Gå til innhold

Sjokolade er sunt:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er gjort en undersøkelse vedr sjokolade og jenter og det er forbløffende hvor få jenter som er bevisste på hvilke sjokolader de kan spise daglig - med god samvittighet.

Det sier ernæringsfysiolog Gunnhild Wik Mikkelsen. Hun peker på at den eneste sjokoladetypen som er sunn, er den mørke sjokoladen og den bør ideelt sett inneholde minst 70 prosent kakaomass. Det er kakaomassen som inneholder de sunne stoffene, og når mengden kakaomasse øker, fortrenges samtidig den usunnebestanddelen sukker.

-70-prosent-sjokoladene inneholder mange spennende stoffer, blant annet er de rike på magnesium og flavonoider av forskjellige slag. Slik sjokolade kan virke som medisin. Den kan redusere blodtrykket, øke følsomheten for insulin, og gjennom det ha en positiv effekt på hormonbalansen , samtidig som den har flere positive effekter i forhold til hjerte-og karsykdommer, konstaterer Gunnhild Wik Mikkelsen. Hun forklarer at dersosm du blander sjokolade med melk, hemmes opptaket av flavanoider i tarmen. Kakao, melkesjokolade og hvit sjokolade er altså ubrukelige i helsesammenheng.

Sånn jenter, da vet vi det;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig bra ut med hensyn til min sunnere livsstil som starter i morgen ;-)

He, he.. Neida, har vært kjent med dette lenge og du kjenner det jo egentlig når du spiser det også. Melkesjokolade er godt det, skumle greier som du kan spise ufattelige mengder av. Mens mørk sjokolade er mye renere og oppleves jo faktisk mektigere slik at selv om det er mye sunnere, spiser man automatisk mindre mengder. Og det er sikkert ikke bare dumt det heller. Nå i sommer hvor Leonora var mindre og reagerte på når jeg spiste melkeprodukter holdt jeg meg til kun mørk sjokolade (for her er det jo da ikke melk). Problemet oppsto når maven til Leonora plutselig tålte at mor skeiet ut innimellom sånn i begynnelsen av august. Siden har jeg jo omtrent spist is eller sjokolade (lys) hver dag som om jeg skal ta igjen for alt det tapte...

Men i morgen DA er det slutt.

Ha en flott søndag da jenter. Her skal vi på bursdagsselskap og får sikkert dosen vår med det meste ;-)

Skrevet

Det er jo flotte greier, fordi mørk sjokolade er absolutt den beste.

Anbefaler alle å prøve Freias kokesjokolade med 70% kakao.

måtte bort i skapet for å sjekke at jeg skrev riktig og der lå det jammen meg en pakke også. MMMMMMmmmmmmm

Skrevet

Nå er jeg kjempemett etter å ha spist hjemmelagde hamburgere med hjembakte brød til til og masse snadder til....så ikveld får jeg klare meg uten.....tror jeg;-)

Skrevet

Enig - Den er kjempegod!

Akkurat i kveld derimot har jeg nok fått dosen min så det holder... Fikk både sjokolademousse, kake og is på bursdag i tillegg til deilig middag. Så nå ligger jeg lettere henslengt i sofaen og nesten gleder meg til mitt nye og sunnere liv skal starte i morgen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...