Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke peiling på hvilke vintersko jeg skal kjøpe til gutten min.

Hva er Goretx og Cherrox? Hva kjøper dere? Og hvor?

Er jo selvfølgelig på jakt etter noe varmt og vanntett som holder.

Pris betyr ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt hadde bursdag i forgårs og fikk penger til vintersko, så jeg skal ut i dag og kjøpe Ecco sien Gore-tex, evt Ponny sine. Hadde ecco i fjord og var kjempefornøyd med dem, veldig greit med borrelås til de minste. De er helt vanntette og isolerer perfekt mot kulden er min erfaring etter 2 barn og 3 par gore-tex sko så langt. De har brukt dem i alt fra 10-12 grader og plaskeregnvær (og vasset i dammer), til slapsevær og ned i minus 12-13 grader o snø, kun hatt tynne bomullsokker oppi og aldri vært våt eller kald på bena. Eneste skoene jeg har brukt hele vinterhalvåret faktisk på dem, har ikke hatt behov for andre sko.

Skrevet

Mange sier Cherrox, tykke støvler med for, så lenge det er vått og sørpete og tykke vintersko når det blir kaldt.

Vi hadde Geox sine vintersko i fjor og det er noe av det beste jeg har vært borti. Har ei jente på 11 år, så jeg har prøvd det meste.

Her er forklaring på hva Goretex er;

Gore Tex er et et fukt-avvisende ekstremt tynnt membran som lamineres. Porene i membranet er mikroskopiske; og kan sammenlignes med menneskelig hud - de er store nok for å slippe gjennom fuktighet innenifra men for små til å slippe vann og fuktighet inn. På den måten "puster" det vanntette tøyet slik at man ikke får nedkjølt kondens på innsiden. Denne egenskapen holder deg tørr.

Membranen blir brukt av mange produsenter. Fordelene ved Gore-Tex er at det er mer vanntett og puster bedre enn andre merker. Det har også lang levetid.

I en større test var Gore-Tex det eneste materiale som fortsatt var vanntett etter 200 timer!

Skrevet

Vent på det neste Foreldre & Barn bladet - der kommer det test av vintersko. :o)

Skrevet

Hadde definitivt ikke kjøpt Cherrox. Puster jo ikke. Er jo som gummistøvler. Blir man varm, blir man våt, og etterpå fryktelig kald.... Nei, her går det i pustende vanntette materialer.

Skrevet

Må bare anbefale Sorell. Datteren min hadde Goretex i fjor, riktignok på sesong 2, og klagde noe sinnsykt. Ville ikke være ute i barnehagen(natur avd.) og alt var pyton. Jobber selv i barnehage og så at den endel hadde Sorell. Dette er en nylon utside med gummi langs kanten(godt oppå foten) Nedi er det en uttakbar ull lest eller hva jeg skal kalle det. De var i allefall geniale. ikke noe mer sutring. Det eneste er at de ikke puster noe særlig, men med en tynn ullsokk i er det ikke noe problem. Har lignede selv og frøs ikke på bena en gang i fjor vinter! Men til pluss grader er Cherrox eller lignede et must. Bare pass på å ikke ha dem på i minus grader. Det er dritkaldt!!! Har selv! Og en ting til: ikke arv vinterstøvler eller bruk de to år selv om de passer, de blir slitt og kalde!

Skrevet

Gutten min hadde vintersko fra Skofus i fjor, og var veldig fornøyd med de. Borrelås, og varme og gode. Friends fra COOP OBS! kom best ut i test i fjor, både på TV2 hjelper deg og i Forelde & barn. Billige er de også, men har ikke prøvd de selv til mine barn. Ellers er Cherrox et must på milde vinterdager.

Skrevet

tv2 hjelper deg og f&b utfører jo testen sammen så det er jo ikke så rart;)

Skrevet

Jeg skal ikke ha Cherrox til småen i år,ble anbefalt på butikken å kjøpe noe som heter Dock Boots istedet. Det er neoprenstoff (som blir brukt i vårdrakter bl.a),de selges på Din Sko og Euro Sko tror jeg. De kan brukes ned til -25 minus med ullsåle og kun ullsokk inntil huden nedi.Blir ikke våte,men kommer det vann oppi,tørkes de med hårføner på 1-2 min.

Til kalde dager har jeg tenkt å satse på Sorel-sko. Anbefalt av min søster som driver barnehage,og ønsket av de som jobber i naturbarnehage.

En type ullfiltsåle oppi som kan taes ut for hurtigere tørking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...