Gå til innhold

Er babyen deres mest "fysisk" eller "verbal"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på sju mnd snakker og pludrer ikke så mye. Han smiler mye, men lite latter, egentlig. Når det skjer noe morsomt, gaper han bare, hehe.

Men han er mye mer fysisk aktiv da. Åler seg rundt, har ikke ro i ræva, og reiser seg ved stuebordet!!!

Mon tro om det betyr at han går tidlig, men begynner å snakke sent?

Hvilke "type" babyer har dere? Og tror dere det er påvirkning fra oss som gir den ene eller den andre typen, eller bare er de sånn?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt på 10,5 mnd og han er helt klart mest verbal. Ler, hyler, roper, pludrer, babler, durer, sier "der" og en masse andre lyder i ett kjør:)

Samtidig er han svært aktiv fysisk sett, åler rundt i full fart og ligger aldri rolig. Kan godt studere noe, men ligger da samtidig og spreller. Det har han gjort så lenge han har vært i stand til å røre seg. Grunnen til at jeg alikevel mener han er verbal er fordi han er litt sen når det gjelder motorisk utvikling. Kan ikke krabbe (er ikke oppe på alle fire en gang), reiser seg ikke osv.

Tror ikke jeg påvirker han veldig i den ene eller andre retning. Prater masse med han, samtidig som jeg er mye med han på gulvet og "trener". Tror nok arv spiller en rolle da. Hverken jeg eller sambo var særlig tidlig ute fysisk. Men veit ikke om vi var spesielt skravlete heller da:)

Skrevet

Min prinsesse på 7.5 mnd er som din prins :-) Hun gjør ikke så mye ut av seg verbalt, men responderer med smil og mimikk som viser at hun er engasjert og følger med på alt som blir sagt til henne og det som skjer ellers. Hun kommer jo med noen grynt innimellom men det er ikke snakk om storpludring eller hvin...det skjer av og til. Får henne til å skratte/brumme hvis jeg herjer med henne og helledussen kor skjønn hun er da :-) Motorisk så er hun veldig aktiv, har alltid vært sterk og i dag gikk det fremover på alle fire for første gang. Har stått og rugget på alle fire et par uker og i dag knakk hun koden :-) Stimuli har selvsagt mye å si for et barns utvikling både verbalt og fysisk mens personligheten ligger i bunn og er også avgjørende for hvordan en person blir.

Storesøster på 5 år var mye mer aktiv verbalt og tidlig ute med språk, det ser jeg på videofilmer fra hennes småbarnsperiode. Hun var over 9 mnd før hun krøp, så kanskje du har rett i dine antakelser?

Hadde vært artig å høre andres erfaringer også....

Skrevet

Er naturlig at de som er veldig fysiske er senere verbalt og omvendt:-)

Et barn i en sånn utvikling som de søte små konsentrere seg om en ting om gangen.F.eks et barn som har begynnt og prate litt,stopper ofte opp i språkutviklingen en stund om h*n holder på å lære seg og gå:-)

Vår gutt er veldig fysisk av seg!

Han ålte seg når han var 4 mnd,sto på alle fire når han var et halvt år,reiste seg i sengen når han var 7 mnd og går mellom stoler og bord nå i en alder av 8,5 mnd....

Han har alltid vært sparsommelig med bablelydene...Lo tidlig,men ikke så ofte..Han smiler mye og er vedlig sosial,men det blir mye hyling,skrikelyder o.l i stedet for pludring...

De siste dagene har han faktisk vært litt mer "snakkesalig" av seg,men nå holder han ikke på og lære seg noe nytt fysisk da:-)

Men en vilje av stål og et temperament som ikke ligner noen ting blandet med en stahet uten like,har ført han opp og frem i livet..He he...

Og det skal nok komme han til gode.

Men jeg som sliten mamma kunne mange ganger ønsket seg en som var treeeg fysisk og bare lå på ryggen og bablet..;-)Hi hi

Skrevet

Har ei tulle på snart elleve måneder og hun er like aktiv på begge områder. Helsesøster kommenterte på timånederskontrollen at hun var kjempetidlig ute både motorisk og språklig. Hun prater som en foss (både lyder og ord) og farter rundt som et jetfly! :o)

Skrevet

Jenta vår er både fysisk og verbal.

Men hun var veldig tidlig ute fysisk, reiste seg opp, satte seg opp og krabbet før hun var 6 mnd (ålte seg da hun var 4,5 mnd). Nå har den biten stagnert litt, dvs hun står alene og går med gåbilen, mens hun begynner å få ganske mye "språk". Borte, tittei, pappa, mamma, bæ, kykilyky, takk takk, hei, hadet.

Hun er forresten snart 10 mnd.

Vi har ikke gjort noe for å påvirke den ene eller andre veien.

Skrevet

Min har gått litt i perioder, tror jeg. Nå er han 10 måneder, og er vel både verbal og fysisk..helt propell i både munn og kropp til tider..

Men han var i hvert fall veldig verbal rundt 2-3 - månedersalder. Jeg husker jeg ventet og ventet på at han skulle gripe tak i leker og sånn, men han lå bare og fektet etter dem og pratet masse til dem.. Og så plutselig begynte han å bli veldig interessert i lekene og klarte å få tak i dem og plukke på dem, og i den perioden var han ikke så veldig pratsom..

Skrevet

Jeg synes babyen min på 5 mnd er mest verbal, han ler og smiler mye og pludrer mye, synes han er litt lat med å snu seg fra rygg til mage osv, men han klarer det, han bare synes det er kjekkere å ligge å mase virker det som, men det er jo så vittig å høre på ham:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...