Gå til innhold

Og barnebøker da???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker dere sjøormen Ruffen eller? Bare såååå skjønn! Og en merkelig bok som het Fresi Fantastica?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takket være Ruffen kommer årstallet for slaget på Stiklestad til å sitte spikret i hukommelsen for alltid: 1030!

Husker Fresi vagt, bare. Var en skikkelig bokorm som liten, og leste alt jeg kom over.

Skrevet

Elsa Beskow sine bøker er nydelige.

Tante Grønn, tante Brun, tante Fiolett og onkel Blå:-)

Så husker jeg Alle barns eventyr (Høy, smal bok med de kjente gamle eventyrene) illustrert med flotte tegninger av Feodor Rojankovsky. Jeg gikk i barnehage når jeg var liten og husker at vi alltid gledet oss til vi skulle lese om "Gryta som ikke ville stoppe", "Den bittelille kona", "Den stygge andungen" og mange flere....Jeg kjøpte den boka til eldstemann og vi klarte å slite den ut, nå har jeg kjøpt en ny til Hannah og gleder meg til hun blir litt større så vi kan lese. Det er så utrolig koselig. Jeg har noen bøker med regler og rim og de har vi begynt å lese, hun elsker det og blir helt vill når vi setter opp tempoet i reglene.

Skrevet

Ruffen kan ikke jeg huske.....er jeg for gammel eller?

;-/

Skrevet

Ruffen og Fresi Fantastica husker jeg godt (medlem av bokklubben må vite...) Yndlingsboka mi het "Kjersti". Den leser jeg stadig vekk omigjen... Elsket Tove Janson! Har bestandig vært en grådig bokorm, men som sagt er ikke armene mine lange nok lenger... Nå har jeg kjøpt briller så nå skal det bli bokhøst!!! Lese-stygga etter studietiden er vel også over nå? Kanskje lese både Mummibøkene, Pelle og Proffen og Kjersti på nytt... pluss noe krim og og og og... Nå ble jeg ivrig gitt. Leselysten skikkelig på plass!!! Takk moffi!

Skrevet

Kjenner hverken til Ruffen eller Fresi fantastica. Er jeg for gammel til å huske de?

Her ble det lest Bobsybarna, Lykkebarna, Hardyguttene (frøken detektiv likte jeg aldri) og en serie med 3 søsken en kusine og en hund husker selvsgt ikke hva den hete.

Men bøkene jeg absolutt kan lese om igjen og omigjen er Ina serien.

Har etterhvert klart å skaffe meg hele serien og det er min store lese skatt.

Skrevet

Leste alt, jeg også... Frøken detektiv, Enid Blyton (5 og 7 - seriene), Evi Bøgenæs, alt jeg kom over av GGP (Gyldendals Gode Pikebøker :-) , SÅ gammel er jeg!), Bobsey- og Lykkebarna var litt kjedelig, men det glei ned... Pippi, Emil, og Ole Aleksander, Aurora og Lillebror og Knerten...

Ruffen husker jeg, men tror det var småsøsknene mine som hadde den... Som helt liten var det Elsa Beskov, Teskjekjerringa, Ole Brumm, og en bok av Astrid Lingren som het Per Pusling, som inneholdt den og andre korte historier... Vakkert!!!

Skrevet

He, he.. Jeg likte faktisk Bobseybaran kjempegodt jeg da. Og Gulltopp!! Har en søster på 2 år eldre enn meg og hun mente alltid at jeg var helt håpløs... Hekta på dårlig amrikansk trash i tidlig alder ;-)

Men noe skikkelig husker jeg jo også da. Knerten, Guro, Aurora, Mormor&de 8 ungene... Mamma tok vare på alle disse for meg og jeg har nå fått de til mine barn. Herlig! Har lest alt på nytt igjen for min 6-åring. Hun likte det og jeg storkoste meg. Vi hadde en lang periode hvor legging tok litt tid for mamma bare måtte lese et kapitel til ;-) Men nå er vi tomme så det er vel på tide å la henne få lese litt mer av dagens bøker igjen...

Skrevet

eh.. Bobseybarna skulle det selvsagt være... Her sender jeg innlegg før jeg leser igjennom de ;-)

Skrevet

Lifa og Eline!!!

Fresi Fantastica er det ikke så farlig med, men Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme... Den må du bare ta igjen!!!

Skrevet

Marens lille ugle!

Mannen som hadde en sjørøvermamma!

Brita og Silver- bøkene

og ja; Lykkebarna, Bobseybarna, Hardy-guttene og Frøken detektiv

Og så må jeg bare ta med (leste den for de store barna mine, så det er litt juks for den er for ny) "Sover du ikke Veslebjørn?" Den må dere bare lese selv og etterhvert for barna... Verdens nydeligste, varmeste og rørende godnattbok! Jeg gråter hver gang jeg leser den!

Skrevet

tonetroll2

skal ta det opp med gubben, han jobber som pedagogisk leder i en av barnehagene i bydelen her vi bor, må høre om han kjenner til den.

Må le litt når jeg ser du nevner Sover du ikke veslebjørn.

Det var en av barselsgavene vi fikk, hun vi fikk den av har lest de for sine jenter og synes den er kjempeflott.

Kommentaren fra min mann"det er en av de jeg har tenkt å kjøpe".

Glemte å nevne Britta og Silver bøkene. Jeg har/hadde bare en men venninda mi hadde fler så jeg lånte av henne.

Skrevet

Britta og Silverbøkene, ja...de hadde jeg glemt;)

Men den der Fresi Fantastica..tenkte meg vel at det ikke var mange som kjente til den. Husker at jeg som liten stusset over både innholdet og tittelen, liksom, men skjønner jo nå, Tonetroll, hvorfor vi hadde denne boken. Bokklubben selvfølgelig!!!!

Men Ruffen er bestemt supersøt. Og Barbapappa, da! Og Babar. De elefantene i dress:)

Veslebjørn har jeg til mine egne barn og HC. Andersens eventyr er vakre. Også alle Gubben Petterson er selvsagt et "must" for små nysgjerrigperer. Bare så skjønne tegninger, da!

Akkurat nå leser jeg Britt karin Larsen. Veldig lettlest for folk i ammetåka. De usynliges by, De som ser etter tegn, og Sangen om løpende hester, er en spennende triologi bygget på Norges behandling av tatere og sigøynere i etterkrigsårene.

Ellers var Rosenrød og Liljehvit tykk og deilig og lettlest, men her tør jeg ikke si mer, for listen over gode bøker når man tenker seg om mer enn 10 sekunder er laaaaaaaaaaaaaaaaaaang;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...