Gå til innhold

Krybbedød og brukt madrass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ett innlegg som omhandlet krybbedød, stod det noe om at barnet ikke skulle bruke brukt madrass...

Har lest endel om årsaker til krybbedød, og forsøker å følge alle rådene. Men kan ikke si at jeg har lest noe sted at barnet ikke kan bruke en brukt madrass. Vi har jo vært så heldige å få arve mye, blant annet madrass.

Nå har jeg begynt å fundere på om vi må ut og kjøpe ny madrass...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden de ikke vet 100prosent sikkert att madrass og krybbedød hører sammen valgte jeg å kjøpe nye madrasser ikke arve. En billig livsforsikring til det kommer ny forskning.

Skrevet

Det var noen som hadde en link til en eller annen undersøkelse de hadde gjort på New Zealand. Og der mente de å ha påvist at krybbedød i hovedsak skyldes gasser fra gammel gulp og urin som utsondres fra brukte madrasser. Så den førstefødte som får ny madrass hadde lav % av krybbedød, nr 2 som arvet madrassen litt høyere prosent og den 4. som brukte madrassen hadde høyest % av antall som døde i krybbedød. De mente også at når man begynte å legge babyene på ryggen så gikk krybbedøden ned fordi babyene da puster inn litt mindre av de gassene. Det er så utrolig mange meninger så man må nesten bare gjøre som man vil selv. Jeg kjøpte skumgummimadrass til vugga, fikk mange kommentarer på det, men det går sikkert fint. Hadde en madrass jeg kunne arvet men den var 30 år gammel så det syntes jeg ble litt drøyt. Skumgummimadrassen kostet ca 130 kroner i vuggestørrelse. Tror kanskje jeg ville kjøpt ny madrass, men hadde kommet veldig an på hvor mange år den var brukt og hvordan den så ut.

Skrevet

Det har i alle fall kommet opp mange ganger at avgassene fra brukte madrasser (gulp, urin, oppkast osv) kan avgi gasser. Det er minst fare mellom søsken, men større farer mellom familier. En vanlig skumgummimadrass kommer på 100-200 kr & den kan du kutte opp i den størrelsen du trenger. Vi brukte en ny skumgummimadrass til vugga & kurven, men kjøpte en madrass på jysk til sprinkelsenga. Vil ikke ta sjansen på avgasser og slikt. Har alltid tisselaken på senga (heldekkende) slik at madrassen er beskyttet mot gulp,urin osv. Da bruker jeg den med god samvittighet hvis jeg får flere barn.

froggi :)

Skrevet

Jeg trodde at dette med brukt madrass var i forhold til midd og slike ting..

Hva med å ta en telefon til landsforeningen for krybbedød som en gjorde tidligere her angående myggnetting/helseteppe foran vogna?

Skrevet

Takker for tipsene jenter!

Jeg var rett og slett ikke klar over dette, jeg.

Har jo tisselaken på madrassen, og har også vasket trekket...

Men nå blir det vel en ny madrass i løpet av uka! Vil jo bare det beste for gutten vår... :-)

Skrevet

Det er (i følge en stor forskingsundersøkelse i USA) 8 ganger større sjanse for krybbedød om man bruker brukt madrass fra en annen familie. Om man bruker brukt madrass fra søsken øker risikoen med 4 ganger. Så da er det jo greit å ha ny madrass:-)

Skrevet

Har ikke vært på hjemmesiden til Krybbedødforeningen før, jeg...

Har bare lest de brosjyrene man får utdelt ved svangerskapskontroller og på helsestasjon etter fødsel. Men det stod ingenting om brukt madrass, heller ikke i brosjyren til Krybbedødforeningen...

Derfor er jeg så glad for at jeg kom over det på siden her... Jeg vil som sagt det beste for gutten vår, så da blir det helt klart en ny madrass. :-)

Skrevet

Tar jeg feil når jeg tror at det ikke er anbefalt med skumgummimadrass heller?

Skrevet

Leste artikkelen til Krybbedødsforeningen som ble henvist til her... Der stod det at de ikke tok standpunkt til hvilken madrass som var best...

Skrevet

vi bruker den som eldste mann brukte..

Den blir jo støvsugd, så tviler på det er farlig ja.

Skrevet

Dano.

Hvordan kan du neglisjere det som blir henvist fra landsforeningen mot krybbedød. En ting at du ikke følger rådene deres , men hvordan kan du tvile på dem?

Skrevet

guuuuuuuuuuuuuuud anonym, landsforeningen mot krybbedød meg i ræva..............

Det er vel opp til meg hva jeg gjør og ikke gjør eller hva?

Jeg tviler på akkurat det jeg vil jeg.:-)

De sier man ikke skal det er greit, og de som vil følge det er greit, men jeg får vel lov å bruke madrassen til eldstemann til minsten og eller?

Skrevet

Da leste du ikke tråden min godt nok.

"En ting at du ikke følger rådene deres , men hvordan kan du tvile på dem?"

Jeg bare spurte om du mener de tar feil, siden du så sterkt går ut mot det i tråden her.

Skrevet

JEg bare tviler på de, for de sier en ting først og så er plutselig ikke det farlig alikevel, og så er det noe nytt som er farlig... osv osv osv.

De ombestemmer seg hele tiden, derfor synes jeg ikke de er troverdige nok...

Dessuten bruker de smakløse metoder for å få støtte, deriblant ringer de til høygravide og nybakte mødre og bruker ufine toner når man sier man ikke vil støtte de.

--- sitat----- JAJA håper du ikke vil angre på at du ikke støtter oss da----------

Derfor

Skrevet

Akkurat det med ufin tone på telefon"selgerene" er jeg helt enig i.. Noe så smaksløst.

De har ringt her ca èn gang i mnd helt siden jeg ble gravid. Får jo klump i halsen og småangst etter hver gang jeg har snakket med dem. Sist gang så ba jeg dem slette meg fra listene deres, for nå var jeg lei av å bli minnet på at jenta kan dø uten at jeg kan forhindre det. Tar selvfølgelig alle forhåndregler ellers.

En gang sa jeg til dem at jeg ikke syns det var noen behagelig samtale/evne siden jeg var gravid og da sa, frekke mannen, at da burde jeg jo hvertfall støtte dem ,for jeg ville vel ikke at barnet mitt skulle dø..

Akkurat dette er noe jeg brenner veldig strekt for.

Skrevet

Hmmmm Dano.

Her føler jeg for å svare deg jeg. Jeg er fullstendig enig i at det er dårlig gjort overfor nybakte mødre og andre for den saks skyld at foreningen ringer å bruker disse metodene for å få støtte.

Men når det er sagt så vil jeg også si at det arbeide de gjør og det forskingsresultater de sitter på er meget truverdige og godt dokumentert.Du skal vite at for de som faktisk opplevd å miste et barn i krybbedød så er denne foreningen en suveren støtte og de føler nok at det arbeidet de gjør er meget viktig. Spesielt det å nå ut til andre med informasjon om risikofaktorene. Jeg tilhører et nettsted hvor det er bare engleforeldre og der er det tross alt en del som mistet i krybbedød. Det finnes ingen der som tviler på at deres dokumentasjon er feil ihvertfall.

Skrevet

Jeg ville kjøpt ny....ikke nødvendigvis pga krybbedød faren, men også pga ryggen..en madrass er jo som et par sko og den skal "ligges" inn av den som eier den:) Synes det er greit å gjøre alt jeg kan av det vi vet i dag for å motvirke krybbedød så derfor har altså i alle fall vi valgt å kjøpe ny madrass.

Skrevet

De har helt aalreite allergisikre madrasser paa ikea. Koster under 200kr, og kommer i flere stoerrelser. Vi er veldig fornoeyde! Anbefaler absolutt ikke saanne kokosmadrasser, vaar mugnet paa mindre enn 2mnd!!!

Skrevet

Du må gjøre som du vil, selv synes jeg at dette er hysteri og "ekstra forhåndsregler". Samme med madrasser som piper osv, alt spiller opp under angsten vi har for å miste barna våre, den må vi lære oss å leve med uansett.

Skrevet

Jeg skal vaske madrasssen som 4 har brukt før og ha den ute i -grader eller eventuelt i fryseren i et par dager.

Jeg synes det er ofte at nye ting blant annet madrasser lukter, så trur ikke de helt nyutpakka av plastikken er best heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...