Gå til innhold

Bekymret for melken min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jr snart 4 mnd og han er en stor og sunn gutt på nesten 8 kg. Og nå lurer jeg på om han ikke blir tilfredstilt av melken min lenger.

Før spiste han en gang om natten, nå må han ha to måltid, om dagen spiser han sånn ca med 2 1/2 times mellomrom, det har han gjort hele tiden. Han gråter ikke, men det er tydelig at han vil ha mer mat enn før.

Det er jo greit det, han skal få melk han med meg, og kanskje vi kan begynne å venne han på litt grøt etterhvert. Men, jeg er litt bekymret for om jeg holder på å miste melken min! Grunnen til at jeg er redd for det er fordi puppene aldri blir store, harde og fulle av melk lenger. Og ikke lekker jeg lenger heller, og det brukte å sprute som en brannslange før.

Jeg skal ta opp dette med hs når vi skal på kontroll neste gang, men jeg vil gjerne høre om deres erfaringer også (får mange gode og trøstene råd her).

Når forandret deres baby "spisevaner"?

Noen som har mistet melken sin?

Kan man miste melken sin bare slik helt uten videre forresten?

Er det dumt å begynne med grøt før jr klager og gråter fordi han ikke blir mett av melk, eller er det at han spiser mer et godt nok signal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Min jente er også 4 mnd og nesten 8 kg. Begynte for ca 2 uker siden og "mase" mer mat kveld/natt. Fikk tips her inne om å holde meg våken om natta og tilby begge bryst , uten resultat. Våkner med 2 timers mellomrom på natta og tømmer begge brystene!! Slitsomt, ja!! Tror snart jeg kapitulerer og begynner med litt velling på kvelden.

Noen kan også bli sånn når de får tenner at de vil ofte til brystet.

Tror ikke du har mistet melken. Når melkeproduksjonen har stabilisert seg, er det sjelden det lekker/sprenger.

Skrevet

Større babyer begynner ofte tidligere å be om mer mat. Jenta mi var stor, som din gutt. Hun ba tydelig om mer mat. Vi begynte med grøt da hun var 4.5mnd. Ut ifra det du forteller, synes jeg det høres ut som han er i ferd med å trenge noe mer enn bare melk. Det at puppene ikke lenger er sprengte eller lekker, tyder på at han spiser mer. Det kan være økedøgn (hvor lenge har denne "sultne" perioden vart?), eller som nevnt, at han nå har behov for litt mer enn bare melk.

Det tar ofte litt tid før de små venner seg til grøt, og du kommer opp i en full porsjon. Jeg ville nok derfor begynt med smaksprøver nå, var jeg deg.

Det er lite sannsynlig at du er i ferd med å miste melka.

Skrevet

Det har vart i ca 1 uke. Godt med trøst om at jeg ikke meister melka, det ser jeg p som skrekken! For det er så snertent med den morsmelka syns jeg.

Jeg får vel kjøpe en pakke med grøt og prøve etterhvert. Skal drøye til han er 4 mnd så sant han ikke blir sint.

Noen grøtforslag da?

Hva har dere begynnt med og hva likte småttisene best?

Skrevet

Du spør om det er nødvendig å begynne med grøt om ikke junioren din klager og er tydelig misfornøyd..og det er det ikke :)

Det er jo anbefalt å vente med grøt til 6 mnd, og hvis man evt. begynner tidligere så er det pga. barnet tydelig viser at det ikke er fornøyd med bare melk. Hvis din gutt spiser hver 2,5 time på dag og to ganger på natt så høres det veldig normalt ut :)

Så jeg ville anbefalt å vente så lenge som mulig.. Av og til drømmer jeg tilbake til den tiden da jeg slapp å ha mat over hele spisebordet og gulvet til hvert måltid.. for ikke å snakke om hvordan babyen ser ut iblant... :)

Så om du orker å fullamme litt til....NYT det! :)

Skrevet

Bra med forskjellig synspunkt, og jeg er nok enig med deg i at han sikkert har nok med melken så lenge han ikke gråter.

Det er veldig koselig med nattmåltidene da, varm og god er han! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...