Gå til innhold

når begynner dere m fast leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi begynte veldig tidlig sist, og har hatt stor suksess m det.. gutten på 2 år vil aldri i seng senere enn 1930 og har alltid vært enkel å legge.. nå er minstemann 1 1/2 uke, og det er muligens litt tidlig enda, men å begynne med leggerutiner og stell til samme tid om kvelden snart føles litt greit og! jeg kjener jeg vil ha kveldene, og vi ønsker at barna skal være i seng i 19 tiden mens de er små..

andre som har tanker el inspill her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte så smått å innføre rutiner når vesla var ett par uker gammel. Nå sover hun hele natta, får siste måltidet i 23tiden. Prøver nå å legge henne tidligere, sånn i 22tiden, har gått bra 2 av 3 kvelder nå. Hun sovner ikke med en gang etter hun har fått mat, men ligger å koser seg litt i vugga før hun sovner.

Har lyst til å legge henne i 21tiden, men er usikker hvordan det blir med matinga da, om jeg må vekke henne løpet av natten for å gi henne mat... Nå sover hun til 06.30-07.30. Ulempen med at hun sover hele natta er at jeg har sånn melkespreng om morgenen. Men det er så ufattelig deilig å få sove omtrent hele natta :)

(vesla er 9 uker gammel)

Skrevet

Hei!

Vi legger gutten vår kl 23, 22.45 i går, tenkte vi skulle kutte ned et kvarter hver kveld nå fremover, til kl 22 i første omgang. Han blir 7 uker på fredag. Syns også dette er vanskelig. Om vi legger han kl 23, våkner han i 0200 - 0300 tiden og vil ha mat. kunne godt tenke meg at han sov til 0500 -0600 tiden, dette har han bare gjort en gang, og det var ufattelig godt :) Om jeg hadde lagt han kl 19.30, så hadde han jo våknet igjen 22.30 :( Håper d bedrer seg etterhvert!!!

Skrevet

Vi begynte med legge rutiner da hun var 2 måneder. Etter bare 3 - 4 dager gikk ritualet greit, og siden har hun vært i seng et sted mellom kl 19 og kl 19.30

Skrevet

tror det var rundt der vi begynte sist, men husker det rett og slett ikke!! er bare to år siden, men jøss hvor fort en glemmer!!! nå er han jo bare 10 dager gammel, så det er jo uansett tidlig å begynne, men vil nok ikke vente mer enn en drøy måned før vi begynner prøve i hvertfall..

er liksom så greit å få faste rutiner og orden på søvnmønsteret før de blir større og mer bevisste det hele synes jeg..

Skrevet

Hei

jeg begynt fra 1 uke. lagt henne kl. 23:00

og nå er hun 3 1/2 mån. hun sover kl 19:00

Har lest at d er veldig viktig med faste rutinner , da babyen følge seg trygt oxo.

Skrevet

Er det ikke fryktelig tidlig å lage rutiner på søvnen deres da de er så små?? Noen ganger syntes jeg det er litt rart jeg å lese at man vil ha litt av kveldene for seg selv, så er kanskje ikke barnet mere enn noen uker gammelt. Da lurer jeg på hva om enkelte vet hva man har gått til rett og slett.

Skrevet

Til anonym: Rutiner behøver jo ikke å være noen strikse og strenge saker da..For vår del har det vært ting som bading og pysj på, pupp ved sengen og så i seng. Ikke nødvendigvis til samme tid hver dag de første mnd men nå er hun i seng ca 19-1930. Er snart 4 mnd. Og vi har nesten aldri noe gråt etc, hun sovner godt av seg selv i sengen hver kveld. Rutinene gir henne trygghet, hun vet hva som skjer når vi går inn på soverommet og setter oss på sengekanten for siste ammning. Hun er våken når jeg legger henne ned etter mat, men sovner nesten hver kveld av seg selv. Synger også nattasang hver kveld.

Ps. Har aldri latt henne skrike etc for å få henne til å sovne, men gitt masse kos og omsorg

Skrevet

Jeg synes også det virker tidlig med rutiner når de bare er noen uker gamle.

Vi brydde oss ikke med det før vi begynte å gi gutten vår mat og det var null problem å få gode søvnrutiner da. Jeg synes faktisk det var veldig deilig i starten å ha en unge som ikke måtte legges til faste tider, det var mye lettere å ha han med seg noe sted om kvelden da enn nå, når han legger seg i 7-tiden hver dag.

Skrevet

Det er vel sikkert forskjell på barna også..Noen barn fungerer utmerket uten faste rutiner og sover bra uansett når og hvor. Andre barn har mer behov for forutsigbarhet. Desuten er det vel også slik at noen barn er a mennesker som legger seg tidlig og står opp tildlig, mens andre er b mennesker kan sove sent og sove tilsvarende sent. Jeg har hatt et barn av hver sort. Sistemann (jente) blir urolig at feks å være borte på kvelden, mens førstejenta var utrolig mobil. De er jo forskjellige slik som oss når de er små!

Skrevet

Alle barn er forskjellige, og jeg er også en av de "fæle" som vil gjerne ha et par timer voksenkveld før jeg legger meg. Mannen min og. Det går jo i ett hele dagen, og da småtten var 4 uker begynte vi såvidt å lage rutine. Det skjedde veldig naturlig, han ble trøtt og vi la han tidligere og tidligere hver kveld. Nå er han 2,5 mnd (snart 12 uker) og sovner selv i sengen sin etter pupp kl 20 ca. Han har pleid å våkne rundt 23 for et måltid og så igjen kl 04 og så kl 07.30-8. I natt osv han over et måltid og sov fra 20-04 ;-) Herlig! Håper det går rette veien nå! Har ingenting i mot å mate han om natta, men det hadde jo vært fint å sove hele natta og... Han styrer løpet og velger selv når han vil ha mat.

Kan legge til at etter vi begynte å legge han tidligere ble han mye roligere på dagene og. Ikke sutrete i det hele tatt, bare blid som dagen er lang;-)

Skrevet

Vi har hatt kollikk barn + at hun slet med masse luft i magen så her fikk vi ikke begynt med leggerutinene før hun var rundt 3 mnd.

Men vi tok på pysj på samme tidspunkt hver kveld fra hun var ganske liten. Husker ikke eksakt tidspunkt men var ikke mange ukene.

Skrevet

Vi har en smått som vi de første månedene har vært glad for at vi har fådd lagt i det hele tatt, så rutiner med fast leggetid tidlig om kvelden har føltes ganske så utopisk her ja :) Vår lille venn har ikke villet sovne ordentlig før han har "tippet over" av trøtthet om kvelden (alle forsøk på å legge ham før han blir helt overtrøtt endte bare med hylgrining som ikke stopper før vi har tadd nye runder med amming, sovne, prøve å legge, våkne etter 5 min og så om att igjen i en ganske mange timers seanse..). Tror babyer kan være ganske så forskjellige og at innføring av så tidlige rutiner ikke nødvendigvis er greien for alle babyer... Her håper vi på å få litt tidligere kveld fram mot lillegull er 4 mnd (nå er han 3), ettersom kveldsleggingen begynner å gå seg til nå :D

Skrevet

hun var vel bare ett par uker gammel når vi begynte... da la vi henne kl 24... og når det var blitt en rutine så tok vi en halvtime tidligere hver dag... gikk nesten av seg selv for hun ble trøtt tidligere og tidligere.. nå er hun 7 mnd og legger seg kl 19.. gjerne litt før det også..

Skrevet

Vi bgeynte med "fast" leggetid då småen var ca 14 veker (frå 10 til 14 veker gjekk vi frå legging kl 24 til legging kl 20, så vidare ned til 18.30). Men sjølv no som guten er "stor" (11,5 mnd) har vi ikkje nokon absolutt leggetid, det vil alltid endre seg i forhold til dagsovinga. Han pleier å vere i seng/sovna til kl 20. Av og til søv han kl 19. Alt etter som om han sov om ettermiddagen eller ikkje, og om han virkar våken og opplagt eller meir sliten.

Synest ikkje noko om å bestemme seg for at babyen skal legge seg f.eks. kl 19 UANSETT. Vi ser guten vår an kvar dag. Er han veldig trøtt legg vi han kl 19, er han opplagt ventar vi til kl 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...