Gå til innhold

noe av meningen med gudmor/far og luemor/far

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er veldig for at det er noen andre enn foreldre som bærer barnet til dåpen, er jo det som er ekstra stas en slik dag, at en spesiell skal være gudmor/far...de er litt mere fadder enn de andre fadrene, om en kan si det på den måten...de skal ha et litt større ansvar! Luemor/far er ikke så viktig, så det kan for min del utføres av hvem som helst...men den gudmor/far tingen føler jeg er hellig..at foreldre skal droppe å gjøre det, for de har jo ellers det viktigste ansvaret for ungen! Var ikke meningen før i tiden at gudmor/far fikk ansvaret for barnet om noe skulle skje foreldrene?eller er det bare en gammel myte? nå vet jeg at nærmeste pårørende ville fått ansvaret...men er det ikke derfor en har en gudmor/far fra gammelt av??????og da forsvinner det poenget litt vist foreldrene bærer barnet selv frem til dåpen...er jeg trangsynt nå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gudmor til en av nevøene mine. Og jeg bar han i dåpen og gudfaren tok av lua. Er enig med deg om at det burde være gudforeldrene som bærere gudbarnet til dåpen.

Skrevet

Gudforeldre og faddere er akkurat det samme der jeg kommer fra. Bare forskjellig navn på samme ting. Den som er så heldig å bære barnet er ikke viktigere på noen somhelst måte. Jeg syns bæringa må være helt opp til foreldrene. Kanskje noen vil føle seg snytt hvis den får bære og ikke den andre, da kan det jo være like greit at foreldrene bærer selv. At far bærer feks, siden mor har "båret" i 9 mnd. Sånn kommer hvertfallv i til å gjøre det når tiden for dåp kommer.

• 1 måned senere...
Skrevet

Du er ikke trangsynt. Synes du har et ok syn på dette, og støtter det. Jeg er enig, og kommer til å gjøre det samme til vårt barn. Gudforeldre er noe spesielt. Har selv fantastike gudforeldre som bestandig har stilt opp og støttet meg. Det er en ære å bære et barn til dåpen, og de skal ikke være hvem som helst.

Har tidligere svart på et liknende innlegg, les det.

Skrevet

Det du kaller gudmor/fars oppgave er å lære dåpsbarnet å be, og å hjelpe barnet og foreldrene til å oppdra barnet i den kristne forsakelse og tro! Det er ikke vesentlig hvem som bærer barnet eller hvem som tar av lua. Det er bare ritualer som ikke har noe med oppgaven som faddere (gudmor/far) å gjøre.

Det virkelige ansvaret er det desverre ikke alle som tar så alvorlig, og det er ikke rart at barn av i dag ikke vet noe om den kristne kulturarven de er døpt til når ingen tar ansvar for det.

Jeg og min mann har selv båret våre barn til dåpen og det kommer vi antakelig til å gjøre med nr 3 også, for det er en opplevelse å bære sitt eget barn til dåpen. Nå betyr dåpen mye for oss, og vi leser aftenbønn, og synger kristne og andre sanger hver kveld - en viktig rutine.

Skrevet

Nå er det vel egentlig ikke noe som heter gudmor og gudfar i den norske kirke - såvidt meg bekjent i alle fall. Man kan 2-6 faddere, og deres oppgave er å hjelpe foreldrene med å oppdra barnet i kristen tro.

Jeg synes at folk må få gjøre som de vil angående bæring,men hadde nok ikke følt at den som bærer til dåpen er mer fadder enn noen av de andre.

Vi skal ha en fadder fra hver side, og velger å bære barnet til dåpen selv. Far bærer, og jeg tar av luen. For meg er det foreldrenes oppgave, da det er deres barn og et valg de har tatt på vegne av sitt barn. Men vi er alle forskjellige. Synes ikke noe er mer riktig enn noen annet.

Skrevet

FØR så tok gudforeldrene over ansvaret dersom noe skulle skje foreldrene. Nå er det bare et "fint navn" på et par av fadrene. Jeg var gudmor og bærer for ene nevøen min og følte dette var en ære, noe det jo også er:) Luemor/far er vel navnet på den som tar av lua til barnet? DEt var jeg også da to av mine ygre brødre (Tvillinger) Ble døpte..

• 2 uker senere...
Skrevet

Det var pappaen som bar sin første fødte datter her,nå venter vi nr 2 og det blir en gutt så jeg har veldig lyst å bære selv ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...