Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Med tanke på jobb og oppholdstillatelse. Alle vet jo at UDI er noen stae folk, som ikke gir seg uten videre. Jeg har vært arb ledig, men for en stund siden fikk jeg jobb. En usikker jobb, det er et vikariat som kan gå ut når som helst. Pga sykdom. Jeg får ikke noe arbeidskontrakt siden det er så usikkert, så jeg må da fortsette å søke jobb. Jeg er så lei! Jeg burde være lettet for at jeg har fått jobb, men så er ikke det bra nok alikevel? Advokaten sa at jeg kunne sende inn lønnslipp, men at det ville ta lenger tid siden det ikke var fast arbeid. Har noen en jobb til meg?? Orker ikke å søke og søke på jobb hele tiden lenger. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å gi en mann opphold i dette landet.
#Ariadne# Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 vis mannen din kan finne seg en jobb, så kan han få oppholdstillatelse uavhengi av din inntekt.. så sant dere er gift da=)
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Hei! Jeg var i samme situasjon som deg. Da jeg endelig fikk jenta mi i bhg, fikk jeg ikke fast jobb. Men jeg fikk ta ekstra vakter i hjemmetjenesten og hadde 20% på sykehjem så jeg jobbet til sammen over 100% noen mndr. Jeg hadde god dialog med saksbehandler hos UDI og sendte lønnslipper i 3mndr. Da når hun hadde fått den siste, samt arbeidskontrakter om at jeg var ansatt som ekstravakt, så fikk mannen min visum bare en uke etter. Men jeg maste fælt da. De hadde ingen garanti for at jeg skulle fortsette og jobbe, annet enn hva jeg sa, men de så det som sannsynelig. Nå hadde jeg aldri advokat så kanskje dere har flere ting som spiller inn. Dette skjedde i 2004, kanskje UDI har blitt ekstremt strenge etter dette. Lykke til hvertfall!
Gjest Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Jeg vet det går dersom du får fx foreldrene dine til å stille garanti for ham. Det vil si at de lover å forsørge ham i din plass dersom du ikke kan forsørge ham. Det kan være en måte å få ham hit raskere - men du må være sikker på at du faktisk vil ha råd til å forsørge ham til han skaffer seg jobb, for han vil ikke ha krav på noen støtte fra staten før han har begynt å arbeide - det er din jobb i følge reglene!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Føler med deg... har dessverre ikke noen jobb til deg. Vi har slitt med UDI i to år nå, enda saken vår egentlig er veldig enkel og samboeren min har heltidsjobb. Det skal egentlig ikke være mulig at han ikke har fått opphold enda, men sånn er det altså. Vi har anmeldt UDI til sivilombudsmannen, og de skulle ta saken hvis ting ikke har gått i orden i løpet av september. UDI har blitt værre de siste åra, og hva som skjer med søknaden din er veldig avhengig av hvem som behandler den, av om informasjonen du får der du leverer den er riktig (hvis du leverer på lokal politistasjon, kan de nekte å motta søknader som de mener ikke er riktige, men på vår lokale politistasjon har de ikke peiling, og sier forskjellige ting hver gang, og så sier saksbehandleren noe annet når hun/han har fått søknaden, og så er vi i gang) Hvis dere skal ha barn, noe vi skal nå, tror jeg imidlertid det går an å be om at det tas spesielle menneskelige hensyn, og da kan de på UDI velge å se bort fra hele regelverket og gi ham opphold likevel. Men du må ha flaks. Det er helt bak mål at en ikke skal få lov til å være sammen med kjæresten/samboeren/ektefellen sin hvis en ikke tjener nok. Ha det med i beregninga neste gang dere stemmer. Det er værre regler enn de som finnes allerede på vei akkurat nå, skriv innlegg og uttal dere!
kajak&Daniel Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 huff.. blir skremt av å lese dette jeg. kjæresten min tenkte å søke om familiegjenforening med barn så snart han er født, men tenker det kan bli en lang prosess å få han hit.. han vil jo gjerne komme hit og se sønnen sin. men jeg er student, og har derfor ingen mulighet til å tjene så mye som de krever. i tillegg kan vi ikke gifte oss på en god stund. har vært hos advokat, og hun sa vel at historikken i saken hans ikke er så bra. tenker så mye på hva som skjer om jeg ikke får han hit. vil jo ikke være alenemor heller... så jeg skjønner frustrasjonen din. jeg har ikke sett kjæresten min på mange mnd nå, og aner ikke når jeg ser han igjen..
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #8 Skrevet 25. september 2006 Hei. Jeg skjønner godt frustrasjonen din, og kjenner den igjen fra vår egen sak. Jeg ville bare ha sendt masse dokumentasjon hele tiden. Med en gang du får en lønnsslipp, så send den inn. Få en bekreftelse på at du er i jobb fra arbeidsgiver, og på hvor lenge du har jobbet der. De trenger ikke å si at det er fast, men bare bekrefte at du faktisk jobber der. Jeg har tro på at dess flere ganger saksbehandler tar fram saksmappa for å legge inn ny dokumentasjon, dess bedre husker han/hun saken. Et annet tips: Hvis man ønsker å få all informasjon i saken må man ha en skriftlig bekreftelse fra den som søker. Det må sendes inn til UDI. Da kan de si det samme til deg som de ville ha sagt til personen selv. Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om. Lykke til, håper det ordner seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #9 Skrevet 25. september 2006 Hvilke regler er det som er på vei? Hva handler de om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå