå opp underveis og kikke litt rundt om han grein. Så prøve å gå uti igjen. Det var ei som tipset oss om at ekkoet i svømmehallen kunne gjøre babyen skremt. Vi gikk litt rundt med han på land før vi tok han uti. Nå går det kjempebra! Bare vi passer på at han er mett og han ikke er trøtt. han er nå 8 mnd, og vi har vært på svømming en del ganger. Nå plasker han og prater, gliser stort når han ser de andre babyene. Det hender en gang i blant at han skriker, men da har det vært fordi sovingen ikke har vært som vanlig på dagen. Jeg anbefaler dere å prøve litt til. jeg vet med meg selv at jeg hadde angret om vi hadde gitt opp. Så fatt mot er mitt råd!! Er langt fra kjekt når de griner, men de aller fleste kommer over det og liker deg etter hvert.

Skrevet

hei hei!!

vesla her var heller ikke særlig fornøyd de første gangene, men jeg prøvde å planlegge dagen sånn at hun var uthvilt, og "ny sovet" og så ga jeg henne mat rett før vi gikk i bassenget, og da gikk alt mye bedre!

håper dere finner ut av det, og at det går bra!

Skrevet

Må si jeg synes det høres litt drøyt ut å la en baby hyle seg gjennom opp til 15 seanser med svømmetimer. Er det virkelig så om å gjøre å få dem i vannet så tidlig, at de MÅ "lære" å like det dersom de så tydelig mistrives?

For meg høres det ganske traumatisk ut for en så liten baby.

Hvorfor ikke droppe babysvømmingen for en stund, og evt. prøve senere når hun er blitt større? Det finnes mange andre fine aktiviteter som babyen kan ha glede av, f.eks. babysang, det er stas for de fleste småtasser.

Vi gikk to kurs i babysvømming med eldstemann, som nå er 6 år. Han har likevel vært litt forsiktig og nervøs mht vann og bading, selv om han har badet mye også etter kursene.

Med andremann som nå er 1 år, har vi ikke gått på babysvømming, men likevel elsker han å bade, er ikke redd for vann i ansiktet osv.

Poenget mitt er at det å gå på babysvømming fra 3-4 mnd alderen ikke nødvendigvis avgjør om barna blir trygge i vannet eller ikke.

Jeg hadde i alle fall aldri fortsatt å gå i bassenget med min baby dersom det var tydelig at han ikke likte det, da hadde jeg heller funnet en annen aktivitet som vi begge kunne ha glede av.

Skrevet

Signerer her!

Ser ikke noe poeng i å "pine" babyen gjennom noe h*n ikke liker. Da er det bedre å prøve igjen senere.

Skrevet

Synes også det er rart å la en baby hyle seg gjennom 15 svømmetimer. Babysvømming er ikke noe man MÅ gjennomføre, men en hyggelig aktivitet for foreldre og barn.

Vi har ikke gått på babysvømming, men lillemann er veldig trygg i vannet likevel. Badet i sjøen i sommer og dykker ansiktet under vann i badekaret for å "blåse bobler"-brrrrr

Skrevet

Enig, babysvømming er ikke noe man MÅ gjennomføre.

Og hvis babyen absolutt ikke liker det, så går det sikkert an å finne på noe annet koselig sammen.

Skrevet

Ta det kuli!

Har ikke prøvd babysvømming selv ennå, men har hatt jenta mi i badekaret sammen med meg. Det var en forsiktig og vellykket start for oss begge. Vi vil jo ha trygge barn, vil vi ikke?

Skrevet

Vi har begynt på videregående kurs på babysvømming nå, så Guro trives såklart i vannet. men hadde hun ikke vist tegn til å trives de første par-tre gangene hadde jeg nok sluttet ja :)

Som flere sier, hva er vitsen, om hun ikke synes å få noe utav det? Og at noen lar en unge hyle seg gjennom 15 svømmetimer syns jeg høres MER enn drøyt ut :/

Skrevet

Jeg synes dere kan prøve en gang til. Er det ikke bedre da; slutt. Begynn så igjen om et par måneder - da går det kanskje bedre!

Vi begynte med vår lille snupp da hun var ganske nøyaktig tre måneder. Hun synes det var greit nok, men smilte aldri. Etter hvert ble hun mer og mer sur (hadde kanskje litt med tidspunktet å gjøre også, ble litt sent for henne etter hvert! Vi måtte underholde henne med leker etc for å unngå hylskriking..).

Nå, etter sommeren, har vi startet igjen (under tvil, jeg hadde lyst til å droppe det, men tenkte at vi skulle gi det et forsøk)! Synes poenget var at babyen skulle ha det gøy, og ikke at hun skulle gå for vår skyld og for enhver pris! Så jo hvordan de andre babyene smilte, lo, plasket, mens vår snupp var sur... ikke så morsomt for oss, heller!

Altså; vi startet igjen nå - snupp er 7 mnd gammel. Og nå synes hun det er KJEMPEGØY! Smiler og plasker og virkelig koser seg!!!

Lignende historie:

Kusina mi begynte på babysvømming med sin jente da hun også var 3 mnd. Det skar seg fullstendig (sikkert noe a'la dere). De sluttet, og begynte så igjen da jenta var 5 mnd gammel - og da gikk det kjempebra!

Kan hende trenger deres lille jente bare litt mer tid på seg? Kan hende hun synes vannet er litt kaldt også, det er sannsynligvis kaldere enn badevannet hennes. Kanskje kan dere prøve å senke temperaturen på badevannet litt - gradvis, slik at det blir likere "babysvømming"-vannet?

Jeg synes uansett at dere ikke skal gå alle gangene hvis hun fortsetter å skrike! Trygg i vannet kan dere få henne uansett, dere har god tid på dere (og for all del: IKKE dukk henne under når hun er sånn, ikke gjør rare ting i vannet med henne, bare gå sakte rundt, merker dere at det er "stillinger"/gjøremål i vannet som hun synes er litt mindre skummelt enn andre; gjør dem!

Lykke til!

Hildemamma

Skrevet

Jeg synes iallefall ikke dere skal pine henne igjennom 15 ganger med skrik.

Er det skrik helt fra dere går i vannet? Eller kan dere kutte ned på de første timene, feks bare være i vannet i 10 min for å venne henne til det? Kan dere droppe "fellesopplegget" og bare gjøre det som dere vil i vannet? Feks holde henne tett inntil deg og prøve og la henne føle seg trygg.

Hm....Bare noen tanker fra meg.

Uansett er det viktig at babyen er uthvilt og mett ellers har det ingen hensikt. Det har jeg fått erfare.

Skrevet

da vi var på informasjons møte på babysvømmingen fikk vi beskjed om at man måtte gjøre alt på babyens premisser...at hvis babyen ikke ville i vannet, så måtte man ikke tvinge han/hun....kanskje du bare må sitte på kanten? ev bare ta henne litt ut i vannet? hvordan er hun hjemme?liker hun å bade der? er vel også viktig at dere smiler og viser på dere at det ikke er skummelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...