Gjest Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Jenten er 7 uker og får ikke til å legge henne på dagtid. Sover da kun oppå meg eller i bilen. Fått beskjed å gradvis avvende av hs, men hun gråter noe så grådig. Meningen er jo å gå bort å roe hun etter 2-3 min hvis hun gråter i sengen, men hun roer seg ikke. Har ikke samvittighet til dette.. Sp.m. er altså..gikk det over av seg selv...når? Måtte dere avvende eller hva?
Tibra Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 Hei! Akkurat sånn var mitt lillegull også! Helt umulig å bare prøve å roe han uten å ta han opp - endte bare i hysterisk gråt! Har ikke vært interessert i å la han ligge å gråte sånn, synes han har vært alt for liten for å bli bortskjemt, har derfor gidd han all den kroppskontakt han har hadd behov for. Dette har innebært at han i de 2 første mnd alltid sov oppå magen min halve natta, siden han var umulig å roe i sin egen seng etter første ammeøkt om natta. Nå er lillegull 3 mnd og sover fint opptil 9 timer uten pupp i sin egen seng om natta. Og våkner han for pupp så sovner han med en gang etterpå i sin egen seng. På dagtid foregår fortsatt en del av lurene oppå meg (i motsetning til ALLE for kun 1 mnd siden), men han kan også i mye større grad enn før ligge alene å sove feks på et teppe på sofaen eller i vogna. Tror det går seg til etterhvert for deg også! Hun er så liten og fortjener å få den oppmerksomheten hun tydeligvis så sårt trenger synes nå jeg (uten at jeg er noen ekspert da...har bare fulgt min egen magefølelse...)
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 har hatt to barn som er slik jeg.. sov i mine armer på dag tid.. størsta sov hele natten igjenom fra hun var 6 uker.. men sov bare i armene på dagen.. drev på med det lenge.. sista no var slik et halv år.. gikk og gikk med henne.. dag ut og da inn.. men til slutt så villa hun ikke det mere.. ble en drøm å legge ned om kvelden og på dagen.. bare legge henne med i sengen og hun sov.. så det går over..
Guttemamma til tusen :) Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 jeg bytter meg selv ut med bamsen etterhvert...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 Slik var min også til ca 2 mnd...likte best å sove på meg...også om natta:p Farmor fortaltye meg at alle hennes 7 (!) barn også var slik...måtte sitte i gyngestolen de 3 første mnd med alle!!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 jenta mi var slik, mye pga kolikk. så jeg bærte henne.. hun hengte på meg i slynge så i sjal å så i MT, ble bedre etterhvert. tror hun trengte all den kroppskontakten.. nå er hun 6 mnd sover alene hele natta, å leker greit for seg selv. men bære ofte enda, men mest fordi vi liker det og det er praktisk sjekk tettinntil.com
mai mammaen til to Skrevet 4. september 2006 #7 Skrevet 4. september 2006 datteren min og var sånn...hun ville bare sove på fanget mitt... eller på magen min..og jeg må innrømme at jeg likte det... så jeg lot henne gjøre det... men etterhvert så gikk det over..hun sovner ikke enda alene i sengen sin (det skjer sjeldent) men hun sovner med engang legger henne til puppen eller bysser..når hun har sovnet kan jeg legge henne i fra meg i sengen, vognen eller korgen...
mai mammaen til to Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 glemte å si at det ordnet seg selv... tror ikke du skal tenke på det jeg..
Vertigo Skrevet 4. september 2006 #9 Skrevet 4. september 2006 Eldstejenta her var slik, og jeg bar og bar. Oppdaget bæresjal, og kjøpte det, men fikk ikke helt dreisen på det. Og hadde jo bare ei, så da hadde jeg tid til å bare sitte der/ligge med henne på/med meg. Nå med nr to hadde jeg lest mer om bæringens gleder, og hadde anskaffet et elastisk bæresjal før hun ble født. Der bodde hun de fire første mnd. Hun sov der om dagen og kvelden, og i sengen ved siden av meg om natten. Vet egentlig ikke om hun hadde samme veldige behovet for kroppskontakt som storesøsteren, men vi trivdes begge med sjalet. Rundt fire måneder begynte jeg å legge henne en del i vognen, og hun har etter det alltid lett roet seg der. Storesøsteren har alltid behøvd noen i nærheten for å sovne. Men husker ikke akkurat når det gikk greit for henne å sove uten å ha kroppskontakt. Gikk vel litt gradvis. Vi gjorde i alle fall ikke noe spesielt for å få det til. Hvis det ikke er noe problem for deg/dere å gi henne all den kroppskontakten hun vil ha, så ville jeg bare gitt henne den. Hun er alt for liten ennå til å kunne både skjemmes bort og å få "dårlige" vaner som det er umulig å endre på. Gråt er babyens eneste måte å kommunisere at ikke alt stemmer på, og jeg tenker at da er det vår oppgave som foreldre å finne ut hva som ikke stemmer, og gjøre noe med det. Men et bæresjal - gjerne elastisk - anbefales på det sterkeste. Da får du beveget deg selv om du må holde babyen. Du finner masse mer info om dette på www.tettinntil.com. Et par sider som selger sjal er www.krusedull.net og www.lotusbarn.no
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 En del helsesøstre er temmelig opphengt i de 70-talls-reglene om at barn skal få mat, oppmerksomhet og kos etter faste skjema hvis ikke blir de bortskjemt. Ikke bry deg om det. Det er ikke EN løsning på hvordan man gjør det. Barn og voksne er forskjellige. Du kjenner ditt barn best og vet hva som er riktig for dere Gi all den kroppskontakt hun ønsker hvis det ikke er et problem for dere. Dette går over av seg selv. Sats på bæreutstyr (se www.tettinntil.com) så får du gjort mye samtidig som du gir kroppskontakt; turgåing, kafe-besøk, shopping, husarbeid (?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå