hemmeligvemmelig Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Søte mamman min har fått påvist cøliaki, og jeg har jo ingen oppskrifter som passer til slikt. Finnes sikkert masse på nett, men jeg tenkte å spørre noen kloke hoder her om dere vet om noe som er både glutenfritt og godt? Tar i mot oppskrifter på hva som helst, hun må jo spise når hun kommer på besøk!
Alba44 Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Bor du langt fra Sverige? Mye bedre utvalg i glutenfrie varer der. Ferdige melblandinger til brød,kaker,paier osv. Har dessverre ingen oppskrifter til deg... Lykke til!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 Se på TORO sine sider! Søk på cøliaki, det er MASSE hun faktisk kan spise! Finnes melblandinger på helt vanlig matbutikk, både grov og fine! Pasta får du visst kjøpt på helsekost.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 suksessterte kan lages av kokosbunn hvor du bytter ut hvetemel med potetmel, , bruk cøliakisidene, der står det mye fint, mange plasser bytter de likt hvetemel mot glutenfritt mel dette blir kræsj. for å få glutenfrie kaker luftig så bland glutenfritt mel halvt om halvt med potetmel. ellers kan du servere gele med frukt og vaniljesaus, du får også kjøpt ferdig poser til toro med vaffel og div kaker, dette er greit å, husk at når baker glutenfritt så er deigen med flytende og klissete enn hvetedeig om du prøver å lage den fast får du steinklumper av kaker.så gå til innkjøp av formfett på boks
hemmeligvemmelig Skrevet 13. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2006 Takk takk alle sammen får hamstre litt neste gang vi er i sverige, må besøke svigerinne da så det blir ikke alt for ofte... haha
Sassy. Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Mamman min har også cøliaki. I frysedisken på butikker er det ofte frosne kaker,og der er det både daim-kake,ostekake,suksess-kake og snickers-kake som fåes glutenfritt (ikke alle butikker har,men de fleste har daim-kake etter min erfaring). Ellers kan jeg gi deg en utrolig god og lettvint kakeoppskrift Yoghurt-kake : 2 bokser fløte 2 store beger melonyoghurt 100 gr sukker 8 plater gelantin 1 boks fersken til pynt Pisk fløte og sukker til krem,og bland inn yoghurt. Legg gelantin-platene i vann en stund,og knepp ut vannet etterpå. Smelt på lav varme (på komfyr). Når gelantinen er helt smeltet og flytende (neste som vann),blandes det inn i det andre (best om en blander inn gelantinen mens den går i maskinen (håndmixer eller annen maskin) på rolig-medium tempo for å unngå gelantinklumper. Så legger du halvparten i en rund springform,og deler opp noen fersken og strør over (husk å tømme av væska til ferskenen),legg resten av "kremen" oppå,og pynt til slutt med fersken på topp. Kaka er lagd på 10 minutt ! Meeeen,den må stå i kjøleskapet en del timer før den spises (bør lages kvelden i forveien). Og kaken har en tendens til å "smelte" litt og flyte utover fatet når den har stått i romtemperatur lenge,så det er best å sette i kjøleskapet når folk har forsynt seg (da snakk om 4-5 timer i romtemperatur da ;-D) Dette er en nydelig god kake,som er frisk og god. Og ferskenen kan byttes ut med andre frukter om en heller vil ha noe annet (feks fruktcoctail,jordbær om sommeren....)
Maud Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Jeg har vært samboer med en med cøliaki i fem år. Har prøvd meg frem en del. Liker ikke smaken på Toro (tror jeg det er, i hvert fall nokså store røde og gule bokser som selges på Ica og andre vanlige matbutikker). De mindre hvite eskene med røde detaljer er mye bedre! Det er et svensk merke og er billigere i Sverige enn i Norge, men du finner det på norske helekostbutikker. Jeg har funnet ut at kaker med bakepulver funker bra med det melet, bytter bare hvetemel med glutenfritt og har i litt ekstra bakepulver. Gjærbakst er langt verre, det blir tungt og ikke særlig godt. Derfor kjøper jeg ferdig glutenfritt hos bakeren hvis jeg skal bake boller til barna f.eks. og så får gubben glutenfritt. Ellers er det viktig å sjekke alle innholdsfortegnelser. Det er utrolig hva det kan finnes hvetemel i. Mange bakere og noen butikker selger glutenfrie brød, kaker og annet bakverk. Knekkebrød, kjeks osv finner du i helsekostbutikker. Sverige er et bra tips, bedre utvalg og langt billigere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå