Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Vi skal til Provence om et par uker, og reiser med våre to barn (3 mnd og 2 år). Har aldri vært i området før, og har nå hørt at franskmenn ikke er så glad i små barn(?), at Frankrike ikke er tilrettelagt for barn, f.eks. mht lekeplasser etc.(?), at amming kan bli en utfordring ute i offentligheten(?)..... Stemmer dette???? Ser nå for meg at vi blir sittende i feriehuset vårt hele ferien, uten å ha noe annet å ta oss til enn bade i bassenget. Shopping er jo ingen "høydare" for en 2-åring, ei heller kafebesøk, besøk i søte små landsbyer etc. (som ville vært supert for oss på ferie uten barn, sukk....). Hva i all verden skal vi ta oss til? Har noen av dere feriert i Provence / Nice området med små barn? Er det parker, lekeplasser, dyrehage, aktivitetssentre e.l. som kan anbefales?
femepena Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Stakkars deg! Ikkje lett å glede seg til ferie med desse skrekkvisjonane. Det finst mange myter om Frankrike og ikkje minst franskmenn. Eg har budd og studert i Frankrike og må nok innrømme at mykje dessverre stemmer. Franskmenn er SÆRE! Men ikkje fortvil, det er mykje som er bra også. I sommar var vi på Rivieraen (St Raphaël og Frejus) med sonen vår på 8 mnd. i var delvis i følge med to andre familiar som hadde til saman 5 barn i alderen 2-12 år. Det er mange parkar der nede. Vi var ikkje der, men dei finst. Vest for Nice ligg det ein stor park som heiter Marineland. Der er det bl.a.delfinshow. Det kryr av brosjyrer og info der nede, så du kan ikkje unngå å legge merke til dei. Vi bestilte hotell via turistkontoret heimefrå. Første hotellet var fiakso. 4.etasje, trang trapp og ingen barneseng. Toalettet var så lite at vi ikkje kunne lukke døra mens vi sat der. Gammalt og slitt.114 euro pr natt... Etter 3 netter fann vi eit anna hotell med rom i første etasje, rett ut i hagen (supert pga vogna). Badet var digert og vertskapet så greie at vi vurderer å sende dei julekort. Dei fall pladask for sonen vår (store blå auge og kvitt hår, smilande og blid) og gjorde masse for å hjelpe oss. (Henta oss på det forrige hotellet, køyrde oss til toget, m.m.) I det heile synes eg sonen vår var som ein døropnar. Han kom lett i kontakt med folk og ga mykje respons til dei som snakka til han. Mi erfaring er iallefall at mange franskmenn er glade i barn. Sikkert like mange som her heime... I Monaco fann vi ein SUPER leikeplass til dei litt større barna, like ved fyrstepalasset, ellers såg eg ikkje så mykje etter dette sidan karen vår enno er for liten. Men vi var mykje på stranda og der koste alle seg. Skal vel ikkje alltid så mykje til før barn finn noko å leike med. Ei fontene er vel ofte nok. Eg amma når det passa og ga ein god f... i kva andre meinte om dette. OK, kanskje ikkje rett opp i maten til andre, men det gjer eg jo heller ikkje heime. Merka ikkje at nokon reagerte negativt. Det som stemmer med fordommane er dessverre at det absolutt er ein fordel å kunne fransk, men det kan du kanskje? Dessutan er det også ein fordel å leige bil. Trafikken kan opplevast som ganske tøff til tider. Og så er dei VELDIG arrogante om dei opplever folk som lite høflige. Ver så høflig du berre greier, så elskar dei deg! Det er masse, masse å ta seg til der nede. Ta med barna og la det stå til. Dei er jo folk, dei og. Ønsker dåke ein fantastisk ferie. Veldig smart tidspunkt å reise på. Framleis varmt, men mykje mindre folk og lavare prisar, sjølv om det framleis er eit dyrt område. Lykke til!
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 4. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2006 Takk for svar ) Vi har leid feriehus med svømmebasseng, samt leiebil, så vi slipper problemet med dårlige hoteller ) Fransken min er VELDIG rusten, hadde to år på vgs for 11-12 år siden, men dette er nok gått i glemmeboka(?). Tenker jeg kjøper meg en liten parlør / prdbok og har med, samt en reisehåndbok )
Rut Bram Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Mange myter om frankrike og franskmenn ja... Personlig er jeg STOR fan av Frankrike, og liker meg godt der. Har vært på mange ferier der, og elsker landet. Liker meg best litt utfor allfarvei, da - de store byene og rivieraen blir for mye turister og overfladiske mennesker (både franskmenn og andre nasjonaliteter!) - kom dere litt på "landet" og dere vil møte en helt annen holdning og mange koselige mennesker!! Var 3 uker i Frankrike i sommer, gravid og med jenta vår på 3 år. Vi skal også leie hus i noen uker til påske når bebisen våre er kommet (da vil hun være ca. 6mnd). Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i at Frankrike ikke er tilrettelagt for barn og at franskmenn ikke er så glad i barn!! Restaurantbesøk med vår 3-åring var nå ihvertfall moro, mange steder delte de ut tegnesaker til henne - det ville de aldri gjort i Norge! Amming i offentligheten er nok ikke så vanlig, men som turist kan man jo gjøre mye som franskmenn ikke ville gjort selv. Så en jente som ammet i en park da vi var der i sommer, hun hadde et lite tynt pledd over brystet og barnet slik at ingen skulle "se" det, så de har vel en litt annen holdning og bluferdighet enn her hjemme. Min beste anbefaling er at dere kjøper en bok/guide over området dere skal til, der finnes det mange fine tips og alternativer til aktiviteter etc. Oppsøk også turistinformasjonen i byene eller landsbyene dere reiser til, der får dere god service og masse tips til hva man kan gjøre sammen med barn. I Nice-området er det jo også mange fine strender å kose seg på - de fleste unger elsker jo det!
Rut Bram Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 PS - skriver absolutt under på dette med høflighet. De oppfatter nok mange turister som svært uhøflige, fordi vi ikke er vant til å være så imøtekommende som de selv er. Husk for all del å si god dag/morgen/kveld, tusen takk, hadet bra, og unnskyld meg, i alle sammenhenger og nærmest i tide og utide - uansett hvor du er og til hvem - noe annet blir sett på som veldig frekt - og du vil bli behandlet mye bedre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå