Gå til innhold

Såre brystvorter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har nettopp fått baby og spurte meg etter råd, hun har så forferdelig såre brystvorter! Dette problemet slapp jeg, og er uten råd desverre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har slitt veldig med samme problem.

kjøpte salve på apoteket som jeg smurte på hele tiden, når jeg var hjemme gikk jeg allltid toppløs så de fikk masse luft. men ha det varmt så ikke brystene blir kalde.

nå har jeg vært sår i 3 uker og den ene er helt bra og den andre er bedre....=)

ønsk henne lykke til

Skrevet

hei.

hun kan prøve purelan brystvorte krem og/eller albueskjell... begge deler får man kjøpt på apoteket.

pluss at hun må luft tørke brystvortene etter bruk... he he. hørtes ut som klesvask d der. men du skjønner nok hva jeg mener.

lykkr til!:)

Skrevet

Hun kan prøve albueskjell som kan kjøpes på apoteket. De hjalp meg kjempegodt. Hadde sår som forsvant etter en-to dagers bruk. Hindrer at klær gnisser mot såre brystvorter, og holder vortene myke dersom det er skorper på dem.Viktig å ikke bruke de om natta-da blir det for tett, og kan føre til sopp... Desstuen skal de kokes en gang i døgnet.

Det går også å få igang utdrivningsrefleksen selv før babyen legges til. Da spares brystvorta for det intense munnarbeidet til bebbisen i begynnelsen.

Hun kan også prøve tvillingstilling for å avlaste brystet, slik at såre punkt på brystvorten får "hvile" under amminga. den er forklart på ammehjelpen.no. Der står det forresten mye om såre brystvorter.

Men det viktigste er å ha riktig ammeteknikk, så dersom sårheten ikke går raskt over, bør hun kanskje få hjelp til å legge til babyen riktig. Det kan ofte se helt riktig ut, men trenger en liten justering..

Og så trenger hun helt sikkert mye oppmuntring og støtte! Det vil gå over, og tilstutt blir det faktisk kos å amme!

Skrevet

Smøre med olivenolje! Det var det beste for meg, ingen salver eller albueskjell hjalp...

Skrevet

Jeg synes ammeinnlegg av ull er helt geniale. Såre brystvorter blir bra igjen på et blunk! Bare pass på at brystvortene er helt tørre før du legger innlegget på.

Skrevet

be henne kjøpe unguentum brystvortekrem fra apoteket. Hun an smøre seg med denne på brystvortene etter hver amming. Ikke farlig for babyen å få ddet i munnen heller, hvis han vil ha pupp rett etter smørning. Dn hjalp meg og mange andre jeg kjenner som har hatt samme problem. Husk, det går over...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...