Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er veldig glad i banan, men blir jo litt forstoppet av det. Har kjøpt svisker og tenkte jeg skulle lage saft eller puré, men vet ikke helt hvordan... Noen oppskrifter? Også lurer jeg på hvordan dere gir det, naturell eller blandet med grøt? Og hvor mye?

Blir glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enkelt....

Jeg pleier å kjøre en liten dæsj svisker i stavmikseren for å få det fint kutta opp. Deretter tar jeg alt i en kjele, heller over litt vann og lar det koke opp. Lar det koke noen minutter. Derreter siler jeg bare sviskene fra vannet. Dermed har jeg både sviske pure og sviskesaft.

Skrevet

Takk for svar:) Hva gjør du med saften og pureen? Blander du i grøten eller gir du den som den er?

Skrevet

Hei,

Koker sviske i vann. Tar av litt av vannet etterpå til sviskejuice, resten går i en slags mini kjøøkenmaskin og blir til lekker puré. Pleier å gi noen teskjeer etter måltid, eller blande litt i grøt (gjerne disse smakløse Holle grøtene). Det går fint å fryse sviske purén.

Skrevet

Eg skjærer svisker i to og kokar dei i akkurat nok vatn til at dei blir dekka. Etter nokre minutt tømmer eg av vatnet (= sviskesaft) og moser sviskene med stavmiksar (= sviskepuré). Må gjerne ha litt av safta oppi puréen for passeleg konsistens.

Dessverre fall det ikkje heilt i smak hos guten vår, så vi måtte lure i han litt puré med grauten, fekk sikkert berre i han ei teskei omtrent. Men det gjorde i alle fall susen. Han drakk kanskje 10ml sviskesaft frå flaske og (måtte klippe hull i smokken, ellers blei den tetta igjen. Prøver kopp neste gong.).

Har fryst ned puréen i isterningbrett (ca 1ss pr. isklump) og safta i isterningpose (ca 15ml pr. klump).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...