moderen Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Nok en gang forvandles puppene mine til Saharas ørken i løpet av 14 dager etter fødsel... Og nå som jeg har pumpe, t.o.m., som det ikke skorter på sugeevnen hos... Ja, ja. Noen er bare ikke lagd for amming, sier de søte jentene på Nyfødtintensiv... Og det er vel meg, det da. Men jeg skal ikke deppe over det!! Kroppen min har gjort en kjempejobb, og Kalle T. får nesten mer kos enn han tåler... :-))))))))) Så dette var bare et lite hjertesukk, før jeg pumper meg for 10 ml for nest siste gang, og pakker puppene tilbake i normal C-cup...og kjøper NAN, så alt er klart, ikke sant!!!!!!!!
Reveenka Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Ikke depp! Dere to får masse kos likevel, selvom maten ikke kommer fra puppen! Jeg hadde ikke nok til den første, og det tok litt tid før vi skjønte hvorfor vesla var så lei seg hele tiden... Da maten endelig kom fra flaske, fikk vi det mye bedre begge to. Men jeg syns mange ganger det var tøft med "ammepolitiet", det skulle ikke så mye til før jeg følte meg mislykket... Kos deg med det lille mirakelet du har frembrakt! Det er heldigvis ikke ammingen som gjør oss til gode mammaer c",)!
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Kroppskontakten kan han få uansett. Gjør det som er minst strevsomt for dere. Det viktigste er at han får den næringen han trenger og at du får hentet krefter. Det vokser opp sunne og friske barn på mme også. Jeg holder på med mitt tredje... Og nå, når Theodor er seks måneder så har jeg plutselig fått mere melk. (Jeg har gitt litt hele tiden, men han har fått tillegg fra dag1) Du skal se at det skjer med deg når alt roer seg rundt dere... Og hvis ikke, skitt samma, det er ingen krise! Dere er jo uansett vitner til og deltakere i et mirakel. Hva spiller type melk for en rolle?
Ronja65 Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Ja, forstår ditt sukk moderen. Dessverre så blir det ikke så mye melk, hvis man er litt stresset, engstelig....dvs adrenalin hemmer oxytocin som er uttdrivningsreflex hormonet. Har du prøvet å håndmelke? Det kan det være lurt å gjøre hvis man ikke har så mye melk... Håndmelkning gir ofte en mer naturlig start og ligner mer barnets sugende en pumpen. Be jentene på intensiven vise deg.. eller ta en tur opp til barselavd så en jordmor kan vise deg. Hvis du tar tommelen, pekfingeret og langfingeret runt selve brystvorten. Trykker lit forsiktig, rundt om kring vårten. (eller knoppen, som den kalles nå:-) så kan du få igang utdrivningsreflexen naturlig. Når reflexen startet og melken har runnet til, så kan du forsiktig prøve å håndmelke ut melken. Etterhvert som du trent lit, så kan det være at du synes det er enklere. Etterhvert som det blir mer melk, så kan pumpen være fin å ha... Men tonetrollet har et poeng.... det er ingen krise, hvis du ikke får det til.. Du er en fantastisk moder, som vært med om en masse press.. de siste måneder...Du skal se at han vokser opp til en stor og stark gutt...uansett om du kan amme han etterhvert eller ikke. klemz
Dream Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Frustrerende ja, men synes du skal være stolt av deg selv. Dere har vært igjennom en utrolig tøff tid. Du har forsøkt - IKKE slit deg ut. Han vil klare seg fint på NAN og det er da mye viktigere med all kosen og nærheten du gir i massevis. Så kos deg heller og nyt stundene sammen, pakk puppen inn - og gjør det som kjennes riktig ut for deg.
Karomamma Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Kjære moderen! Jeg kan bare signere på alle over som sier "Ikke slit deg ut"! Vær fornøyd med at du har prøvd og vit at barnet har det like bra med NAN. Vi hadde også frøkna på intensiven og strevde hele tiden med å få til amminga. Jeg hadde nok melk, men hun klarte ikke å suge fordi hun var så liten. Pumpet og pumpet til jeg så mannen med ljåen. Da vi kom hjem, fortsatte jeg med pumping, ammeforsøk, flaske, pumping, nedfrysing, ammeforsøk osv. osv. Sånn gikk døgnet og uka. Etter 2 mnd sluttet jeg med pumping og ammeforsøk og begynte med NAN. Hverdagen gikk fra helvete til himmel på én dag. Men... skjønner godt hva du sier om ammepolitiet. Jeg har fremdeles - 15 mnd senere - problemer med å fortelle folk at jeg ikke ammet, det er liksom litt annenrangs. Jeg er glad jeg er moden mamma! Har ofte tenkt at hvis jeg hadde vært 20, hadde jeg nok ikke turt å sette ned foten og si "nok er nok". Hvis det er en trøst så kan jeg fortelle at frøkna er veldig knyttet til mammaen sin selv om hun ikke har ligget ved puppen! Også så greit at pappaen eller andre kan ta henne om natta, da gitt Lykke til!
♥Snulder Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Ungene vokser opp på NAN og!!! Jeg har følt på frustrasjonen mange ganger når det gjelder amming... men fant etter hvert ut at jeg ammer så lenge jeg kan... punktum... orket ikke stresse!
Trollmora Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Jeg skjønner at du gir opp når det blir så vanskelig. Har allikevel ett par tips til deg. Mange jordmødre har tilleggsutdanning i akupunktur. De kan trigge punktene som setter produksjonen i gang. Fotsoneterapi: Masser seg selv eller få mannen til å hjelpe deg. Punktet i roten av tå 2 og 3, ett område på ca 3x3 cm. Ofte er dette punktet øm, smør med litt krem/olje slik at du får gnidd med "gode" bevegelser. Sist men ikke minst så er det medisinsk hjelp å få. Primperan er et kvalmedempende preparat som øker melkeproduksjonen kraftig. Har ingen bivirkning for den lille. Hør med barnelegen om du kan få respt på dette for ca 14 dager. Synes det er trist at man vet om flere muligheter for å øke melkeproduksjonen, men ikke opplyser om det. Når det er sagt: Du er uansett verdens beste mor for ditt barn! Om du velger det ene eller det andre så er det ditt valg og du trenger IKKE forsvare dine valg. Lykke til:o)
ettbarnsmammaen Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Jeg føler med deg når du nå kommer med dette hjertesukket! Hvis ammingen ikke går som den skal, blir man fortvilet! Det ble også jeg da jeg oppdaget at jeg hadde et barn som fra første stund bare sovnet ved puppen og ikke suget som hun skulle. Jeg hadde melk, men produksjonen tilpasser seg jo etterspørselen. Har strevet veldig i over sju måneder, men siden jeg i utgangspunktet hadde melk, var jeg fast bestemt på at jeg ville prøve helt til det eventuelt absolutt ikke gikk lenger. Har hatt mange problemer underveis, men har hatt troen på at det ville gå bra til slutt. Har du vært inne på ammedebatten? Det er mye bra kompetanse ute og går der. Jeg har lest at melken kan utebli i enkelte tilfeller, men det går jo an å sette inn et lite innlegg der og se hva slags råd du får. Kanskje noen ikke er ”lagd for amming,” som du sier, men da bør man kanskje prøve å finne ut hvorfor? Jeg har i det siste tatt et krydder som heter bukkhornkløver (fenugreek.) Det har gitt meg mer melk enn jeg noensinne har hatt. Du kan lese om det på disse linkene: http://www.breastfeeding.com/all_about/all_about_fenugreek.html http://www.breastfeedingonline.com/fenugreek.shtml http://www.kellymom.com/herbal/ref/herbs_f.html Men, uansett om det blir pupp eller NAN, det viktigste er at barnet blir mett og at mor og barn har det bra. Ønsker dere i hvert fall lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå