Gå til innhold

Samværsrett???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan besteforeldre kreve samværsrett med barnebarna sine?

Er det noen juridiske bestemmelser som støtter opp under dette?

Kan vi nekte de å møtes? I vårt tilfelle, som er ganske hårreisende er det best for barna og ikke ha noen som helst kontakt med det ene "settet" med besteforeldre - er det noen måte vi kan kvitte oss med de 100%?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette hørtes ikke bra ut.

Jeg vet ikke om de kan kreve det, vil tro det er dere som bestemmer, men vet ikke.

Kan jeg spørre hva som er skjedd? Siden du er anonym likevel:)

Kanskje du skal spørre på skravle eller kranglsesiden? Bare bytt nick for å være anonym på skravle.

Skrevet

Nei det kan de ikke. Besteforeldre har ingen rettigheter.

Skrevet

Takk for svar! Har snakket med både familievern kontoret og barnevernet og fått dette bekreftet... Har fått anbefalt å politianmelde forholdet og få voldsalarm, men det synes jeg hørtes fryktelig ut... Jeg håper bare at de det gjelder kan respektere at vi ikke ønsker kontakt. Jeg tørr ikke å fortelle hva som har skjedd, dette er offentlige personer så det er litt sensitivt... :-( Men ingen hyggelig situasjon.

Men takk for svar ihvertfall! :-)

Skrevet

Hei! Syns bare jeg ville si at hvis du har fått anbefalt av familievernkontoret og barnevernet å anmelde forholdet, burde du nok gjøre det selvom det føles fælt å gjøre det "mot" familien. Men de har tydeligvis opptrådt på en måte som forsvarer det, og det er vel mye verre? Hvis de ikke viser dere respekt og omsorg - men tvertimot opptrer "kriminelt"(?) trenger dere ikke være lojale mot dem? Og hvis det skulle bli flere problemer i etterkant, kan det kanskje være en fordel for dere at forholdet er anmeldt?

Husk hvertfall at selvom du ikke vil fortelle "Hvermansen" om det som har skjedd, så har ikke offentlige personer krav på noen automatisk beskyttelse mot anmeldelse hvis de gjør ulovlige ting.

Skrevet

Hei igjen. Bare jeg som var den anonyme som lurte på hva som hadde skjedd. Trodde kanskje det var en liten "fillesak" jeg kunne gi deg råd i, men nå skjønner jeg jo at det ikke er det.

Uff, det høres virkelig ikke lett ut. Lykke til videre.

Skrevet

Hei igjen! :-) Nei, dette er desverre ingen fillesak. Eller, i utgangspunktet så var det det, men dette er en sak som har utartet seg over flere år - og som disse besteforeldrene har dratt inn den lille babyen vår i. Jeg har nå vært i kontakt med både barnevern og politi. Har ikke anmeldt forholdet formelt, men informert om det. Føler meg tryggere nå. Og disse menneskene får nok desverre ikke bli kjent med det nydelige barnebarnet sitt.

Takk for støtten! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...