Gå til innhold

Hjelp! Trenger ferietips (ang. Frankrike)!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til Provence om et par uker, og reiser med våre to barn (3 mnd og 2 år). Har aldri vært i området før, og har nå hørt at franskmenn ikke er så glad i små barn(?), at Frankrike ikke er tilrettelagt for barn, f.eks. mht lekeplasser etc.(?), at amming kan bli en utfordring ute i offentligheten(?)..... Stemmer dette????

Ser nå for meg at vi blir sittende i feriehuset vårt hele ferien, uten å ha noe annet å ta oss til enn bade i bassenget. Shopping er jo ingen "høydare" for en 2-åring, ei heller kafebesøk, besøk i søte små landsbyer etc. (som ville vært supert for oss på ferie uten barn, sukk....). Hva i all verden skal vi ta oss til?

Har noen av dere feriert i Provence / Nice området med små barn? Er det parker, lekeplasser, dyrehage, aktivitetssentre e.l. som kan anbefales?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naa var jeg i nordfrankrike, da, og ammet et stoerre barn enn ditt, hun var ett aar, og det var ikke noe problem. Hadde ingen av de problemene du forespeiler. Det eneste maatte da vaere at de roeyker innendoers. Omraadet kjenner jeg ikke saa bra, men det er jo fine strender i Nice. Faktisk er de stoerre supermarkedene kjempebra, de hadde ALT der (fra groet i mange merker til bilsete og senger!)

Ha en fin tur!

Skrevet

Vi var i Provence i april, da var sønnen vår 9 måneder. Vi dro med en vennepar som hadde en gutt som var da nesten 2 år. Jeg ammet ikke gutten min lenger da, men det var problemer stort sett overalt å få barnestoler på restaurant, cafè. Og så var det veldig trangt til vogner. Det var spesielt i Nice. Men der er det jo en fantastisk strandpromenade med masse å se på. Og så var det et "mini" tivoli der med karuseller o.l. Vi fant også flotte lekeplasser med EU standard. Helt topp! I St. Tropez var det en flott park hvor vi spiste lunsj og matet duene og så på alle de flotte båtene. Det ble en del "hjemmetid" i huset vi bodde, men der var det svømmebasseng og stor hage. Det finnes visstok badeland(stengt nå vil jeg tro), dyreparker o.l. Sjekk på nettet. Vi kjøpte turistbok i bokhandel før vi dro for å forberede oss litt. Fordelen med Provence er at det er korte avstander til byene så det ikke blir så lange kjøreturer. Lykke til!

Skrevet

Og en ting til: ta med bæresele til minsten! Skal dere besøke noen severdigheter som slott o.l som ligger litt i høyden kan du banne på at det er 1000 trapper dit belagt med brostein!! Det er forresten også flotte matbutikker der som har "alt"(mat, klær, leker, sminke)! Heter Carrefur tror jeg...

Skrevet

Vi var i Nice med snuppa vår då ho var 7 mnd. Gjekk kjempe fint de, kan ikkje seie eg la merke til at franskmenn ikkje likte barn, tvert imot. Einaste problemet var når vi skulle ut å ete middag, for dei fleste resturangar opna ikkje før 19- 20 og då var det egentlig leggetid for jenta vår.. No amma eg ho desverre ikkje, men du kan jo gje babyen mat før de går ut, eller sitte litt skjerma.

Har nok ingen tips til lekeplasser, dyrehage, aktivitetssentre e.l Men parkar synast eg det var mange av i Nice. Jenta vår var jo berre 7 mnd, så eg såg ikkje etter leikeplassar ect.

God tur!!

Skrevet

Ja, bæresele er lurt å ta med, særlig til bruk på flyplassen. Kan fort bli litt venting og kø, og då greit å sleppe å holde babyen heile tida.

Skrevet

Takk for svar jenter :o) Forstår nå at jeg har "svartmalt" hele situasjonen litt (er blitt påvirket av min far som er veldig glad i Frankrike, reiser mye der nede, men som aldri har hatt med små barn, og nok derfor ikke lagt merke til de barnevennlige sidene...), men nå begynner jeg å glede meg til ferien :o)

Skrevet

Du må bare glede deg, det er et fantastisk område å feriere i uansett alder! Vi ferierte utenfor Nice i en måned nå i vår, da jenta vår var rundt året, og jeg kan bare skrive under på de andre her sier. Jeg ammet fremdeles, og hadde jo hørt at de kunne reagerer på det, så jeg prøvde å være litt diskre. Fant alltid et sted der jeg kunne sitte usjenert, også på restauranter ol, så det gikk fint. Følte meg litt beglodd da jeg ammet i en park i Cannes, for der var det mange "pene" mennesker, uten at noen sa noe da : ) Veldig lett å farte rundt med buss og tog, og aller veldig hjelpsomme og "gentlemen", helt annerledes enn her i landet. Det eneste negative jeg har å si, er at det ofte var litt dårlig plass til barnevogn på tog og buss, så det er lurt å slå sammen vognen når man står og venter, for alt går veldig raskt når bussen/toget først er kommet. Ha en god ferie, blir sikkert kjempefint!

Skrevet

Ta deg en tur til en turistinformasjon når du kommer frem, så får du masse fine tips om steder å besøke sammen med barna. Vi kjøpte også en bok om området på forhånd, det kom greit med underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...