karz Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Gutten min er 6 mnd. idag og veier nå 10 kilo. (var 4250g ved fødsel). Synes selv det høres veldig mye ut med 10 kilo, og lurer fælt på hvor mye mat han bør få, og om han får i seg nok væske. Hva synes dere om denne menyen?? 06-07: 220 ml mme 09-10: grøt (av 120 ml vann)og ca.10-30 ml vann/saft 12.30-13: grøt(av 120 ml vann) og ca. 90 ml mme 16.30 middagsglass (3/4 glass) frukt, og ca 10-30 ml vann/saft 18: 200 ml mme prøver så godt jeg kan å venne han til vann, men han nekter som regel å drikke (noen ganger kan ha ta 4-5 slurker). Drikken må være lunken,ellers tar han ikke noe.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 det heter jo det at det er appetitten til barnet som skal styre hvor mye og hvor ofte han skal spise..og du som forelder bestemmer hva. når det er sagt så ville jeg ha kutta safta! heller erstattet den med 50:50 eplejuice/vann.... men er gutten din lang? ligger han over kurven sin? gutten min veier 8 kilo nå og er 4.5 mnd, han veide bare 2970g da han ble født, og på helsestasjonen sier de at det bare er flott at han legger godt på seg!
karz Skrevet 3. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. september 2006 jeg vet jeg bør kutte ut daften, men er så redd han ikke skal få i seg nok væske. Han er 69-70 cm lang, og ligger såvidt over normalstreken på kurven. har hatt en skikkelig vektøkning de siste 3 ukene. fra 9070g til 9990 på tre uker!!!
rolly Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 heia siden du har problemer med å få han til å drikke vann har du prøvd vann med smak i?slik som imsdal med pæresmak osv?
Guttemamma til tusen :) Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 tror nok ikke du skal bekymre deg så mye om hvor mye væske han får i seg, mesteparten av grøten består jo av vann..masse vann i fruktpureen også! er du bekymret for han ikke drikker nok så "klyp" han i armen og se om hudfolden henger igjen, så lukter også urinen strerkt og er orangeaktig om han ikke får nok! jeg ga foressten poden imsdal med smak på de varmeste dagene for å slippe å varme flaska bare for en liten tørsteskvett, det likte han kjempegodt! men uansett så ville jeg ikke tenkt forf mye på kiloene, han er jo bare 6 mnd, og 10 kilo er ikke så mye! de vokser veldig i rykk og napp nå, så han bremser nok snart ned og strekker seg, da er de "ekstra" kiloene gode å ha;)
karz Skrevet 3. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2006 takk for svar alle sammen. Jeg får vel prøve å ikke bekymre meg. Imsdal med smak skal jeg prøve!-lurt. Men er det kunstig søtstoff i den? Saften han har fått er tynn blåbærsaft.
Villemo&Pjokken Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 Prøv å venne han på vann likevel. Du kan prøve å ha litt malt i vannet, da må det jo såklart varmes opp først sånn at malta smelter. Eller du kan ha litt malt på tuten for å lure ham til å smake.. Ett annet tips er å prøve forskjellige kopper/flasker. Vanlig tåteflaske nekter min å drikke vann av. Der skal det visst ikke være annet enn melk i følge ham... Så han får vann rett fra Imsdal/bonaqua flaska, og fra tutekopp, da drikker han det. Kanskje det blir mere gøy å drikke vann hvis han får drikke det fra det han selv vil? Vi måtte også holde på litt før han skulle bli glad i vann forresten. Og 10 kilo er jo ikke så mye, han går det fort av seg når han blir mer aktiv:) Og du kan jo prøve å dra ut ventetiden mellom hvert måltid litt? Når han er så gammel og har så variert kosthold, skulle det kanskje helst gått mer enn 3 timer mellom..? Det er bare å prøve seg fram, går nok bra!!=) Olden vann får du forresten med bringebærsmak! Masse klemmer fra
To trollunger + en spire Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 Synes det høres ut som en flott og normal gutt som følger sin kurve. Har sett på WHO Child Growth Standards og ifølge den samsvarer lengde og vekt på gutten din. Han ligger likt som gutten min og han er nå 9 1/2 mnd og 11 kg fordelt på 76 cm. Slå deg til ro med at gutten din er just slik han skal være!
Lykkelig m@mm@ Skrevet 3. september 2006 #10 Skrevet 3. september 2006 Synst ikke det høres ille ut...Vet om ei lita tulle på 4 månder som er over 10 kg...så herlig og rundt =) ...og en gutt på 6 månder på 10 kg. Synes ikke han er noe unormalt stor, egentlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå