Gå til innhold

huff, er hun for lita?? (halvannet år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt endel problemer med at vesla har tapt seg i vekt ifht sin vektkurve, dvs gått ned to percentiler rundt ettårsalderen. Hun hadde veldige problemer med overgangen til fast føde. En ekstra kontroll viste at hun deretter holdt den nye kurven sin. Hun spiser helt fint, er blid og kvikk dagen lang. Nå skal vi snart til ekstra høyde/vekt-kontroll på helsestasjonen etter innkalling fra sykehuset og må innrømme jeg gruer meg. Hun er så liten at de ikke fant lengden hennes engang på kurvene på sykehuset, så derfor ekstra innkalling nå.

Hun er halvannet år og de fleste av klærne hennes er fortsatt i størrelse 80. Vet ikke hvor lang/tung hun er akkurat nå. Hun har atopisk eksem og har fått testet ut to ting ifht allergi (fisk som hun ikke er allergisk mot og egg som hun er allergisk mot).

Kjenner meg som en dårlig mor når jeg ser henne sammen med andre jevngamle, for hun er jo så lita sammenlignet med dem.

Men hun er motorisk veldig langt kommet - klatrer opp i klatrestativ og sklier, løper opp og ned bakker og i terreng uten problem og balanserer lett langs kanten på lekeplassen (en cirka 10 cm bred trelist der hun både kan gå fort/nærmest løpe langs uten å bli holdt av oss og snu seg rundt og gå motsatt vei). Og hun snakker kjempemasse også, små setninger og sier f.eks "jeg er sint" når livet går henne mot. Vi har ikke telt ord, men hun kan utrolig mange. Kanskje rundt 200 som hun bruker i riktige sammenhenger. Og så leketuller hun f.eks at "jeg er baby" og da gurgler hun plutselig babyspråk og skal bli holdt som en baby. Så da må jo noe foregå inne i hodet vel som tilsier at hun ikke sulter eller? Sier ikke dette for å skryte, altså, men synes hun er veldig kvikk av seg både språklig og motorisk. Huff, tenk om vi må begynne med veksthormoner og sånn da.. Tenk om hun blir mye, mye mindre enn alle andre bare fordi vi gjorde noe galt da hun var liten - at vi skulle ha tilbudt henne mat hele dagen eller gitt annen mat, testet mot flere allergier, veid henne oftere..

Er så redd for at hun får i seg for lite mat (kanskje burde hun spise MER enn de andre??) eller at hun ikke tar opp næring bra nok. Sukk, veiing og måling neste uke. Føles som en dom over oss som foreldre selv om jeg vet at det er teit å kjenne det sånn! Noen som har noen trøstens ord??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo ut som hun er både flink og frisk jenta di, du kan være stolt av henne. Du skriver jo ikke hvor stor hun er, men at hun bruker 80 i klær....det gjør gutten min på snart 21 mnd også...så så liten kan hun da ikke være? Han er i hvertfallk frisk og fin, ser tyngre ut enn han er - veier rundt 10 kg og rundt 80 cm, så han er ikke så veldig liten heller - bare i forhold til de fleste andre på hans alder vi kjenner, og i forhold til sin egen kurve. Har alltid vokst sakte - han var ikke så liten da han ble født, hele 3770g og 51 cm , men så stoppet det liksom litt opp i 3-4 mnd alderen og siden har det gått sakte. Han har vanligvis god apetitt, men virker også som om han har veldig høy forbrenning. Han se som sagt god og rund ut, men det er pga at han har bollekinn og litt knubbete hander - naken ser han tynn ut.

Håper dere finner ut av det på kontrollen på sykehuset da, og at det ikke er noe å bekymre seg for. Men som sagt - hun virker jo seom en kvikk og frisk liten jente så får krysse fingrene for at alt er bra:o)

Skrevet

Mener du det? At det kan være helt normalt? Håper inderlig det. Hun har virkelig veldig god apetitt og spiser like mye som storesøsteren på tre år, men det er liksom som hun ikke vokser likevel så mye. Kanskje fordi hun er så aktiv??? Godt å høre at det er andre små der ute som er friske iallefall! Tusen takk for svar! Kjenner meg litt bedre nå.

*h.i*

Skrevet

Nå er jeg jo ikke noen lege, og ikke vet jeg hvor mye hun veier/hvor lang hun er - men vet som sagt om andre tilfeller der små barn har vært helt ok. Meg og min søster var også veldig små da vi var barn - men vi var også små nyfødt. Min søster var veldig tynn da hun var liten, var så gale at hun ble veid på skolen i all hemmelighet (mamma visste ikke om det!) Men hun er helt frisk og fin, og har alltid vært det:o) Krysser alt jeg har for lillejenta di i hverfall!

Kan bare si at småen min er veldig aktiv, og har ofte tenkt at det ikke er så rart han ikke legger så mye på seg...han løper og hopper jo rundt overalt...hi hi;o)

Skrevet

hei.vi har opplevd omtrent det samme,jenta vår var 8,8 kg på 1 års kontroll og 11,6 på 2 års kontroll.vært mye pes om vekt og mat hele tiden,hu var lita når hu var født,2830,ligget nederst på kurven hele tiden..

men ikke stress med mat,da blir de bare lei,det har vi opplevd!!

ser ut som jenta deres er sunn og frisk.faktisk glad for ikke å ha store barn,sønnen i huset er heller ikke stor,han er 5 mnd og der har det vært ekstra veiing fra dag 1,de spiser det de orker når de vil.

masse lykke til!!

Skrevet

Ja, vi hadde mye veinger med Tobias i begynnelsen....hver uke var jeg inne med ham - til slutt sa hs at vi fikk ta det som det kom...han var frisk og fin og det var det viktigste:o) Blir jo litt feil å sammenligne med gjennomsnittet også da, for det er jo ganske stort i dag....

Tenker på meg selv som var knappe 10 kg da jeg var 2 år...i dag hadde jo det vært veeeldig lite, men jeg er frisk og fin også.

Skrevet

Hei!

Jenta mi er 14 mnd., hun veier ca 8,5 kg og er 76 cm. Hun svømmer fortsatt i str. 74, og bruker mye klær i str. 68. Hun sluttet også å følge sin egen kurve ved ca. 6 mnd. alder, la på seg veldig lite, gikk faktisk ned i vekt. Dette bekymret egentlig ikke hverken meg eller helsesøster, hun var jo superaktiv. I tillegg var hun ikke så veldig glad i grøt, så det ble kanskje litt lite næring med bare pupp for en så aktiv jente.

Nå spiser hun som bare det, er veldig aktiv, superblid og fornøyd. Hun er ei lita jente, slank, men ikke for tynn. Hele slekta på fars side er små. Sambo's onkel var 15 kg. da han startet på skolen...

Så ikke bekymre deg, det er sikkert ikke noe galt med jenta di, høres sunn og frisk ut! Lykke til!

Skrevet

Takk for fine svar, dere! Beroligende å høre. Man blir jo så nervøs når sykehuset melder til helsestasjonen at de må innkalle til ekstra kontroll! Er jo helt ekstraordinært! Men du, Rutletutt, hvor høy er du nå da? Kan det snu seg dette med voksinga tro? Ser for meg at hun blir 140 eller noe sånt akkurat nå... håper hun blir høyere enn det! Vi er jo ikke så høye, vi foreldre heller. Jeg er 168 og pappaen 178.

*h.i*

Skrevet

Jeg er 166 - så er sånn midt på treet. Samboer var kort lenge - han begynte ikke å strekke seg før etter han var konfirmert, så tror lillegutt blir på samme måten. Det har jo mye med arv å gjøre dette hvor store og høye de blir.

Min søster er forresten høyere enn meg i dag:o)

Skrevet

Vet du, slik som jeg sammenligner det me Tyskland der jeg bor, saa skal du sette kryss i taket for utredningen her. Det er immari vanskelig aa komme til spesialist hjemme. Dere faar sjekket at ikke det er noe bakenforliggende som foraarsaker dette (som coeliaki, ikke gjoer noe med gluten naa, ellers kan de ikke konstatere det!) eller annet. Tenk om du enkelt aa greit kan gjoere noen haandgrep med kosten og i tillegg faa spesialkosten betalt av trygdekassen! Det er jo megabra! Du er ikke blitt meldt til barnevernet eller noe, jeg foeler at det er det som er magefoelelsen din?

Lykke til, dette er bare saa bra for dere. Og barnet er jo megasmart! Som vaar lege sa til oss da kaia hadde faatt elveblest (hun saa ikke ut!), "Dette er ikke et sykt barn!"

Skrevet

Når barn fyller 2 år, kan man gange høyden med 2, så vet man ca hvor høye de blir som voksne.

Morsomt:)

Skrevet

hvor lita er hun da? lille jenta her er 7850g og 71 cm , (14 mndr) og bruker enda 68 og 74 i klær...80 kan vi se laaaaangt etter

Skrevet

Lillemor var 8,1 på 15 mnd kontrollen og 74 cm. Nå er hun snart 17 mnd og bruker enda noen bodyer i 62.... Hun er blitt sjekka for cøliaki og endel matvareallergier, og for et par uker siden var vi på barnesenteret på Ullevål. Spesialisten lytta på magen, kneip henne i låret og sa "Dette her, det er en frisk unge!" :ø)

Husk at kurvene bare er statistikk, og at det å ligge lavt - eller under alle percentiler som vår gjør - ikke nødvendigvis betyr at noe er galt. Ikke stress med maten, bare pass på at hun spiser sånn noenlunde sunt. Unger vokser i rykk og napp, plutselig kan hun skyte i været ;)

Skrevet

synes ikke hun virker så liten. jeg har en plugg av en gutt som veide 11.3 på 1årskontroll. Da heller det i andre retningen av kurvene og det er ikke så trivelig det heller..

Trøster meg med at så lenge han er frisk, blid og fornøyd, så er dte en god ting og da er mamma glad!

Skrevet

Min gutt på 14 mnd er 10 kg. Venninnen min sin jente som er 21 mnd er 9,5. Men hun har VELDIG slanke foreldre, så det ligger sikkert litt i genenene. Men hun er sunn og frisk:)

Skrevet

oj.. jeg håper virkelig ikke at det stemmer alltid, for da blir min datter rundt 185cm høy.. synes det er litt vel høyt jeg da.. he he

Skrevet

Det skal stemme for de fleste det der med høyden i toårsalderen, MEN det er en feilmargin på pluss/minus 10 cm.

Skrevet

hmmm jeg synes ikke hun virker så liten jeg. jeg har ei lita jente her hjemme men det er ALDRI blitt slått noe alarm rundt det.

Når hun var 1 år så var hun 71 cm, veide 9,3 kg

15 mnd var hun 74 cm og veide 9,5

18 mnd var hun 76 cm og veide 9,8

nå er hun nesten 21 mnd og er ikke enda 80 cm, var 78 cm for 2- 3uker siden. Hun veide 10,3.

Vi ser ofte i bhg hvor jeg jobber at de barna som er motorisk og språklig flinke er mindre i vekst enn de som er høye. Jenta mi prater som bare det, klatrer i klartestativet og er en skikkelig bølle i bhg. Alle synes hun er litt lita i forhold til alderen og tror ofte hun er en 1- åring mens hun snart blir 2 år. Blir plaget av det nå og da men når jeg ser hvor selvstendig, flink, sosial, god språklig og motorisk hun er så driter jeg i det. Vi sier ofte at barn kan ikke gjøre 2 ting på en gang. noen utvikler seg språklig, motorisk osv mens noen utvikler seg fysisk ( høyde og vekt) Kroppen er for liten til å kunne gjøre begge jobbene samtidig. ta det meg ro hun vokser snart. jeg har begynt å like høyden hennes. str 80 i høst, vinter, vår og sommer klær. jupiiiii minste brukte penger....hehe

håper dette ordner seg =)

Skrevet

dette var godt og lese :)

sønnen min på 16mnd er 80 lang og 9kg.. og fikk beskjed av helsesøster at han veide aaaaaltfor lite..fikk ekstra time i nov...

ble jo litt irritert for han er veldig aktiv,løper tilogmed.. men det ville hu ikke høre på..de har også sett på de felles møtene vi har der at han har jo alltid vært den som har vært mest aktiv...

han klatrer på alt som er,henter stolen sin for å komme opp og få tak i ting osv..

tror jeg skal ta meg en liten alvorsprat med hu neste gang jeg er der...

og han spise masse,og alt han får.. de fleste dagene spiser han lnesten like mye som broren på 5 år...

Skrevet

Å, det var godt å lese dette! Vår yngstejente er akkurat slik som det du beskriver, veldig aktiv og språklig/motorisk flink, men mye mindre enn sine jevnaldrende. Og hun spiser mye, like mye som storesøsteren sin på 3 og fetteren sin på 4. Men blir liksom ikke større, likevel (dvs vokser jo, men er fortsatt mye mindre enn de andre på samme alder).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...